اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
شوشان - سید نورالدین موسوی هاشمی :
لشگر کشی  گسترده آمریکا به  خلیج فارس قطعا فراتر از  اتخاذ استراتژی تهدید و بلوف است.
و آمریکا بهیچ وجه نمیخواهد بدون حصول نتیجه برگردد.
زیرا انتخاب آینده ترامپ به نتیجه این لشگر کشی بستگی دارد.
با اینهمه نمیتوان به قطعیت گفت که جنگ  اتفاق خواهد افتاد. زیرا  آمریکا برای تکمیل پازل حمله به ایران  چند حلقه مفقوده دارد که بدون آنها ریسک حمله  به  ایران را به احتمال زیاد نخواهد پذیرفت.
۱.آمریکا برای حمله به ایران به اجماع جهانی مخصوصا کشورهای اروپایی  نیاز دارد،  
۲. آمریکا برای کم کردن هزینه های نبرد به همراهی و حمایت مالی و لجستیکی کشورهای عربی احتیاج مبرم دارد.
۳. آمریکا برای وضعیت جنگ با ایران و یا عدم ‌جنگ  یک هدف دارد و آنهم از پای تسلیم تهران است.
۴. بدون شک‌ سیاستمداران آمریکا از شکافهای عمودی( عدم رضایتمند عمومی ساخت اجتماع در مقابل ساخت سیاسی)و شکافهای افقی( تشتت و شکاف بین نیروهای اجتماعی) کاملا آگاه هستند. و این ضعف داخلی از مهمترین ابزارهای فشار آمریکا بر علیه کشور ما می باشد، و سطح مشروعیت داخلی ارتباط مستقیم با فشار خارجی دارد.
۵. از موانع  مهم و برجسته  اجماع جهان بالاخص اروپا در همراهی با آمریکا برای جنگ قطعنامه بین المللی برجام هست  است.زیرا کشورهای اروپایی از طرفین مهم این قطعنامه هستند و بهمین دلیل برای حفظ پرستیژ بین المللی خود نمیخواهند بکلی تاثیر خود را نادیده بگیرند هر چند قلبا مایل به همراهی آمریکا باشند.
۶.کشورهای  موثر عربی  هم به دلیل همسایگی و اشتراکات تاریخی و ایدئولوژی و هزینه های سنگین احتمالی   مایل به همراهی آمریکا نیستند.

اکنون به اختصار راهکارهای مقابله جمهوری اسلامی را هم از بعد بین المللی و هم بعد داخلی تبیین خواهیم کرد.
جمهوری اسلامی باید بداند که اولویت هر کشوری حفظ منافع حیاتی و ملی اش میباشد. و هیچ کشوری منافع اش را در دشمنی ایدیولوژیک با آمریکا جستجو نمیکند‌. انتظار همپیان ایدیولوژیک در این مقطع بیهوده است. 
جمهوری اسلامی باید بشدت مواظب باشد که کارت بازی روسیه در مواجهه با آمریکا و غرب نشود. و رابطه خود را با یک یا چند کشور محدود نکند.
زیرا محدودیت منافع به معنی جدایی  از وابستگی منافع متقابل جهانی است و این امر کشور را بشدت ضربه پذیر خواهد کرد.
همچنانکه از فاکتورهای  تهدید کنونی منزوی شدن در اقتصاد جهانی است.
آلترناتیو  موثر کشور ما در این بحران،  دیپلماسی و میز مذاکره  است. جمهوری اسلامی باید در یک پروسه  دیپلماتیک جهان را از نتیجه خطر فسخ یکطرفه یک  قطعنامه بین المللی( برجام)  آگاه کند و بکوشد که جهان متقاعد شود این یک عرف خطرناک و مخل امنیت جهان در آینده خواهد بود. و با این ابزار  موثر  مانع همراهی اروپا و دیگر کشورها با آمریکا شود. و از هر گونه پیام یا رفتار ماجراجویانه در این مقطع بشدت پرهیز کند.
اکنون ایران  باید در رابطه خود با جهان عرب تجدید نظر کند و با تاکید بر اشتراکات ایدئولوژیک و استراتژیک و منافع مشترک اعتماد کشورهای عربی را بدست آورد.
جمهوری اسلامی نباید کشورهای عرب هم پیمان آمریکا را تهدید به حمله کند. باید به کشورهای همسایه اطمینان داد که خطری از جانب ایران تهدیدشان نمیکند.
نهایتا  در وقت عمل هر کاری که لازم باشد انجام خواهد گرفت( حتی حمله به همپیمانان امریکا در منطقه)
ولی بهیچ وجه توسط هیچ نهاد و یا مسئولی نباید بزبان بیاید.
از نقاط ضعف دیپلماسی کشور ما عدم تصمیم‌گیری یکپارچه در مواجهه با مسائل بین المللی و چند صدایی است 
 است.
مثلا. اگر تصمیم بر مذاکره باشد باید همه نهادها از دیپلماتهای کشورمان حمایت قاطع بکنند.
ارسال پیام تهدید در موقع مذاکره  بهیچ وجه نمیتواند تامین کننده  منافع ملی ما باشد.
جمهوری اسلامی باید در توزیع عدالت اجتماعی و ترمیم شکافهای کهنه اقتصادی و سیاسی  با تغییرات قابل لمس در ساختارهای مختلف انسجام‌ملی و مشروعیت عمومی خود را تقویت کند. اعتماد ملت را جلب کند و به جامعه امیدواری تزریق کند.
در یک جمله قانون را فصل الخطاب قرار دهد. و اجازه ندهد که هیچ نهاد و یا سازمانی بیشتر از اختیارات قانونی و سازمانی خود در امور دیگر دخالت کند.

جنگ در قرن بیست یکم با وجود اسلحه های ویرانگر و مخرب حتی برای فاتحان هم میتواند  فاجعه باشد.
 تحلیل شاخصه های مختلف داخلی و بین المللی قدرت جمهوری اسلامی ثابت میکنند که جنگ در این مقطع برای منافع کشور و‌ملت سم مهلکی است.
جمهوری اسلامی میتواند با دیپلماسی پیروز این میدان باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار