شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
6 درصد شبکه ریلی کشور به خوزستان تعلق دارد که با جابه جایی 5 میلیون تن کالا در رتبه 3 و 4 میلیون مسافر در مقام چهارم هستیم.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: خطوط ریلی منطقه زاگرس فرسوده است و در حالی که توسعه خطوط ریلی در کشور در حال انجام است، بازسازی خطوط ریلی زاگرس باید تسریع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام سیف جمعه شب در نشست شورای حمل و نقل استان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزارشد، با بیان این که رونق و توسعه بنادر موجب صرفه جویی می شودف اظهار کرد: بنادر خوزستان 70مراکز جمعیتی و صنعتی کشور را با نزدیکترین فاصله می تواند پوشش دهد.

وی با اشاره به این که یکی از نقاط قوت بنادر خوزستان کاهش فاصله حمل کالا نسبت به تهران،مرز بازرگان و بندر انزلی است افزود: ظرفیت سازی جابه جایی 58 میلیون تن کالا در 7 بندر خوزستان در آینده نزدیک انجام می شود.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: 6 درصد شبکه ریلی کشور به خوزستان تعلق دارد که با جابه جایی 5 میلیون تن کالا در رتبه 3 و 4 میلیون مسافر در مقام چهارم هستیم.

سیف با بیان این که این نشان دهنده تفاوت زیاد میزان دسترسی ریلی و بهره برداری است اضافه کرد: این مسئله به چالشی برای توسعه خوزستان تبدیل شده است به طوری که علی رغم ظرفیت 18 میلیوت تنی ریلی استان به خاطر گلوگاه اندیمشک تنها 5 میلیون تن کالا قابل ترانزیت است و این خط گلوگاه اصلی خوزستان شده است.

وی با اشاره به این که خوزستان آخرین استانی است که توسعه ریلی در آن انجام می شود، اظهار کرد: خطوط ریلی منطقه زاگرس فرسوده است و در حالی که توسعه خطوط ریلی در کشور در حال انجام است، بازسازی خطوط ریلی زاگرس باید تسریع شود که در صورت انجام این کار ظرفیت آن 7.5 میلیون تن می شود که ظرفیت آن بیش از این رقم است.

این مقام مسئول راه های استان گفت: به دلیل فروخته شدن سهام شرکت فولاد خوزستان دو خطه کردن خطوط زمینی اجرایی نشد، در حالی که خوزستان استان فلات است ومی تواند خطوط مان را پرسرعت کنیم. این طرح اعتبار و مصوبه دولت را هم در اختیار دارد.

سیف گفت: اصفهان به مرکز بار کشور تبدیل شده است و اگر بندر امام به آن وصل شود قطعا در رشد و شکوفایی حمل و نقل و استان موثر است ضمن این که مطالعات آن انجام شده است و جز مصوبات دولت دهم است.

مدیر ساخت وتوسعه راه های اداره راه وشهرسازی خوزستان با اشاره به وجود 7 فرودگاه در استان عنوان کرد:2 فرودگاه غیرفعال و 2 فرودگاه هم اختصاصی است . بزرگترین مشکل فرودگاه های استان هم ، فرودگاه اهواز است که مساحت آن توانایی این حجم جابجایی را ندارد.

وی اضافه کرد: زمینی به مساحت 1240 هکتار برای فرودگاه جدید اهواز در نظرگرفته شده است که قرار شد شرکت نفت آن را احداث کند اما تا الان قدم موثری برداشته نشده است.

به گفته سیف به واسطه عدم سرمایه گذاری مناسب،شرق استان دچار عقب ماندگی تاریخی است که این به خاطر توانمندی کمتر آن است.

عضو شورای حمل ونقل استان شبکه راه های استان را به لحاظ تاریخی دارای عدم تعادل خواند و افزود: به لحاظ تراکم راه رتبه یازدهم کشوری هستیم و جاده های استان دارای اشکالات اساسی هستند.

سیف عنوان کرد: از لحاظ تعداد متوفیات سوانح رانندگی با 676 کشته در رتبه چهارم هستیم و این نشان می دهد که جاده های استان به شدت در حال فرسایش هستند و اعتبارات راهداری باید افزایش پیدا کنند چرا که آمار سوانح بالارفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار