اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :
اشاره به تاریخ بختیاری نیاز به فهم دانش ملت نگاری در ایران دارد و هر فیلمنامه نویس و کارگردان آماتور در اینزمینه نمی تواند ورود نماید که در غیر اینصورت همین می شود که می بینیم "سردار بی بی مریم" را به غلط تحت عنوان "بانوی سردار" به تصویر می کشند.

تاریخ شناسان معتقدند شاکله ی اصلی تاریخ‌نگاری همانا تحلیلی و عقلی به شمار می‌رود که مورخین زبردست با تألیف آثار خود در عین اختصار و سادگی، حجم وسیعی از اطلاعات تاریخی، جغرافیایی و فلسفی موجود در روایت ها را در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهند. 

البته ناگفته نماند، موضوع اصلی این نقد، فراتر از نقد یک سریال تلویزیونی است بلکه منتقد، مترصد است بر روی مسایلی تاکید نماید که متاسفانه بعضی از متولیان فرهنگ و هنر  در  سینما و سیمای ملی از آن بی خبرند، مسایلی از قبیل شناسایی منابع اطلاعاتی تاریخ‌نگاری معاصر که با استفاده از آن متون،  نظیر منابع محلی، اسلاید، نقاشی، فیلم، روایتگرهای سینه به سینه، آرشیو برداری مجلات و بریده روزنامه ها، سفرنامه ها و یا استناد به گزارشات نهادهای دولتی که همگی نشانگر تلاشی در جهت غنی‌سازی هرچه بهتر مطالب قابل ارائه تاریخی هستند و التفات منتقدین از این رهگذر به بهره مندی از دانش جغرافیا و بهره‌گیری از روش های مهم و کارآمد مشاهده و مناظره و ترکیب آن با ذهن عقل‌گرا هستند که همه ی آنها  مستدل‌سازی را توجیه می کنند.

از جمله محورهای اصلی مورد تاکید منتقدین، عطف به منابع و شیوه‌های مورد استفاده در کسب اخبار و معرفت تاریخی جهت نوشتن تاریخ معاصر است که شایسته آن است مورخین بعنوان میراث‌داران اصلی سنت تاریخ‌نگاری به تحلیل های عقلانی تاکید نمایند. 

در خصوص نقد سریال "بانوی سردار" می توان به سناریوی بسیار ضعیف این فیلم اشاره نمود که شوربختانه سناریست بدسلیقه ی آن بدون  آگاهی به کیفیت ذهنیت زبان مردم بختیاری دیالوگ ها را گزینشی و غیر حرفه ای در متن فیلم گنجانده است که این مسئله خود عدم دقت کافی وی را در کار تدوین فیلم نشان می دهد. حتی سناریست این سریال دقت نکرده که البسه و نوع پوشش بازیگران فلیم در آن زمان و نیز نوع ابنیه ها در محلی که زندگی مردم بختیاری جاری بوده، چگونه است و حتی به خود زحمت نداده که با رجوع به اسناد، کتاب های تاریخی و عکس هایی از زندگی سردار بی بی مریم و شهید علیمردان خان و سایر مردمی که در آن زمان زندگی می کردند مورد بازبینی قرار دهد .

 در واقع سازندگان این سریال فکر می کردند مثلا یک وضعیتی را دارند گزارش می دهند که گویی در روستایی چون بشاگرد در استان هرمزگان است .

به هرحال می توان از نام فیلم  هم فهمید که واقعاً کار در این سریال چقدر دم دستی پیگیری می شود که عنوان اقتباسی بی بی در زبان ترکی شرقی که به معنی کدبانوی والامقام است چه جایگاهی فراتر از واژه مشتقی "بانو" دارد.

البته تاریخ مردم بختیاری و مشاهیر آنها بخش عمده ای از تاریخ ملی کشور محسوب می شوند و در حقیقت روایت "سردار بی بی مریم" یک  ملت نگاری اصیل از تاریخ معاصر ایران است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار