اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
رییس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اگر برای تخلیه آب از زمین های کشاورزی ناشی از سیل در خوزستان، و بازسازی زیرساخت ها اقدام عاجل و برنامه ریزی درستی صورت نگیرد، کشت پاییز آینده نیز با مشکل روبه رو خواهد شد.
کیخسرو چنگلوایی روز سه شنبه در نشست بررسی و اتخاذ راهکارهای اجرایی برای ساماندهی زمین های کشاورزی آب گرفته و آماده سازی این زمین ها برای کشت تابستانه با محوریت زمین های کشاورزی شهرستان شوش بیان کرد: سیل اواخر پارسال و امسال خسارت زیادی به بخش کشاورزی خوزستان وارد کرد و از جمله اهداف ما تخلیه آب از زمین های کشاورزی برای نجات حداقلی محصولات باقیمانده، آماده سازی زمین ها برای کشت تابستانه و پاییزه و مرمت و اصلاح و بازسازی زیر ساخت ها است.

وی با اشاره به مشخص شدن متولیان آماده سازی زمین های کشاورزی هر شهرستان به تفکیک گفت: شرکت متن و اروندان و اداره کل راه و شهرسازی خوزستان متولی شهرستان های دشت آزادگان و هویزه، سازمان آب و برق خوزستان متولی خسرج، شرکت ملی حفاری و مناطق نفتخیز جنوب و شهرداری اهواز متولی شهرستان های باوی، اهواز و کارون، اداره کل مدیریت بحران و بنیاد مسکن متولی شهرستان شوش، و موسسه جهاد نصر متولی شهرستان شوشتر هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: برای زمین های کشاورزی شهرستان شادگان با توجه به خارج نشدن سیلاب در این شهرستان هفته آینده تصمیم گیری نسبت به متولی آماده سازی زمین ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه در اثر سیل اخیر، در بخش تولید گندم در خوزستان حدود 750 هزار تن کاهش وجود دارد توضیح داد: حدود سه هزار و 700 کیلومتر از انهار سنتی، 2هزار پمپ و دیزل، 68 کیلومتر لوله های خط انتقال، 112 کیلومتر جاده کنار شبکه آبیاری و زهکشی، بیش از 60 کیلومتر کانال و 700 کیلومتر دستگاه زهکشی ناشی از سیل در خوزستان نیز خسارت دید که در برآورد اولیه به 12 هزار میلیارد ریال برای بازسازی نیاز دارند.

در سال زراعی 1398-1397 حدود540 هزار هکتار در 27 شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی 158هزار هکتار به شدت آسیب دید و 34 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.

پیش از بروز سیلاب فروردین امسال پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود 2 میلیون تن گندم برداشت شود.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر82هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و نیشکری خوزستان خسارت وارده کرد.

استان خوزستان سالانه حدود 16میلیون تن محصولات زراعی و باغی با عمل آوری 124نوع محصول تولید می کند که از حیث کمی و تنوع رتبه نخست کشوری را دارا است.

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار