اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:
شوشان : گزارش مفصل 127 صفحه‌ای که در روزهای پایانی سال گذشته از سوی «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» درباره آثار سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر انتشار یافت، اذعان داشت این آثار که در سال 1398 بر پرده سینماهای کشور خواهند رفت «از امروز ایران تصویری یک‌سره سرد و سیاه دارند (و) از گذشته پیش از انقلاب و امروز غرب تصویری رمانتیک و روتوش شده ارائه می‌دهند»!

در این گزارش که با ذکر مثال و با اشاره به جزییات فیلم‌های مختلف جشنواره سی و هفتم، در بخش‌های متعدد به مسائل مختلف جامعه ایرانی مانند ملت و دولت، پدر، مادر، دین، عشق، آینده، امید، خانواده، اشتغال و ... از نگاه این آثار پرداخته، اغلب آثار تولیدی این سینما را فاقد رویکردی مثبت و امیدوارانه و همچنین ملی و هویت‌مند ارزیابی کرده است. 
مثلا گزارش یاد شده در بخش «ملت و دولت ایرانی» نوشته:
«ایرانی که ... (این فیلم ها) تصویر کرده‌اند، ایرانی است که شهروندانش زیر آوار مصایب و رگبار مشکلات نفس‌گیر عامل یا قربانی خشونت می‌شوند و از آلوده شدن به فساد و پول کثیف چاره‌ای ندارند.»

گزارش یاد شده تصویر «پدر و مادر ایرانی» در فیلم‌های جشنواره سی و هفتم و اکران 98 را چنین شرح می‌دهد:
«مردان و پدر ایرانی در سینمای جشنواره امسال، موجوداتی خشن، هوس باز، منحرف ... که در بین فضولات انسانی دنبال کسب درآمد هستند... و (مادران) ناآگاه به دغدغه جوانان، غریبه با فرزندان، غیر عقلانی، خرافاتی، خائن در امانت، هوس‌باز و اغواگر، منفعل، غیرکنشگر، درگیر عاشقانه‌های دوران جوانی، بی‌توجه به وظایف مادری و ... هستند.»

ضمن اینکه «خانواده ایرانی» به اذعان گزارش فوق در اکثر فیلم‌های جشنواره فجر 37: «از هم گسسته، فاقد کارکردهای اجتماعی، نمودی از واپس ماندگی و دست و پاگیر...» معرفی شده است.

این گزارش همچنین نسبت به «چشم انداز آینده» در فیلم‌های اکران سال 1398 ضمن اینکه تاکید می‌کند «سینمای ما فاقد رویای ملی است»، درباره «امید» در فیلم‌های این جشنواره می‌نویسد:
«بخش اعظمی از فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فجر سی و هفتم در برساخت امید اجتماعی ناکام می‌ماند.» همچنین این گزارش درمورد اشتغال ایرانی در فیلم‌های تولید سال 1397 که در سال 98 (سال «رونق تولید») به نمایش عمومی در خواهند آمد، می‌نویسد: «تولید و اشتغال یا در فیلم‌ها وجود ندارد یا تعطیل شده است و اگر هم فعال است، اساس و بنیانش مبتنی بر فساد، زد و بند، رشوه، قاچاق، پولشویی و ... است!» 

«مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» که در واقع عالی‌ترین نهاد پژوهشی و تحقیقاتی دولتی به‌شمار می‌آید، سال گذشته نیز گزارش تحلیلی شبیه به همین گزارش درباره فیلم‌های جشنواره فیلم فجر سی و ششم و اکران 1397 انتشار داد. این در حالی است که پیش از این هواداران دولت، تحلیل منتقدان این سینما که آن را «سیاه نما و مغایر با باورها و ریشه‌ها و هویت ملت ایران» می‌خواندند را غرض‌ورزانه و مخالفت با دولت دوازدهم تلقی کرده بودند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار