اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه در حوزه روستایی تابعه این دانشکده به ویژه در شادگان مشکل مطلوبیت کلر و مطلوبیت میکروبی و ظاهری آب همچنان وجود دارد، گفت: این موضوع باعث می‌شود بسیاری از شهروندان به کارگاه‌های آب‌شیرین‌کن روی بیاورند و بعضا این کارگاه‌ها استاندارد نیستند و این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند.
شکراله سلمان‌زاده امروز (۶ آذرماه) در جلسه شورای سلامت خوزستان اظهار کرد: بحران آبِ چند سال گذشته در آبادان که به علت کدورت زیاد آب رخ داده بود را همه به یاد دارند. مشکل اصلی که در این شهر وجود دارد به دلیل کدورت آب و نبود مطلوبیت ظاهری آب است.

وی افزود: الزاما کلر نامطلوب به معنی کلر صفر و پایین نیست بلکه کلر بالا نیز می‌تواند موجب نامطلوبیت کلر شبکه آب شود. نبود مطلوبیت کلرسنجی بیشتر به دلیل بالا بودن کلر است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: در حوزه روستایی تابعه این دانشکده به ویژه در شادگان مشکل مطلوبیت کلر و مطلوبیت میکروبی و ظاهری آب همچنان وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود بسیاری از شهروندان به کارگاه‌های آب‌شیرین‌کن روی بیاورند. بعضا این کارگاه‌ها استاندارد نیستند و این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند. این افراد، خودشان در شبکه توزیع آب کلر را حذف می‌کنند و زمانی که میزان کلر غیراستاندارد باشد، آلودگی ثانویه ایجاد می‌شود که می‌تواند مشکل‌ساز شود.

سلمان‌زاده افزود: امسال در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان بروز بیماری‌های منتقله از آب نداشتیم. همچنین شناسایی موارد بیماری ناگ در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و چند موردی که امسال شناسایی شده‌اند نیز عمدتا در مرز و در زمان بازگشت زائران اربعین حسینی بوده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مشکل عمده در آبادان، بحث کیفیت و کدورت آب است. همچنین وضعیت فاضلاب در آبادان اسف‌بار است. بیشتر شبکه فاضلاب شهری آبادان، روباز است و در شادگان نیز در این زمینه مشکل زیادی وجود دارد. بارندگی هفته اخیر موجب شده که هنوز آبگرفتگی معابر در آبادان، خرمشهر و شادگان وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا در ادامه، دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: باوجود اینکه همه برای رفع مشکلات سعی می‌کنند اما همچنان برخی چالش‌ها و مشکلات از جمله چالش‌های آب و فاضلاب خوزستان، وجود دارند.

وی افزود: نباید مسائل سلامت‌محور را به اولیه و ثانویه تقسیم کنیم. هنوز در حال قدم زدن در میان مسائل اولیه هستیم و هیچ زمانی پیدا نکرده‌ایم که به امنیت غذایی و موارد پس از رفع مسائل اولیه بپردازیم در حالی که باید به مراحل بعدی راه پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وضعیت بحران تنفسی در فصل پاییز، چالش‌های آب و فاضلاب و شاخص‌های امنیت غذایی بیشترین مسائل پیگیری شده در این جلسه شورای سلامت خوزستان بوده است.

نظری با اشاره به ویژگی‌های خوزستان از نظر آب و فاضلاب بیان کرد: خوزستان استانی مسطح است و عمق آب‌های زیرزمینی در بسیاری از نقاط بالا است. مجبور هستیم فاضلاب را به نقاط مختلف پمپاژ کنیم و با وجود آن، معضلات موضوع فاضلاب استان تنها مربوط به خوزستان نیست. تمام شاخه‌هایی که سرچشمه رودخانه‌ها در استان‌های دیگر هستند نیز به خوزستان منتهی می‌شوند و آلودگی‌های زیست محیطی در این رودخانه‌ها به خوزستان می‌رسد.

وی گفت: برای حل مشکلات آب و فاضلاب به عزم ملی و تامین منابع نیاز داریم و منابع بیشتر و نقد برای حل این مشکلات مورد نیاز است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار