شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۴۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
بی عدالتی و تبعیض در خوزستان بیداد می کند/ بیماری مزمن سیاسی در استان/ تجدیدنظر در ساختار مدیریت خوزستان و...
شوشان : نخستین اجلاس هم اندیشی نخبگان فرهنگی و اجتماعی استان خوزستان پیرامون «توسعه خوزستان در سایه نظام تدبیر و امید» با مشارکت جمعی از فرهیختگان ،نویسندگان ،اساتید دانشگاه و فرهنگیان و معلمان (حامیان دکتر روحانی ) عصر یکشنبه 7 مهرماه در مجتمع فرهنگی امام صادق (ع) اهواز برگزار شد.



در آغاز این نشست فاضل خمیسی دبیر مجمع فعالان فرهنگی - اجتماعی استان در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان گزارش کوتاهی از چگونگی شکل گیری این حرکت فرهنگی در راستای تقویت عقلانیت در فرایند توسعه استان و اعتدال در رفتارهای سیاسی ارائه نمود و گفت: پس از حماسه 24 خرداد جمعی از فعالان فرهنگی استان در جهت تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید و همچنین تعریف نگاه جدیدی از عمل سیاسی در جهت توسعه استان جلسات متعدد و منظمی را برگزار و پس از ترسیم رویکرد و نقشه راه جدید متناسب با شرایط حاکم بر کشور درصدد است به مطالعه فرایندتوسعه استان و جلب مشارکت نخبگان در این چارچوب بپردازد.وی این اجلاس را مقدمه نشست های کاربردی و گسترده تر در آینده دانست و خواهان نقش آفرینی نخبگان استان در این راستا شد

حجت الاسلام و المسلمین بوعذار امام جمعه هویزه بعنوان سخنران و میهمان اجلاس طی سخنان مبسوطی به تبین جایگاه عنصر تدبیر در توسعه متوازن پرداخت و گفت: عمل بر اساس باورهای درست و عقلانی از لوازم اساسی تدبیر است.در جهت مصون سازی جامعه و بدنه مدیریت کشور از سوء تدبیر باید عقلانیت بر تصمیم ها رفتارها حاکم شود.

این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: ما باید بتوانیم ثروت های مادی و معنوی جامعه را براساس تدبیر مدیریت کنیم.در فرایند نظام تدبیر مدیریت عالمان و فرهیختگان از ضرورت هاست،باید همه به این باور برسیم که لازمه تدبیر سپردن زمام امور به عالمان و خردمندان است که بحمدالله امروز این دوشعار در سرلوحه کار و گفتمان دولت یازدهم قرار گرفته است .متاسفانه طی سال های گذشته جامعه از فقدان عنصر تدبیر،آسیب های جدی دیده است.در مدیریت جوامع انسانی و اسلامی تدبیر در پروسه توسعه نقش اول را ایفا می کند.در فرمایشات مولا علی (ع) این امر بشکل برجسته ای تبلور یافته که می توان با مطالعه عهدنامه مالک اشتر به اهمیت عنصر تدبیر در حاکمیت علوی پی برد.



لازمه تدبیر سپردن زمام امور به عالمان و خردمندان است

امام جمعه هویزه انتخاب و بکارگیری مدیران خوب را تضمین کننده توسعه کشور و استان دانست و اظهار کرد: بواسطه مدیر خوب رحمت الهی بر مردم نازل می شود و در غیر اینصورت سوء مدیریت، زندگی را بکام مردم تلخ و به جهنم غیرقابل تحمل تبدیل می کند و این یک حقیقت انکار ناپذیر است.

وی تحول در اندیشه نخبگان را زمینه ساز باعث تحول در جامعه دانست و افزود: اگر نخبگان متحول مشکلات جامعه نیز از رهگذر عقلانیت مرتفع خواهد شد، زیرا عالمان خطر را براساس حکمت و تدبیر پیش بینی و با تصمیم سازنده جامعه را از سقوط در پرتگاه قهقرایی نجات می دهند، اما در صورت شانه خالی کردن عالمان و نخبگان یا به حاشیه راندن آنها ،زمام امور بدست جاهلان خواهد افتاد ،آنگاه این افراد هم خود و هم جامعه را دچار آسیب های جدی می کنند .



خوزستان سکوی پرتاب مدیران غیربومی

حجةالاسلام بوعذار با تاکید بر بکارگیری نیروی های بومی در راس مدیریت عالی استان گفت : مدیران بومی ترجمان دردهای مردم هستند که می توانند خوزستان محرومیت را از چهره استان بزدایند.استان خوزستان گنجینه ی معنوی و مادی کشور است لذا شایسته نیست با گذشت سه دهه از حیات انقلاب اسلامی همچنان تابلوی محرومیت بر فراز آن باشد.چرا باید بپذیریم خوزستان در ردیف استان های محروم قرار گیرد در حالی که سالانه میلیاردها تومان و دلار از عایدات منابع سرشار آن به خزانه کشور سرازیر می شود؟

خوزستان سال ها به سکوی پرتاب مدیران غیربومی و در قبضه استان دیگری بوده است.چرا باید جمعیت بالایی از شهروندان خوزستان بویژه شهرهایی نظیر آبادان ،خرمشهر و هویزه تحت پوشش کمیته امداد باشند و رقم بیکاری در بسیاری از شهرهای ما فراتر از شاخص متوسط کشوری است؟

امام جمعه شهرستان هویزه افزود :خوزستان بدلیل محرومیت از مدیریت عالی شایسته و توانمند بومی ،هم در بخش سخت افزاری و هم نرم افزاری گرفتار مشکلات فراوانی است که امیدواریم دولت تدبیر و امید با سپردن سکان اجرایی استان به فردی از جنس مردم رنج دیده اما فرهیخته با نگاه فرهنگی و علمی گره از این مشکلات چندین ساله بگشاید.

بوعذار یکی دیگر از چالش ها و عوامل توسعه نیافتگی استان را انحصارگرایی و همه خواهی برخی اقلیت ها دانست و گفت: همه خواهی و انحصار گرایی و برخوردهای حذفی با نیروهای شایسته از جمله مشکلات خوزستان است که ضربه های جبران ناپذیری بر پیکر مدیریت استان وارد ساخته و باعث از دست رفتن بسیاری از سرمایه های اجتماعی گردیده است.

وی لزوم توجه مسئولان کشور به جایگاه و منزلت مردم این خطه شد و گفت: مسئولان باید باور داشته باشند که خوزستان استان وفا ، رادمردی و استان ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و حق مردم خوزستان برگردن آنان بسیار سنگین است.



بی عدالتی و تبعیض در خوزستان بیداد می کند

حجةالاسلام بوعذار فقدان عدالت و فرصت های برابر را چالش دیگر توسعه خوزستان برشمرد و گفت: بی عدالتی و تبعیض در خوزستان بیداد می کند این مساله مصحلت بردار نیست .اگر عدالت نباشد مردم این خطه همه دستاوردهای بزرگ و تاریخی خود را خواهند باخت. در غیاب عنصر عدالت بسیاری از عملکردها و تصمیم گیری ها غلط خواهد بود.عدالت در راستای توسعه متوازن استان خوزستان یک ضرورت بحساب می آید.چرا استان خوزستان از لحاظ آموزش و پرورش در ردهای پایین کشور قرار گیرد؟ چرا در اختصاص اعتبارات و تسهیلات به شهرهای خوزستان عدالت رعایت نمی شود؟

وی رعایت عدالت در استفاده از نیروهای شایسته در سطوح مدیریت استان را امر مهمی قلمداد و اظهار داشت:در مهرهچینی و بهرگیری از نیروها در سطوح مدیریت مختلف استان باید عدالت و انصاف رعایت شود ،نباید از یک قوم استفاده و قومیت دیگر را علیرغم همه شایستگی ها از فرصت های برابر محروم کرد.پشتوانه ما در عرصه حاکمیت عدالت در استان وجود نخبگان و عالمان اهل تدبیر است

وی به دستاوردهای سفر دکتر روحانی به نیویورک اشاره کرد و گفت:این دستاوردهای بزرگ در عرصه بین المللی نتیجه عقلانیت و تدبیر و به پشتوانه خون شهیدان و 8 سال دفاع مقدس می باشد.



سیلاوی :قاون اساس ضامن تحقق و مطالبات تاریخی شهروندان ماست

در ادامه نشست عادل سیلاوی حقوق دان و فعال اجتماعی خوزستان در سخنانی کوتاه با اشاره به جایگاه قانون اساسی در نظام تدبیر و امید گفت: هر حرکت فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی نیازمند بستری مناسب برای ادامه حیات استمرار است ،در موقعیت کنونی قانون اساسی بدلیل ظرفیت های موجود ضامن تحقق مطالبات و حقوق ما می باشد لذا احیا و اجرایی شدن اصول قانون اساسی می تواند دستاوردهای بزرگی برای مردم خوزستان خواهد داشت .

عضو هیات موسس مجمع فعلان فرهنگی – اجتماعی خوزستان تدوین قانون حقوق شهروندی و ارائه آن از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی از جمله لوازم تدبیر و نقطه عطفی در جهت رسیدن به جامعه ی معتدل برشمرد و گفت: تضمین حقوق شهروندی از عوامل مهم توسعه و مشارکت جویی شهروندان در پروسه توسعه و باعث نفی نگاه تبعیض آمیز و درجه بندی کاذب شهروندان خواهد بود.

سیلاوی اظهار داشت : در راستای همگرایی و همدلی نخبگان با تدوین مانیفست توسعه خوزستان در نظام تدبیر و امید در قالب جلسات متعدد و فشرده نقشه راه عملی در فراروی فعالان فرهنگی و اجتماعی ترسیم شده که البته جز در سایه بکارگیری مدیران بومی توانمند و شایسته امکان تحقق عملی آن قابل تصور نیست . ما انتظار داریم دولت یازدهم با تجدید نظر در ساختار مدیریت استان و ایجاد تحول گسترده در آن باتوجه به شرایط موجود و بهره جستن از نیروهای معتدل و کارآمد بدور از افراط و تفریط زمینه ساز جهش بزرگ در فرایند توسعه استان خوزستان باشد.این حقوق دان خوزستانی خط کشی های سیاسی و قومی را مهمترین عامل هدر رفت سرمایه های انسانی خوزستان برشمرد و خواهان اصلاح نگاه حذفی و انحصارگرایی شد.

مسرور : مدیریت عالی استان باید از جنس فرهنگ و آموزش و پرورش باشد

در ادامه این اجلاس علیرضا مسرور دبیر انجمن اسلامی معلمان خوزستان در سخنان کوتاهی به تبیین علل و عوامل توسعه نیافتگی خوزستان پرداخت و گفت :در خوزستان بیماری های مزمن اجتماعی و سیاسی فراوانی وجود دارد که از جمله آن استبداد رای مدیران ،نگاه حذفی به نخبگان و شایستگان کشی می باشد که برایند این امور منجر به ناکارآمدی مدیریت کلان در بخش های گوناگون و در نتیجه توسعه نیافتگی استان خوزستان شده است.

علیرضا مسرور اضافه کرد: نقش مدیریت نخبگان در استان بسیار مهم است که می تواند در فرایندی معقول و کارآمد مشکلات را به مطالبات جدی تبدیل نماید.بطور نمونه امروز شاهد هستیم خشک شدن دریاچه ارومیه به یک مطالبه جهانی و ملی تبدیل گردیده است این امر در سایه همگرایی و تلاش مضاعف نخبگان آن منطقه در تبدیل این مشکل و پدیده به یک مطالبه تحقق یافته است.در حالی که مساله انتقال آب کارون به کویر مرکزی ایران و اصفهان و کرمان دارای پیامدهای زیست محیطی و انسانی فراتر از خشک شدن دریاچه ارومیه است اما نتوانستیم آنرا حداقل به یک مطالبه استانی و ملی تبدیل کنیم و این ناشی از کنار نهادن نخبگان و عدم توجه به رای و نظر آنان در سطح مدیریت کلان استان است

دبیر انجمن اسلامی معلمان به دلایل عدم شناخت علل توسعه نیافتگی خوزستان اشاره کرد و گفت:عدم درک صحیح از توسعه استان بدلیل عدم شناخت جایگاه حوزه آموزش و پرورش است .لذا به همین دلیل باید مدیریت عالی استان از جنس فرهنگ و آموزش و پرورش باشد.

در ادامه بیانیه پایانی اجلاس قرائت شد و حاضران ضمن تقدیر از مواضع حکیمانه آقای دکتر روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و نیز دستاوردهای مهم این سفر تاریخی ،خطاب به دولت و شخص رییس جمهور خواهان انتصاب و معرفی استاندار بومی توانمند و شایسته از میان نخبگان فرهنگی برای تصدی مدیریت عالی استان خوزستان شدند .


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۸
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
comment
0
4
comment حالا این همه نشست و نطق به چه درد می خوره . همه می دونن چرا خوزستان عقب مانده است اما راهکار بدید . به عمل کار برآید نه به حرف
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
comment
1
3
comment تنها راه پیشرفت خوزستان مظلوم همدلی است .
comment
توسلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
comment
1
1
comment به موضوع خوبی اشاره کرده . انحصارگراییباعث شده هنوز استاندار مشخص نشه
comment
رحیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
comment
3
2
comment چرا این همه به حجازی انتقاد می کنن به نظرم تنها استاندای بود که بدون حاشیه کار کرد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
comment
2
2
comment حجازی اجازه نداد کسی حرف بزند ما بچه های استانداری میدانیم [...]
comment
lموسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
comment
2
0
comment باتشکر از برگزار کنندگان در واقع به نکات اساسی وحساس اشاره کرده اید ودسا بر روی درد اصلی گذاشتید
comment
جوادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
comment
1
1
comment تا بدست آوردن جایگاه اصلی استان باید ساکت ننشست ... از افراد فرهیخته استان انتظار است با شجاعت این مسیر را دنبال نمایند اعتدال و مطالبات در چاچوب قانون راه را بر انحصارگران می بندد . موفق باشید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
comment
0
0
comment جناب آقای سیلاوی چرا جای دور میروید در شرکت [...] اهواز نمونه بارز مدیران و مشاوران کاملا مشهود است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار