اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
شوشان - حجت الاسلام مسلم سلیمانی :

افزایش قیمت بنزین در چنین شرایطی یک تصمیم اشتباه بوده است. البته اگر به عنوان درآمدهای عمومی دولت و نگاه به بودجه سال آینده باشد، تصمیمی درست اما اگر به وضعیت معیشتی مردم و احتمال آشوب های خیابانی توجه شود، تصمیمی غلط بوده است.

در ذیل ادله این تصمیم غلط تقدیم می شود و امید است تا به شکل مناسبی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

1) در آینه رسانه  :

این اطلاعیه افزوده است: استفاده از سهمیه سوخت صرفاً با استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی میسر است.

بر مبنای اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، سهمیه کامل آبان خودرو‌های شخصی از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه به کارت سوخت شخصی آن‌ها واریز می‌شود و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است.

ایرنا نوشت: رئیس دفتر رئیس جمهوری عملیاتی شدن مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه درخصوص اصلاح قیمت بنزین را اقدام لازم و ضروری دانست و گفت: دولت پیش از این نیز درچند مقطع قصد داشت این تصمیم مهم را که مورد توافق همه مسئولان نظام است، اجرا کند که هربار به دلایلی با تاخیر مواجه شد.

بر همین اساس، سهمیه خودرو‌های سواری شخصی بنزینی ماهانه ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر خواهد بود. همچنین سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر است. منبع: https://www.eghtesadnews.com 

رئیس دفتر رئیس جمهور اینگونه می گوید: تصمیم همه ارکان نظام بود/ یک ریال از افزایش قیمت بنزین به دولت نمی‌رسد

وی تصریح کرد : در عین حال این موضوع که منافع مالی حاصل از این طرح مستقیما میان مردم تقسیم می شود نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، با بیان اینکه بخش حمایت معیشتی از اقشار کم برخوردار و دهک‌های پایین از مزایا و اهداف طرح اصلاح قیمت بنزین است، افزود: بحث اصلاح قیمت بنزین در جای خود موضوع بسیار مهمی است که می تواند کشور را به تعادل منطقی در مصرف برساند، آثار زیست محیطی خوبی داشته باشد و از همه مهم تر از قاچاق گسترده بنزین جلوگیری کند

منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1321503 

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس: مجلس مخالف هرگونه افزایش قیمت بنزین است

اگر سران قوا شناخت جامعی از وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه¬ی ایرانی داشتند بدون شک زیر بار تصویب چنین مصوبه غیر قانونی نمی رفتند. (علت غیر قانونی بودن را عرض می کنم)

عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی با تاکید بر اینکه مجلس مخالف هرگونه افزایش قیمت بنزین است، گفت: اگر دولت بدون نظر مجلس و خودسرانه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند حتماً مجلس برخورد لازم را انجام خواهد داد چراکه این کار کاملاً غیر قانونی است. علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن بیان کرد: مجلس هیچ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین نداشت و اگر دولت بدون نظر مجلس و خودسرانه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند حتماً مجلس برخورد لازم را انجام خواهد داد چراکه این کار کاملاً غیر قانونی است

منبع:

 https://www.isna.ir/news/98021105949 

 2) عدم درک درست از جامعه شناسی ایران :

علاوه بر اینکه این حرف هیچ مبنای علمی ندارد، به تجربه هم ثابت شده است که با افزایش قیمت بنزین، تورم متعاقب آن مهمان دائمی خانه ها می شود.

در دی ماه 96 اعتراضات آرام و عمومی مردم بخاطر افزایش قیمت «تخم مرغ» شروع شد اما بی تدبیری مسئولان باعث شد تا به یک بحران تبدیل شود. حال باید دید آیا مسئولان محترم در این تصمیم غلط تجدید نظر می کنند یا خیر؟


3) تصمیم مخالف قانون  :

هر گونه افزایش قیمت کالاهای اساسی بایستی به تصویب مجلس برسد. و این در حالی است که عموم مجلس و کمیسیون های مربوطه با افزایش قیمت مخالفت کردند. و هیچ کجا گفته نشده که اختیارات سران قوا فراتر از قانون می تواند باشد!. فلسفه نشست سران قوا می بایست برای تسهیل و اجرای قوانین موجود باشد نه وضع قانون!


4) افزایش تورم  :

افراد مختلفی در تریبون های مختلف اعلام کرده اند که افزایش قیمت بنزین نباید باعث تورم شود. به راستی این تصمیم چرا در دقایق پایانی 24 آبان اعلام می شود؟ و فرصت نمی دهد تا همین مردم محروم! حداقل یک باک بنزین برای چند روز پر کنند؟!!!

تنها دهک دهم با جمعیتی حدود 8 میلیون نفر از شرایط نسبی زندگی برخوردار است که خود آن به 3 قسمت تشکیل می شود.

)قطعن افراد ثروتمند برای آنها فرق نمی کند که در قسمت بعد بدان می پردازم) بی شک بررسی هر کدام از موضوعات این یادداشت به اطاله می انجامد اما من خیلی خلاصه و ساده به بیان مسئله می پردازم و در قسمت بعد تناسب رابطه افزایش قیمت و اثر تورم آن را بیان می کنم :


5) متضرر شدن قشر محروم  :

در نظام اقتصادی ایران جامعه را به 10 دهک تقسیم کرده اند. که هر دهک جمعیتی حدود 8 میلیون نفر را در بر می گیرد.طبق آمارهایی که گفته شده مرز 5 میلیون تومان درآمد و در برخی دیگر 8 میلیون، خط فقر محسوب می شود. اینکه هر کدام از این دهک ها چه وضعی دارد در یک مقاله مفصل بدان پرداختم اما قدر مشترک اینکه 9 دهک اول زیر 5 میلیون تومان درآمد دارند. (یعنی قشر آسیب پذیر. حال بماند که 5 دهک زیر 2میلیون تومان درآمد دارد) الف : درآمد بین 5تا20 میلیون ب : درآمد بین 20تا100 میلیون ج : درآمد از 100 به بالا

در مورد افراد «الف» مابه التفاوت بنزین 90 لیتر است که قیمت آزاد آن می شود، 270 هزار تومان

9 دهک دیگر نوعن خودروهای فرسوده یا پر مصرف دارند که به شکلی منبع درآمد اول یا دوم آنها نیز می باشد که حداقل در ماه، بالای 400 لیتر بنزین مصرف می کنند. اما وضعیت بنزین در 3 قسمت فوق چگونه است.

الف : اینها نوعن کارمندهایی با درآمد خوب، بازاریان خرده، و مدیران میانی هستند که می توان حدس زد که ماهانه 150 لیتر بنزین مصرف کنند.

ب : دسنه دوم بازاریان متوسط، مدیران ارشد دستگاه های دولتی، برخی پزشکان و متخصصان و پیمانکاران و مهندسین هستند. اینها به دلیل پر مشغله بودن شغلشان تقریبن محل کار به زندگی آنها نزدیک و هر چه کمتر از تردد خودرو استفاده می کنند. اینها شاید در ماه 80 لیتر هم مصرف نکنند. دسته آخر تجار، پزشکان متخصص نام آور، افراد خاص از مدیران، و برخی افراد خاص دیگر می باشند که درآمدهای چند صد میلیونی تا چند میلیاردی در ماه دارند. اینان کمترین استفاده را از خودرو دارند. شاید در ماه 40 لیتر هم مصرف نکنند.


نتیجه  :

در مورد افراد «ب» این رقم می شود 60 هزار تومان

اما دسته سوم 20 لیتر ذخیره می کند.اصلن فرض کنید به دلیل داشتن خودروی لوکس سهمیه به آنها تعلق نگیرد. کل پولی که بابت بنزین مصرف می کنند می شود 120 هزار تومان حال با توجه به درآمد تخمینی هر کدام از این گروه ببینید که این مقدار از هزینه برای سوخت چه نسبتی با درآمد آنها دارد. لذا به هیچ وجه افزایش قیمت بنزین به نفع 9 دهک دیگر نیست و ثمره آن می شود یک بحران ملی که سران قوا با دست خودشان آنرا بوجود آورده است. لذا عقل ایجاب می کند تا تصمیم غلط در هر مقطعی که باشد متوقف شود.

25 ابان 98

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار