اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
لایروبی رودخانه ها هزینه بسیار بالایی دارد؛
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: لایروبی کلی رودخانه ها هزینه بسیار بالایی دارد و باید در کنار گزینه های دیگر دیده شود تا مطالعات مهندسی رودخانه تکمیل و سپس این کارها به صورت توام باهم انجام شود.

فرهاد ایزدجو در نشست خبری که امروز 22 اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سازمان آب و برق خوزستان تمام تلاش انجام می گیرد تا بهترین خدمات به مردم ارائه شود اما قطعا کاستی هایی وجود دارد که باید شناسایی شوند تا بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم.

وی افزود: یکی از اصلی ترین دستگاه های خدماتی استان هستیم که باید بتوانیم خدمات را به نحو مطلوب به مردم ارائه دهیم و در این زمینه تلاش خواهیم کرد تا کاستی های موجود را کم کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه آب یک موضوع میان بخشی است و فقط به وزارت نیرو باز نمی گردد، تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان به عنوان یک دستگاه خدمات رسان در بحث آب همیشه در تلاش بوده تا بهترین خدمات را به مردم ارائه کند.

در سد دز حدود 600 میلیون متر مکعب رسوب وجود دارد 

ایزدجو در خصوص بحث لایروبی سدها و رودخانه ها ادامه داد: در این زمینه نظرات متفاوتی وجود دارد اما این دو مبحث لایروبی رودخانه و سدها کاملا مستقل از یکدیگر هستند. در حال حاضر تنها مخزن سدی که با مشکل عدم لایروبی مواجه است، سد دز است و دیگر سدهای استان نیاز به لایروبی ندارند. این سد حدود 600 میلیون متر مکعب رسوب دارد و هزینه لایروبی حدود 300 میلیون متر مکعب از آن حدود 1.5 میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه طول عمر سدها به میزان رسوب ورودی سدها مرتبط است، عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته در خصوص افزایش طول عمر سد دز، گزینه افزایش ارتفاع سد دز گزینه برتری نسبت به لایروبی آن است. در این زمینه اگر سد بختیاری بر روی شاخه بختیاری نیز احداث شود میزان رسوبات واردشده به سد کاهش پیدا خواهد کرد.

افزایش ارتفاع سد دز از نظر فنی مشکلی ندارد 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: مطالعات بسیاری بر روی بحث افزایش ارتفاع سد انجام گرفته است و بر اساس بررسی های اولیه افزایش ارتفاع این سد از نظر فنی مشکلی ندارد اما تصمیم گیری نهایی پس از تشکیل یک پنل بین المللی اتخاذ خواهد شد. 

ایزدجو ادامه داد: افزایش ارتفاع سد دز ضرورت دارد اما این ضرورت نباید باعث ایجاد یک مشکل جدید شود. در این زمینه تاکید داریم تا با تشکیل پنل بین المللی در خصوص این مساله تصمیم گیری شود.

لایروبی رودخانه ها هزینه بسیار بالایی دارد

وی در خصوص لایروبی رودخانه اظهار کرد: لایروبی کلی رودخانه ها هزینه بسیار بالایی دارد و باید در کنار گزینه های دیگر دیده شود تا مطالعات مهندسی رودخانه تکمیل و سپس این کارها به صورت توام باهم انجام شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص بحث لایروبی موضعی رودخانه کارون در مقطع اهواز، گفت: اگر حدود 10 میلیون متر مکعب لایروبی به صورت موضعی در رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام گیرد، سطح آب در شرایط سیلابی حدود 30 سانتی متر کاهش پیدا خواهد کرد. اگر این کار بخواهد به صورت مطلوب انجام بگیرد، باید حدود 70 میلیون متر مکعب لایروبی در رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام بگیرد که این کار نیاز به سرمایه گذاری مناسب دارد.

ایزدجو با بیان اینکه اکنون از دوره سیلاب عبور کرده ایم و اکنون در دوره پساسیلاب قرار داریم و ورودی های سدها کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: لایروبی به بحث های کشتیرانی و گردشگری نیز کمک می کند و امیدواریم در این زمینه اقدامات مطلوب تری انجام بگیرد.

وی ادامه داد: مسایل لایروبی توسط سازمان آب و برق خوزستان پیگیری شده و مکاتباتی در این زمینه انجام گرفته است اما در طول سالیان گذشته با توجه به دیگر اولویت های موجود، بحث های لایروبی در اولویت قرار نگرفته است.

4.2 میلیون متر مکعب لایروبی در رودخانه کارون در مقطع اهواز 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بحث های مهندسی رودخانه و احداث کانال های سیلاب بر باید در دستور کار قرار بگیرند، گفت: در طول 10 سال گذشته حدود 4.2 میلیون متر مکعب لایروبی رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام گرفته و حدود 25 میلیارد تومان هزینه داشته است. در این زمینه بر اساس اعتباراتی که به سازمان تخصیص داده می شود کار لایروبی انجام می گیرد.

پیشرفت فیزیکی 45 درصدی طرح غدیر 

ایزدجو در خصوص آبرسانی به شهرهای خوزستان عنوان کرد: طرح غدیر قرار است تا 52 درصد از آب استان را تامین کند. در این زمینه پازل های طرح غدیر در سراسر استان یکی یکی در حال تکمیل هستند. در شهرستان های خرمشهر، آبادان و دشت آزادگان خط های آبرسانی تکمیل شده اند. همچنین برای شهرستان اهواز نیز 60 درصد از این طرح تکمیل شده و قرار است تا خط دوم این طرح برای اهواز اجرایی شود.

وی افزود: خط آبرسانی شادگان نیز به زودی تکمیل خواهد شد و پس از آن در برنامه است تا تصفیه خانه های غدیر تکمیل شوند. در حال حاضر طرح غدیر دارای پیشرفت 45 درصدی است و در حال همکاری و پیشبرد کار با قرارگاه خاتم هستیم.

به دلیل تحریم، فاینانس طرح آبرسانی شمال شرق با مشکل مواجه شده است 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص طرح آبرسانی شمال شرق، گفت: این طرح در دو بخش اجرایی می شود که بخش اول از طریق فاینانس اجرایی خواهد شد. بخش دوم آن را نیز در حال کار هستیم تا با اجرای یک خط انتقال بتوانیم آب را به مناطق شمال شرق استان برسانیم.

ایزدجو در خصوص بخش فاینانس طرح آبرسانی شمال شرق استان اظهار کرد: پس از آنکه مناقصه این طرح برگزار شد شاهد شرایط تحریم بودیم و به دلیل مسایل تحریم پیمانکار امکان کار را ندارد و با توجه به شرایط سخت تحریم در حال تصمیم گیری هستیم تا بتوانیم به راه جایگزینی برای اجرای این بخش از طرح برسیم.

وی با اشاره به برنامه اجرایی برای احداث سدهای جدید در خوزستان گفت: امیدواریم امسال سد بالارود آبگیری شود. برای سد خیرآباد- که امسال برای آن اعتباری در نظر گرفته نشده- پیش بینی می شود در سال 99 برای آن اعتباری در نظر گرفته شود و شاهد اجرای آن باشیم. 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: بحث احداث سدهای تاخیری بر روی رودخانه های کارون و دز مطرح است اما هنوز اعتباری برای احداث آن ها در نظر گرفته نشده است. همچنین سد تراز دیگر سدی است که سال گذشته کلنگ زنی شد و از امسال احداث آن آغاز خواهد شد.

11 هزار گیگاوات ساعت تولید برق آبی از ابتدای سال آبی 

ایزدجو با اشاره به بهبود وضعیت منابع آبی سدها برای تولید برق اظهار کرد: از ابتدای سال آبی 97- 98 تا اوایل اردیبهشت ماه امسال حدود 11 هزار گیگاوات ساعت تولید برق آبی داشته ایم که این میزان در سال گذشته حدود 3 هزار و 850 گیگاوات ساعت بوده است و همچنین این میزان تولید در مقایسه با میانگین دراز مدت چیزی حدود 2.1 برابر افزایش را نشان می دهد.

وی با اشاره به وظایف اجرایی این سازمان عنوان کرد: در سال های گذشته دستگاه های اجرای بازوان اجرایی و تیم هایی برای کار اجرایی داشتند اما با تغییراتی که در سیاستگذاری ها اتفاق افتاد، دستگاه های اجرایی موظف شدند تا کار خود را برونسپاری کنند. سازمان آب و برق خوزستان اجازه ندارد تا تیم های اجرایی برای انجام کارها داشته باشد. این سازمان قرار است تا به عنوان یک بدنه حاکمیتی کار کند و در حال کوچک تر شدن است.

بیش از 120 روستا در بستر رودخانه قرار دارند 

ایزدجو با بیان اینکه هیچ رفتار غیرطبیعی در سدهای استان در اثر سیلاب اتفاق نیافتاد، تصریح کرد: روستاهایی که در بستر رودخانه هستند باید جابجا شوند اما این مساله تبعات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. بالغ بر 120 روستا در بستر رودخانه قرار دارند و باید جابجا شوند. باید در سطوح بالاتری تصمیم گیری شود اما برای مدیریت رودخانه و همچنین سلامت مردم باید این اتفاق رخ دهد.

وی همچنین با اشاره به حضور هیات ملی سیلاب به دستور رییس جمهور در خوزستان گفت: با هیات ملی سیلاب همکاری های لازم را انجام خواهیم داد. ما در کنار این هیات هستیم تا از تجربه این مساله برای سال های آینده نیز استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره اقداماتی که برای مقابله با سیلاب در سال های آینده در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در حوضه کرخه، احداث کانال های سیلاب بر خسرج، افزایش ارتفاع و تقویت دایک های بخش هایی که در پایین دست این کانال های سیلاب بر قرار می گیرند و برای حوضه کارون، ساماندهی نهر بحره، بحث انتقال آب از نهر ماله از بالادست اهواز در دستور کار قرار دارد.
منبع: ایسنا
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار