اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
 شوشان - محمد سلامی : 
روسیه  از تنش ایران و امریکا سود می‌برد! صدای ضربات به طبل جنگ بین ایالات و ایران برای گوش های کرملین دلنواز است. در حالی که بحران بین واشنگتن و تهران تشدید می شود، مسکو خود را برای استفاده از این بحران آماده می کند؛ البته به شرطی که بتواند آسیب ها را محدود کند.

روسیه همین حالا هم از اعمال مجدد تحریم های شدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران سود می برد. با کاهش خرید ژاپن، هند، کره جنوبی و ایتالیا از ایران، شرکت های روسی سهم بیشتری از بازار به دست آورده اند و روسیه به یک منبع مطمئن تر و قابل اعتمادتر برای عرضه نفت در بازارهای جهانی تبدیل شده است❗

در همین حال، سقوط صادرات نفتی ایران به مثابه زدن دو پرنده با یک سنگ بود: برای مسکو این امکان را فراهم آورد که با ریاض در مدیریت بازارهای نفتی جهانی همکاری کند و در عین حال این امکان را برای تولیدکنندگان روسی که به دستور ولادیمیر پوتین تولیدات خود را متوقف کرده بودند، فراهم آورد تا بدون مواجهه با خطر تحریم ها یا درگیری با ریاض تولید و سطح فروش خود را افزایش دهند.


 آشفتگی در خلیج فارس همچنین جذابیت مسیر دریای شمالی روسیه را به عنوان یک کوریدور جایگزین برای حمل و نقل انرژی و کالاهای تجاری را افزایش می دهد. پوتین در ماه گذشته در نشست کمربند و جاده در چین شرکت کرد و از اهمیت خطوط دریای قطب شمال برای رشد و شکوفایی سخن گفت و آن را «مسیر جهانی و رقابتی» توصیف کرد که شمال شرق، شرق و جنوب شرق آسیا را به اروپا متصل می کند

غرق شدن ایالات متحده در یک بحران جدید در خاورمیانه هم با برنامه های استراتژیک روسیه همخوانی دارد!


در همین حال، اعمال فشارهای ایالات متحده بر ایران و ناتوانی آشکار اروپایی ها در مقابله با این فشار به ایران نشان داده است که هرگز نمی تواند روابط با روسیه را کنار بگذارد. پس از امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم ها، ایران نشان داد که اروپایی ها در امور تجاری و کسب و کار برایش ارجحیت دارند و این در حالی بود که ایران همچنان در سوریه با روسیه همکاری می کرد. اکنون ایران احتمالا برای مقابله با تحریم ها و جبران برخی از خسارات ناشی از اقدامات ایالات متحده هیچ گزینه ای جز توافق تجاری با نهادهای روسی ندارد.

 به رغم آنکه در رسانه ها عمدتا از اتحاد بین روسیه و ایران سخن می گویند، مسکو هیچ تعهدی به دفاع از تهران ندارد و از این رو، مجبور نیست در صورت حمله ایالات متحده به اهداف ایرانی به آنها پاسخ دهد. ایران به طور قطع یکی از مشتریان اصلی تجهیزات نظامی روسیه به شمار می رود، اگرچه معلوم نیست که درگیری های بین ایالات متحده و ایران بتواند به نقطه عطفی در فروش تسلیحات روسی به ایران تبدیل شود.

همانطور که جیم کوک هم در جایی اشاره کرده، ایالات متحده که در حال حاضر در رقابت گسترده بر سر قدرت با چین و روسیه در اروپا و آسیا به سر می برد، در موقعیتی نیست که بتواند یک عملیات نظامی گسترده در خاورمیانه به اجرا گذارد. آمریکا برای درگیری گسترده با ایران مجبور می شود شرق اروپا را نادیده بگیرد که این مساله فضای تنفس و زمان بیشتری برای تثبیت موقعیت روسیه در این منطقه به وجود می آورد.

به علاوه، با توجه به سابقه آمریکا در دیگر مناقشات خاورمیانه و پیروزی های تاکتیکی که به بلاتکلیفی های سیاسی تبدیل شدند، روسیه چندان نگران تلاش های ایالات متحده برای ایجاد نوعی تغییر و تحول گسترده در منطقه و به خطر افتادن منافع خود نیست. می توان انتظار داشت که روسیه از تهدید درگیری ایالات متحده و ایران استفاده و خود را یک میانجی مسئول معرفی کند. هر اتفاقی که رخ دهد، در نهایت روسیه راهی می یابد که از هر اتفاقی در منطقه خلیج فارس به نفع خود استفاده کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار