شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
شوشان - علی عبدالخانی :
عضو کمسیون حقوقی مجلس در مورخ ۵ اردیبهشت گفت:
" اگر مردم در برابر سیلاب، به هشدار مقامات استانی مبنی بر تخلیه شهرها و روستاها عمل می کردند، امروز علاوه بر بی خانمانی، صدها نفر از مردم شهرها و روستاهای خوزستان شاهد خسارات چند برابری می بودند. دولت در مواجه با سیل ساده ترین راه را انتخاب کرد و مردم را تنها! گذاشت... "

نگارنده طی چند یاداشت دقیقا به همین موضوع یعنی خلاصه شدن نقش دولت بر تشویق مردم به ترک محل زندگی و رها کردن آنها اشاره کرده بودم.

در بحبوحه ی تلاش و مقاومت مردم جهت تقویت سیل بندها که با بکارگیری امکانات ابتدایی صورت می پذیرفت، تصویر کودکی در حال پر کردن گونی از خاک، فضای مجازی و رسانه ای داخل و حتی خارج از کشور را درنوردید.

در مقابل، پسر نوجوان دیگری بسته ی هدایای یک پیشکسوت هنری را با اصرار به او باز می گرداند و از ایشان خواهش می کند که این هدایاها را به مردم روستای دیگری که حتماً بیش از آنها به کمک نیاز دارند، بدهد. این کلیپ کوتاه نیز دچار وضعیتی شبیه به تصویر کودک شد و بسرعت انتشار یافت.

پیام‌ تصویر اول آن است که در غیاب دولت ( و نه نیروهای مسلح ) همه به پای کار آمده بودند حتی کودکان و زنان.
کلیپ آن نوجوان نیز حکایت از اهمیت مساعدتها و کمکهای مردمی به سیل زدگان می کرد.
مساعدتهای بدون منتی که قابل مقایسه با تبلیغات دستگاههای دولتی مبنی بر کمک و امداد نبود.

این کودک و آن نوجوان که امروز مورد تقدیر استاندار خوزستان قرار گرفته اند، مصداق قرائت فاتحه و شرکت در تشییع جنازه ی شخصی است که خود به قتل رسانده ایم.

بقول عضو کمسیون حقوقی مجلس: " دولت مردم را با سیل و سیل بندها تنها گذشته بود " که اگر در کنارشان می بود یا می ماند قطعا زنان و کودکان مجبور نمی شدند دست به خاک و بیل و گونی بزنند.

بنابراین شرح وضع این دو شخص که مورد تقدیر استاندار قرار گرفته اند، دقیقا بدلیل کارکرد ضعیف دولت در روستاهایی است که آنها زندگی می کردند.

بر همین اساس باید گفت که: " با اتخاذ شیوه های عوامگرایانه و پوپولیستی نمی توان از نقش پر تناقض و قبح اقدامات و اعمال نمایندگان دولت در استان خوزستان بویژه در روزهای نخست بحران، کم کرد. "

شاید این قبیل تصاویر بتواند دولتیان تهران نشین و مافوقان مسئولان استانی را مجاب به این بکند که تصمیمهای دولتیان استان در تعامل با سیل حکیمانه، قانونمند، اخلاقی و انسانی بوده است اما مردم خوزستان بویژه آنان که سیل را عملاً درک و لمس کرده اند، هرگز تحت تاثیر این تناقضات آشکار قرار نخواهند گرفت و تا اطلاع ثانوی به همه دوگانگی هایشان به چشم تردید خواهند نگریست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار