اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
شوشان - ناصر عبیات فعال محیط زیست خوزستان  / انجمن دیدبان جلگه سبز خوزستان :
هر ساله از اول اردیبهشت همراه با برداشت محصول گندم و جو در مزارع خوزستان کاه و کلش باقی مانده به آتش کشیده میشود.
مضراتی که این کار متوجه زمین های کشاورزی می گردد فراوان است که بصورت مختصر به آنها اشاره می کنیم اما ضرر و زیانی که این کار برای محیط زیست به همراه دارد بسیار حائز اهمیت و جبران ناپذیر است.
آتش زدن کاه و کلش مزارع موجب نابودی میکرو ارگانیسم ها و کرم خاکی که فواید آن بر چشم هیچ کس پوشیده نیست میشود که به دنبال آن، سفت و غیر قابل نفوذ شدن و فقیر شدن خاک را به همراه دارد.
آنچه مهم است زیانهای جبران ناپذیر این کار غلط و غیر علمی که برای محیط زیست دارد،  می باشد. ورود حجم زیاد دود و گازهای مضر برای سلامت انسان و موجودات زنده در هوا بر اثر انجام اینکار از پیامدهای قابل توجه آن است. در استان خوزستان پدیده ریزگردها و گرد و خاک سلامت افراد را همچنان تهدید میکند و دود آتش کاه و کلش هم بر آن اضافه میشود و این واقعا غیر قابل تحمل است.
آتش زدن کاه و کلش مزارع در خوزستان همزمان با تولید مثل و زادآوری حیات وحش بویژه پرندگان و پستانداران همراه میگردد، مزارع گندم و جو زیستگاه بسیاری از پرندگان از جمله دراج که حمایت شده است، می باشد این پرنده در بسیاری از مواقع در این مزارع آشیانه می سازد و جوجه های خود را در آنها بزرگ می کند. همین طور پرنده های دیگری همانند چکاوک کاکلی، گاهی باقرقره ها در این مزارع در میان کاه و کلش آشیانه می سازند. آتش زدن کاه و کلش گندم و جو موجب کشتار وسیع موجودات زنده از جمله گونه های مختلف حشرات و بر هم زدن چرخه حیات و اکوسیستم منطقه می گردد. نابود کردن میلیونها حشره با این کار که غذای بسیاری از موجودات زنده دیگر از جمله پرندگان را تأمین می کنند از مضرات بزرگ این کار می باشد.
این کار باعث میشود تا در بسیاری از مواقع آتش به پوشش گیاهی طبیعی اطراف مزارع سرایت کرده و نابود کند.
آتش سوزی در مزارع باعث به وحشت افتادن حیات حش و فرار آن به این سو و آن سو گردیده امنیت و آرامش را از آنها سلب کند.
پستاندارانی از جمله رودک عسلخوار که در مزارع لانه سازی میکند آتش سوزی باعث خفه شدن آن در لانه خود میشود. همینطور شغالها، روباه ها، گربه های وحشی که قسمت وسیعی از  زیستگاهشان را همین مزارع تشکیل می دهند بر اثر آتش سوزی کاه و کلش گندم و چو دچار مشکلات فراوان میشوند و اغلب باعث مرگ آنها می گردد. شاید جانوارانی مثل رودک عسلخوار، شغال، روباه و... در حاشیه نهرها و بلندیها در مزارع لانه سازی میکنند ولی شدت آتش و سلب امنیتی که ایجاد می کند حیات آنها را به خطر انداخته و موجب از بین رفتن آنها می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار