اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶
استاندار خوزستان گفت: در بحث مدیریت آب، خاک، هوا و مسائل زیست محیطی اقدامات زیادی انجام شده است.
غلامرضا شریعتی در جلسه کارگروه پسماند که امروز (9 تیرماه) با حضور هیات نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم این رفت و آمدها و ارتباطات بر توسعه فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی مناطق مختلف تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به بحث پسماندهای شهری افزود: اروپاییان در این زمینه به خوبی و با موفقیت عمل کرده‌اند و امیدواریم از تجربیات آنها بهره ببریم. امیدوارم بر اساس نقشه راهی که در آینده تدوین می‌شود حرکت کنیم تا شرایط بهتری در خوزستان فراهم شود.

استاندار خوزستان گفت: خوزستان علاوه بر اینکه اسکله اقتصاد کشور محسوب می‌شود، در بخش کشاورزی نیز تولیدکننده بیشترین محصولات کشاورزی کشور است. خوزستان در تولید گندم، محصولات کشاورزی و شکر رتبه نخست در کشور را دارد. علاوه بر آن وجود صنایع و بنادر، به خوزستان جایگاه خاصی داده است.

شریعتی ادامه داد: خوزستان به علت استعدادها و ظرفیت‌های بی‌شماری که دارد، دارای ظرفیت زیادی است و شاید کمتر نقطه‌ای از جهان این همه ظرفیت داشته باشد. خوزستان منابع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی، بنادر دریایی و رودخانه‌ای را دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد تولید نفت کشور در این استان  تولید می‌شود. همچنین بزرگترین سدها در خوزستان احداث شده‌اند؛ ظرفیت ذخیره سدهای خوزستان معادل نیمی از ظرفیت سدهای کشور است.
استاندار خوزستان ادامه داد: تولید برق در خوزستان حدود ۲۰ درصد تولید برق کشور است. همچنین بخش عظیمی از جنگل‌های کشور در خوزستان قرار دارد.

استاندار خوزستان بیان کرد: وظیفه داریم این خاک را حفظ کنیم. با توجه به اینکه خاک نیز برای ما نعمت‌های خدادادی دارد و امنیت غذایی ما را  تامین می‌کند، وظیفه ما بیشتر اهمیت می‌یابد.

شریعتی با اشاره با عوامل آلاینده در استان بیان کرد: علاوه بر پسماند شهری، آنچه خوزستان را تهدید می‌کند، مسائل نفت و فلرهای نفتی است که این موضوع در دستور کار است. 

وی عنوان کرد: سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور قراردادی امضا شد تا 3.5 میلیارد دلار هزینه شود و از سوزاندان بیش از ۹۰ درصد فلرهای نفتی جلوگیری شود و این میزان، به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی مصرف شود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: برخی مواقع پتروشیمی کمتر از ظرفیت اسمی کار می‌کند در حالی که خوراک آنها در حال سوختن است. این در حالی است که باید این مواد را به ارزش افزوده و ثروت تبدیل کنیم و مانع آلودگی محیط زیست نیز شویم.

وی بیان کرد: یکی از موارد دیگر که موجب آلودگی محیط زیست خوزستان می‌شود، بحث ریزگردها است؛ پنج کانون فعال ریزگرد در خوزستان وجود دارد که کانون جنوب شرق اهواز یک کانون فوق حاد است.  تلاش ما جهت کنترل این کانون با جدیت ادامه دارد. در سال‌های اخیر نیز کارهای مهمی در این زمینه انجام شده است و همچنان ادامه دارد.

شریعتی گفت: زمانی که دخالت‌های بشری به علت استعدادهای زیاد منطقه بیشتر می‌شود، احتمال تخریب محیط زیست در این استان نیز افزایش می‌یابد. با وجود همه مسائل باید در حفظ محیط زیست نیز کوشا باشیم و توسعه پایدار ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در بعضی مواقع به علت تصمیمات بخشی نگر در مسائل مختلف خوزستان، محیط زیست دچار تنش‌های زیادی شده که ما در زمینه تعادل‌بخشی تلاش می‌کنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به سفر هیات اروپایی به خوزستان جهت بررسی و همکاری در حوزه محیط زیست بیان کرد: در خصوص مسائل محیط زیست از پیشنهادات این هیات استفاده می‌کنیم البته محیط زیست خوزستان از کشورهای منطقه و همسایه نیز متأثر است که در این زمینه رایزنی‌های زیادی انجام شده تا شرایط بهبود یابد.

وی بیان کرد: نکته دیگری که مطرح شده، کمک به مدیریت منابع آب است. با توجه به اینکه ۳۰ درصد آب‌های شیرین کشور در خوزستان قرار دارد، این موضوع ضرورت استفاده از تجربیات این هیات اروپایی در خصوص منابع آب و حفظ این منابع را بیش از پیش می‌کند.

شریعتی تصریح کرد: ما در حوزه‌های مختلف بیکار ننشسته‌ایم. در بحث‌های نفتی و حفظ مسائل زیست محیطی در منابع آب کار کردیم و تمام صنایع را موظف کردیم تا خروجی خود را مطابق با شرایط زیست محیطی کنند.

وی افزود: در زمینه مسائل پسماند خانگی و شهری کار کردیم و تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز را با تکنولوژی روز دنیا و با تجهیزات آلمانی افتتاح کردیم. این تصفیه‌خانه می‌تواند روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب از فاضلاب خانگی را تصفیه ‌کند. همچنین کار فاینانس تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز انجام شده است اما به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه هستیم. اگر مشکل برطرف شود، فاضلاب خانگی کل اهواز تصفیه و سپس وارد رودخانه می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پنج شهر خرمشهر، آبادان، شادگان، بندر امام و ماهشهر با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال احداث هستند که ظرف شش تا هشت ماه دیگر افتتاح می‌شوند.

وی عنوان کرد: روند فاینانس تصفیه‌خانه پنج شهر بهبهان، اندیمشک، شوش، ایذه و بستان نیز در حال انجام است که روند آن به علت اعمال تحریم های آمریکا کند شده است. اگر کار انجام شود در بحث حفاظت از منابع آب کمک بسیار موثری خواهد داشت زیرا این شهرها، شهرهایی هستند که رودخانه‌های پرآب ما از آنها می‌گذرند و فاضلاب‌هایی که تصفیه نمی‌شوند، در این رودخانه‌ها دفع می‌شوند.

شریعتی گفت: همچنین در آینده ای نزدیک نخستین کارخانه Bio co2 کشور که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است و از فرآیند تولید خمیرمایه استحصال می‌شود، در  خوزستان افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: در بحث مدیریت آب، خاک، هوا و مسائل زیست محیطی اقدامات زیادی انجام شده است اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که از ظرفیت‌ها، تجارب و سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی استفاده کنیم، می‌توانیم به روند کار سرعت بیشتری ببخشیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار