شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
معاونت کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از احداث دو کارخانه جدید تولید کاغذبا ظرفیت هر یک ۱۷۵ هزار تن کاغذ در سال خبر داد
شوشان: معاونت کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از احداث دو کارخانه جدید تولید کاغذبا ظرفیت هر یک ۱۷۵ هزار تن کاغذ در سال خبر داد و گفت: این کارخانه‌ها در مجموع ۳۵۰ هزار تن کاغذ در سال با استفاده از باگاس تولید خواهند کرد.

حسین آمیلی معاونت کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در گفت‌وگو با شوشان از پروژه جدید این شرکت برای احداث کارخانه‌های تولید کاغذ بر اساس ماده اولیه باگاس خبر داد و گفت:‌ با توجه به اینکه استان خوزستان تولیدکننده بیش از نیمی از شکر تولیدی کشور است،‌ که انحصاراً‌ از نیشکر به وجود می‌آید،‌ شرکت توسعه نیشکر در نظر دارد،‌ باگاس (تفاله نیشکر) حاصل از تولید نیشکر را که تا پیش از این تنها در ساخت mdf مصرف می‌شده و مازاد آن آتش گرفته می‌شود،‌ را در تولید کاغذ مصرف کند.

وی افزود: در این راستا شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برنامه احداث دو کارخانه با ظرفیت هر یک 175 هزار تن کاغذ را در دست انجام دارد،‌ که تاکنون مطالعات اولیه آن انجام شده است. هم‌چنین با سرمایه‌گذاران دولتی و بخش خصوصی نیز مذاکراتی انجام شده، جلساتی برگزار شده ولی هنوز امضای نهایی انجام نشده است.

آمیلی با اشاره به کاندید‌های سرمایه‌گذاری برای احداث این کارخانه‌ها گفت: سرمایه‌دارانی از بخش خصوصی و سرمایه‌دارانی از بخش دولتی هم‌چون بانک صادرات ایران و ستاد فرمان امام خمینی(ره) برای حضور در کارخانه‌های کاغذ توسعه نیشکر و صنایع جانبی اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی نیز با آن‌ها انجام شده است.

وی افزود: به محض اینکه مذاکرات با سرمایه‌داران به امضا رسد و سرمایه‌گذار اصلی این بخش مشخص شد،‌ خرید ماشین‌آلات و راه‌اندازی کارخانه آغاز می‌شود، چرا که برای استفاده از باگاس نیازمند تجهیزات پیشرفته و منطبق با تکنولوژی‌های روز هستیم.

آمیلی با اشاره به مکان این کارخانه‌ها گفت: یکی از این کارخانه‌ها احتمالا‌ در کشت و صنعت میرزا کوچک‌خان راه‌اندازی خواهد شد و دیگری در توسعه نیشکر فارابی یا توسعه نیشکر سلمان فارسی راه‌اندازی می‌شود و در مجموع 350 هزار تن کاغذ تولید خواهند کرد. این دو کارخانه هم‌چنین توان جذب یک میلیون و 400 هزار تن باگاس حاصل از تولید نیشکر شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را خواهند داشت.

وی با بیان این مطلب که واحد میرزا کوچک خان در 75 کیلومتری اهواز و واحد فارابی و سلمان فارسی در 35 تا 40 کیلومتری جنوب اهواز قرار دارند. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ابتدای تاسیس در سال 69 بنا بود، 4 کارخانه تولید کاغذ را به ظرفیت مجموع 350 هزار تن در سال راه‌اندازی کند،‌ اما به دلیل عدم جذب سرمایه‌گذار تاکنون امکان آم نبود‌، اکنون پس از 23 سال این ظرفیت با بهره‌برداری از دو کارخانه با مجموع 350 هزار تن انجام می‌‌شود.

آمیلی در پایان گفت: در حال حاضر شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بررگترین تولید‌کننده شکر ایران، بزرگترین تولید‌کننده الکل ایران و بزگترین تولید‌کننده خمیرمایه نان ایران محسوب می‌شود و کارخانه تولید ام دی اف از باگاس نیشکر آن بزرگترین کارخانه از این تنوع در جهان محسوب می‌شود.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به دنبال مطالعاتى که از سال 1363 تا 1365 توسط صندوق مطالعات نیشکر صورت گرفت و ضرورت تاسیس شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبى در استان خوزستان به تصویب دولت رسید.در سال 1369 تاسیس شد و اجراى طرح مطالعاتى مذکور را بر عهده گرفت که در آن ساخت هفت کارخانه شکر با تولید سالانه 700 هزار تن شکر، یک کارخانه خوراک دام با تولید سالانه 100 هزار تن خوراک دام، یک کارخانه تخته صنعتى با تولید سالانه 100 هزار تن تخته صنعتی، یک کارخانه الکل با تولید سالانه 33 میلیون لیتر الکل در سال، یک کارخانه خمیر مایه نان با ظرفیت 10 هزار تن در سال احداث شده است.

تمامی صنایع جانبی تولیدی نیشکر از تفاله نیشکر که به آن باگاس می‌گویند به دست می آید. تفاله نیشکر یا باگاس 34 درصد وزن ساقه نیشکر را تشکیل می‌دهد و در صنایع مختلفی همچون کاغذسازی کاربرد دارد. در مجتمع های تولید نیشکر سالانه یک میلیون و 200 هزار تن باگاس مازاد تولید می کنند که به علت نبود صنایع تبدیلی آتش می‌گیرند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار