اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با انتقاد از وضعیت و مشکلات مرز چذابه گفت: بزودی مشکلات مرز چذابه را به صورت ویژه در شورای گفتگو مطرح خواهیم کرد.
شهلا عموری با اشاره به وضعیت مرز چذابه اظهار کرد: در هفته گذشته تجهیزات ایکس ری مرز چذابه در سمت عراق دچار مشکل شد و همین امر مانع از ورود کالاهای ایرانی به عراق شد و این اتفاق صادرکنندگان را با زیان‌های مالی ناشی از تلف شدن برخی کالاهای فاسد شدنی همچنین پرداخت بهای اضافی به جهت تاخیر و شب خوابی کامیون‌ها مواجه کرد. 

وی ضمن تایید زیان‌های وارد شده به فعالان صادراتی مستقر در مرز چذابه به خاطر وجود مشکل در ایکس ری سمت عراق افزود: فعالان اقتصادی و صادراتی ما در مرز چذابه همواره از نبود مرجع پاسخگو برای حل مشکلات مختلف گلایه می‌کنند و در همین راستا اتاق بازرگانی اهواز به عنوان نماینده بخش خصوصی استان طی حداقل ۴ سال گذشته به صورت مستمر پیگیر حل و فصل مشکلات مرز چذابه بوده و طی ده‌ها جلسه رسمی با مسئولان و دستگاه‌های مختلف ملی و محلی و مکاتبات بسیار فراوان با آن‌ها، توانسته بخشی از ناهماهنگی‌ها و مشکلات را برطرف کند اما به دلیل وجود حالت مقاومت یا بی اعتنایی نزد برخی متولیان، با وضعیت مطلوب در آن مرز فاصله بسیار داریم که آخرین نمونه آن خراب شدن دستگاه ایکس ری و بسته شدن چند روزه مرز و به تبع آن تحمیل خسارات سنگین به فعالان اقتصادی بود.

عموری تصریح کرد: در صورت وجود یک مدیریت واحد و پاسخگو شاید امکانی برای مدیریت موارد مشابه وجود می‌داشت. مگر پیش بینی امکان خراب شدن ایکس ری‌ها وجود نداشت و اگر وجود داشت آیا امکان مذاکره قبلی و تامین دستگاه‌های یدک و جایگزین کاری شاق و ناممکن بود؟ قطعا مرز چذابه که بخش عمده‌ای از صادرات کشور به عراق از آن صورت می‌پذیرد و منافع ارزی فراوانی را عاید کشور می‌کند، به عزم جدی مسئولان ارشد نیازمند است.

وی عنوان کرد: برای ما به عنوان اتاق بازرگانی حفظ منافع فعالان‌ اقتصادی موجود در مرز ضرورت به شمار می‌آید و تحت هیچ شرایطی از انعکاس و پیگیری مطالبات برحق آن‌ها کوتاه نیامده و نخواهیم آمد و همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم آن‌ها واقعاً مظلوم واقع شده‌اند به گونه‌ای که در اکثر موارد فعالان و رانندگان کامیون‌های حامل بار از حداقل‌های رفاهی نیز بی بهره هستند. 

عموری ادامه داد: به عنوان مثال در سه روزی که ایکس ری عراقی‌ها دچار مشکل شده بود، سمت ما به دلیل ترافیک شدید کامیون‌ها و ازدحام بیش از حد رانندگان و صاحبان بار و نبود امکانات اقامتی و رفاهی، واقعا وضعیت مرز، بحرانی و پر هرج و مرج شده بود و مسئولان از ملاحظه این حالت و حالات گذشته باید درصدد برنامه‌ریزی جهت رفع مشکلات و ایجاد محیطی مناسبتر برای افراد موجود در مرز باشند که متاسفانه تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی افزود: توجیه ناکارآمدی‌ها و ناهماهنگی‌ها از سوی دست اندرکاران هیچگاه به حل مشکلات مرز منتهی نمی‌شود بنابراین لازمه این امر تصمیم‌های قاطع مقامات ارشد در قالب دستورات ضرب الاجلی (مقید به زمان) به منظور حل مشکلات مختلف مرز چذابه است.

عموری اظهار کرد: به همین منظور در آینده نزدیک موضوع چذابه را به صورت ویژه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح خواهیم کرد و بر ریز و درشت معضلات و مشکلات موجود در آن مرز تاکید خواهیم کرد زیرا هر نوع سهل انگاری در این زمینه خیانت مرکب نسبت به اقتصاد کشور و فعالان صادراتی خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ضمن استقبال از سفر هیات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به مرز چذابه و بررسی مشکلات موجود در آن افزود: ملاحظه مشکلات و انتقال آن‌ها به مرکز تقنینی کشور به شرط انعکاس فواید آن به مرز و تسهیل امور صادرکنندگان، اتفاق خوبی است اما انتظار ما از آن هیات این بود که از بخش خصوصی به عنوان مرجع مطلع و مطالبه گر در این زمینه دعوت می‌کرد تا گزارش نهایی آن‌ها هم از جامعیت لازم برخوردار وهم پیشنهادات و نظرات کاربردی بخش خصوصی در آن لحاظ می‌شد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار