شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۹

كارشناس حیات وحش و آبزیان اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از زادآوری یك راس گوزن زرد انتقال یافته از استان خوزستان در بوستان ملی 'باباامان' بجنورد و تولد نخستین گوساله این گونه در سال جاری خبر داد.

بهروز جعفری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: محیط بانان این اداره كل گوساله گوزن زرد متولد شده را سه روز قبل در این بوستان مشاهده كردند.

وی اظهار داشت: با این زایش جمعیت گوزن زرد در منطقه حفاظت شده بوستان باباامان بجنورد تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به 17 راس افزایش یافته است.

وی گفت: این اداره كل هشت راس گوزن زرد را از استان خوزستان، زیستگاه اصلی این گونه در سال 86 به منطقه حفاظت شده بوستان باباامان بجنورد منتقل كرده بود.

جعفری با اشاره به اینكه گوزن زرد جزو گونه های نادر جانوری كشور به شمار می رود، گفت: نگهداری و پرورش این گونه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق حفاظت شده مختلف كشور از جمله بجنورد در راستای ازدیاد جمعیت آن است.

وی گفت: اكنون برخی گونه های جانوری از جمله گوزن زرد در مساحت 25 هكتاری بوستان باباامان بجنورد كه توسط این اداره كل حصاركشی شده، نگهداری می شوند.

گوزن زرد ایرانی یكی از گونه‌های نادر گوزنهای جهان است كه زمانی بخش عظیمی از جنوب غربی ایران را جولانگاه خود ساخته بود.

این گونه پستاندار جثه‌ای درشت تر از گونه اروپایی دارد و در قسمت پشت و پهلو دارای خالهای مشخص سفیدرنگ است.

نخستین زیستگاه گوزن زرد ایرانی منطقه 'دز و كرخه' و جنگلهای گرمسیری خوزستان و دشتهای كم ارتفاع و رودخانه‌های پرآب این خطه بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار