شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
خوزستان پنجمين استان دارنده امكانات مربوط به رشته اينترونشنال راديولوژي است. پيش از خوزستان استان‌هاي تهران، فارس و به تازگي بيمارستان‌هاي مشهد و كرمانشاه از اين تخصص بهره مي‌برده‌اند.
شوشان: تومورهاي مغزي پرخون همواره يكي از عوامل ايجادكننده خطر در عمل‌هاي جراحي بوده‌اند؛ اما در 30 سال گذشته با ظهور شيوه‌هاي اينترونشنال به صورت اندوواسكولار در راديولو‍ژي، ريسك عمل چنين تومورهايي در جهان كاهش يافته است.

از آغاز به كار تخصص اينترونشنال راديولوژي در ايران 15 سال است كه مي‌گذرد و امروز امكانات اين رشته به استان جنوبي كشورمان يعني خوزستان نيز رسيده است.

به گزارش ايسنا ، خوزستان پنجمين استان دارنده امكانات مربوط به رشته اينترونشنال راديولوژي است. پيش از خوزستان استان‌هاي تهران، فارس و به تازگي بيمارستان‌هاي مشهد و كرمانشاه از اين تخصص بهره مي‌برده‌اند.

دكتر عظيم معتمدفر، متخصص راديولوژي، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره شيوه كار اين تخصص نوين در استان گفت: كاري كه در اين روش انجام مي‌شود، قطع خون‌رساني يك تومور مغزي پرخون است كه اگر قطع خون آن صورت نگيرد، به دليل خونريزي زياد يا عمل چنين توموري امكان‌پذير نيست يا ممكن است در اثر خونريزي زياد، اتفاقات ناخواسته‌اي براي بيمار رخ دهد.

وي تصريح كرد: با استفاده از فلوشيبپ فوق تخصصي اينترونشنال راديولوژي، علاوه بر اين‌كه مدت عمل كاهش پيدا مي‌كند، نتيجه جراحي نيز به كلي عوض مي‌شود. همچنين نياز به تزريق خون در چنين عمل‌هايي معمولا از بين مي‌رود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه جندي شاپور اهواز افزود: اين تخصص براي طيف زيادي از بيماران قابل استفاده است. از جمله بيماراني كه از مشكلات تومور پرخون مغزي رنج مي‌برند و همچنين يك بيماري شايع با نام فيبروم رحم.

وي عنوان كرد : فيبروم رحم، بيماري شايعي است كه از هر 5 خانم يك نفر به آن مبتلا مي‌شود. روش مرسوم درمان اين بيماري عمل جراحي است كه در نتيجه آن فرد از عوارض يك عمل جراحي بي‌نصيب نمي‌ماند. اما با روشي مشابه چيزي كه ذكر شد يعني بستن رگهاي تومور مي‌توانيم بدون عمل جراحي، فيبروم رحم را براي فرد ببنديم.

وي اضافه كرد: براي بيماران سرطاني نيز با روش‌هايي مشابه ميتوان داروهاي شيمي‌درماني را وارد بدن فرد كرد. بيماراني كه از خونريزي مجاري ادرار رنج مي‌برند نيز مي‌توانند با اين روش درمان شوند. افرادي كه دچار خونريزي‌هاي ريه از طريق سرفه‌هاي شديد مي‌شوند و بيماران پيوند كبدي از جمله افرادي هستند كه اين تخصص براي آنها سودمند است.

اولين عمل جراحي با استفاده از روش اينترونشنال راديولوژي به صورت اندوواسكولار در بيمارستان گلستان اهواز انجام گرفت كه نتيجه عمل رضايت‌بخش بوده است.

دكتر احمد سلطاني، جراح مغز و اعصاب و پزشك اين عمل در گفت‌وگو با ايسنا گفت: عمل جراحي مربوط به بيماري با توموري بزرگ در حفره خلفي مغز بود كه اين تومور استخوان هاي حفره خلفي مغز و كف جمجمه را از بين برده و به سمت حفره فوقاني مغز كشيده شده بود.

وي ادامه داد : انجام عمل بر روي چنين تومور مغزي ، عموما با خونريزي زياد در حد 4 تا 5 ليتر همراه است اما با استفاده از روش اينترونشنال راديولوژي درصد خونگيري تومور كم شده و عمل جراحي بر روي آن امكان پذير شد به طوري كه عمل با تنها 800 سي سي خونريزي به پايان رسيد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه جندي شاپور اهواز، حال كنوني بيمار را مساعد و نتيجه عمل را رضايت‌بخش اعلام كرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار