اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از همکاری وزارت محیط زیست آلمان برای شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارها و برنامه‌های جامع مدیریت پسماند در خوزستان خبر داد.
محمدجواد اشرفی در همایش مدیریت پسماند خوزستان که امروز (۲۷ آبان‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت پسماند مجموعه‌ای از مقررات سیستماتیک و منسجم است که به موضوع کنترل، تولید، ذخیره، جمع‌آوری، حمل و نقل، پردازش، بازیافت و دفع مواد می‌پردازد و به سه اصل بهداشتی، زیباشناختی و حفاظت از منابع و اقتصاد تاکید دارد.

وی افزود: در کشور ما مسائل زیباشناختی پسماندها اعم از پسماند شهری، عفونی و تا حدود قابل توجهی پسماندهای صنعتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. پسماندها به صورت غیرمنظم در سطح معابر و محل دفن زباله رهاسازی می‌شوند و علاوه بر ایجاد چشم‌اندازهای نامناسب، بهداشت عمومی و سلامت شهروندان را مورد تهدید قرار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در تمام شهرها با سوزاندن زباله‌ها و در نتیجه انتشار گازهای متان، دود فراوانی در سطح محیط اطراف و معابر پراکنده می‌شود و علاوه بر ایجاد چشم‌انداز نامناسب، سلامت شهروندان مورد تهدید قرار می‌گیرد.

اشرفی بیان کرد: همچنین این کار به منابع شهر آسیب می‌رساند. آب، خاک و هوا را آلوده می‌کند و منابع اقتصادی که قابلیت بازیافت دارند را از دست می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در زمینه مدیریت پسماند در سطح کشور و در خوزستان هیچ توفیقی نداشته‌ایم. در خوزستان برنامه جامع مدیریت پسماند نیز به همین شکل بود در حالی که در همین برنامه باید با بکارگیری روش‌ها، فنون، تکنیک‌ها و برنامه‌های مدیریتی به سمت اهداف مدیریت پسماند شامل کاهش مصرف بازچرخش مواد و دفع بهداشتی مواد برویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در زمینه کاهش تولید مواد زاید (زباله) چه توفیقی داشته‌ایم و اساسا در این زمینه چه اقدامی کرده‌ایم؟

اشرفی ادامه داد: افتخار صاحبان فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها این است که کیسه‌های پلاستیکی حداکثری در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تا رضایتمندی مشتری را به دست بیاورند. در این زمینه مسئولان شهری چه اقدام تشویقی یا تنبیهی انجام داده‌اند تا کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها کمتر مورد استفاده قرار بگیرد؟ در این زمینه هیچ کاری نکرده‌ایم.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی و شهرداری و سازمان‌های مرتبط در این زمینه اقدامی نکرده‌اند. بنابراین در کاهش تولید مواد زاید موفق نبوده‌ایم و در زمینه بازچرخش مواد هم بدتر از آن عمل کرده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته ۷۰ تا ۹۰ درصد مواد زائد تولیدی مورد مصرف مجدد و تولید انرژی قرار می‌گیرد. در کشور ژاپن علاوه بر اینکه در زمینه کاهش تولید مواد زاید اقدام کرده‌اند، ۹۰ درصد مواد تولیدی بازیافت می‌شوند در حالی که در ایران ۸۵ تا ۹۰ درصد مواد به صورت غیربهداشتی دفع می‌شود. اگر مدیران مرتبط با پسماند عفونی هنر کنند، این پسماندها را در گودال‌ها تخلیه می‌کنند و خاک پوششی نامناسب روی آنها ریخته و رها می‌شود.

اشرفی بیان کرد: در حال حاضر از نظر مدیریت پسماند در خوزستان شرایط مناسبی وجود ندارد، البته در خصوص مواد زائد صنعتی به ویژه مواد زائد خطرناک اقدامات خوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: اصلاح ساختار فکری مدیران و تغییر نگرش مدیران، برنامه‌ریزان به موضوعات و جایگاه محیط زیست در روند توسعه ملی و پایدار نقش اساسی دارند. برنامه‌ریزان و مجریان باید به این باور برسند که ظرفیت‌های محیطی محدود است و سلامت جوامع بشری ارزشمند است. همچنین فضاهای فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. توجه به این موضوعات می‌تواند ما را به توسعه پایدار برساند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: همچنین باید مدیران باور کنند که مسائل محیط زیستی و مدیریت صحیح پسماندها بحث مهمی است.

اشرفی تصریح کرد: از دو سال پیش از شهردار یکی از شهرداری‌های بزرگ خوزستان به علت عدم توجه به موضوع پسماند شکایت کرده‌ایم که روز گذشته جلسه دادگاه وی بود و از ما خواسته شد که رضایت دهیم. در این زمینه به نماینده حقوقی عنوان کردیم جهت تعامل شهردار، به ما برنامه‌ای مدون جهت اقدامات آینده دهند اما شهردار تنها عنوان کرد که پول ندارد در حالی که این شهردار سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه می‌کند بنابراین مشخص است که نگاه، نگاه صحیحی نیست.

وی ادامه داد: همه مدیرانی که به این موضوع توجه نمی‌کنند به این باور رسیده‌اند که باید خیابان‌ها آسفالت شود اما باور نکرده‌اند که برای اینکه مردم با سلامت از این ظرفیت‌ها استفاده کنند، باید تن سالم داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: همه مدیران، صنایع و همه جاهایی که زباله تولید می‌کنند باید به دستورالعمل‌ها، قوانین محلی و قوانین کنوانسیون‌های بین‌المللی در خصوص زباله توجه کنند و مطمئن باشند راه نجات و خدمت به همنوعان و همشهریانمان، توجه دقیق و بدون وقفه به این موضوعات است. مدیر موفق مدیری است که سلامت روحی و جسمی شهروندان را لحاظ می‌کند.

اشرفی بیان کرد: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست برای اینکه در چالش‌های پیش رو از دانش‌های جهانی بهره ببرد، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت محیط زیست آلمان در خصوص شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارها و برنامه‌های جامع مدیریت پسماند در خوزستان منعقد کرده است. البته مقرر بود این برنامه در کل کشور اجرا شود که با توجه به وسعت کشور این کار امکان‌پذیر نبود و پس از آن شش استان به عنوان استان‌های هدف، مورد توجه قرار گرفتند اما در نهایت به علت پیچیدگی مسائل مرتبط با پسماندهای خوزستان و شرایط آب و هوایی، این استان که محدودیت‌های خاصی برای مدیران ایجاد کرده، خوزستان به عنوان استان پایلوت انتخاب شد.

وی گفت: دوستان ما در وزارت محیط زیست آلمان، سال گذشته بازدیدهای دقیقی در خصوص سه بعد پسماندهای صنعتی، عفونی و شهری خوزستان داشتند که مقرر شد این افراد داده‌ها را در کشورشان بررسی کنند و پس از آن خروجی آنالیز آنها در قالب بسته‌های پیشنهادی جهت اصلاح امور و عملیاتی کردن این پیشنهادات به ما ارائه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در کشور ما سرمایه‌گذاری در بازیافت نهادینه نشده است که جهت پر کردن این خلاء مقرر شد دوستان آلمانی از ظرفیت شرکت‌های آلمانی استفاده کنند و سرمایه‌گذاران را به خوزستان روانه کنند اما با توجه به چالش‌های پیش رو و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، حضور این شرکت‌ها در کشور ما با محدودیت مواجه شده است.

وی عنوان کرد: در این جهت از این افراد خواسته شد علاوه بر ارائه بسته‌های پیشنهادی جهت سرمایه‌گذاران خارجی، ظرفیت‌های داخلی کشور و خوزستان مانند توان فنی، علمی و تکنیکی را لحاظ کنند و بر این مبنا گزینه‌هایشان را به ما ارائه دهند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار