اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
شوشان - نويد قائدی :
دوستان عزيز و محترم از قبل می‌دانم اين نوشته بر روند اجرايي و برنامه هاي شهري تأثیر نخواهد داشت لذا پيشاپيش مخاطبان طلب عفو ملامت دارم, ولي چاره‌ای نيست چون موضوع مهم و البته چالشي مهم براي آينده محسوب مي شود، چاره‌ای نيست و بايد به تذکر دادن به عنوان دين اجتماعي عمل کرد.گرچه روز سالمند گذشت اما با يک روز تأخیر لازم است به مطالبي اشاره شود,که نیازهای مهم و آتي هر شهري است.
لازم به ذکر است بنا به‌ضرورت, سازمان بهداشت جهاني پروژه‌ای با نام شاخصه‌های يک شهر دوست دار سالمندان معرفي کرد, در اين زمينه بعضي از شهرهاي کشور کارهایی انجام داده اند يا برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند که بتوانند در آينده اجرا نمايند. حدود 9 درصد جمعيت کشور وارد سن سالمندي شده‌اند, البته بنده نتوانستم آماري از ميزان سالمندان شهر اهواز يا استان خوزستان به دست آورم اما شکي نيست که رقم پاييني نخواهد بود.
عدالت اجتماعي در شهر زماني محقق شود که بتواند جوابگوي نياز تمام اقشار و سنين باشد, يکي از برهه‌های مهم که نياز به توجه و کمک مضاف دارد, همين دوران سالمندي است. زيرا سالمندان جز اقشار آسیب‌پذیر شهري به‌حساب می‌آیند که اگر بتوان حداقل نيازهاي شهري آنان را مرتفع کرد اتفاق می‌توان اميدوار بود که بخش زيادي از مشکلات شهري حل‌شده است.
کليت موضوع و پرداختن به ريز مسائل بسيار پيچيده و زياد است که شايد در حوصله اين نوشته کوتاه نباشد، لذا بهتر اين است که به کليت موضع و شاخص‌های معرفی‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی پرداخته شود که اگر مدير و مسئول و يا فعالان اجتماعي و جرايد بر اين موضوع حساس شدند بتوانند محورهاي اصلي را با امکانات و کالبد و روح شهروندي مطابقت دهند. اعم شاخصه‌ها بدين گونه است که شهر دوستدار سالمندان شامل بخشي از فضاهای شهری هستند که توزیع خدمات عمومی در آن‌ها بیشترین تناسب را با نیاز و محدودیت افراد سالمند دارد، در چنین شهرهایی توجه به نیازهای تعریف‌شده افراد سالمند یک ضرورت در شاخصه‌های فرهنگی و تعامل‌های فردی لحاظ می‌شود. البته بعضی از کشورهای توسعه‌یافته از ميزان شاخصه‌های تعریف‌شده سازمان بهداشت جهاني فراتر رفته‌اند و ابتکارهای شگرفي به خرج داده‌اند که جاي بررسي و تحقيق دارد.
ازجمله مصاديق عمومي تعریف‌شده در پروژه می‌توان به امکان تردد پیاده روي در محله, محلي متناسب و مناسب براي تجمع و مراودات و گپ‌های اجتماعي، دسترسی سالمند به اماکن عمومی و تفريحي و حمل‌ونقل عمومی ايمن و ارزان, برنامه‌ریزی عمومي و آموزشي براي نگاه اجتماعی مثبت اجتماعي به سالمندان، مشارکت سالمندان در فعالیت‌های اجتماعي مختلف بنا به سوابق و تجربيات، اشتغال سالمندان همراه با مزد در صورت امکان، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی با تکیه‌بر محور انتقال تجربيات، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های محلی و منطقه‌ای، دسترسی سالمندان به اطلاعات سلامت و درمان، دسترسی سالمندان به سرویس‌های اجتماعی و سلامت در منزل، امنیت اقتصادی سالمندان با ايجاد صندوق رفاهي بومي و يا روش‌های ديگر، تدوين شاخص‌های منازل و معابر مناسب‌سازی شده برای سالمندان که بسيار مهم و اساسي می‌باشند.
درنهایت توصيه می‌شود در کنار شورهاای عمومي مانند سلامت و بهداشت و درمان و... در استان خوزستان و يا شهرستان اهواز و ديگر شهرستان‌ها موضوع سالمندان و البته معلولان گنجانده شود تا به اين نياز مهم و اساسي آينده که اتفاقاً کار زيادي در اين زمينه انجام‌نشده پرداخته شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار