اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
با تخصیص قطره‌چکانی اعتبارات؛
مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان آخرین وضعیت لایروبی رودخانه کارون در مقطع اهواز را تشریح کرد و گفت: با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده و روند کار می‌توان گفت که فقط حدود ۵ درصد از کل لایروبی را انجام داده‌ایم.
شوشان: سیامک عباسپور با اشاره به آخرین وضعیت لایروبی رودخانه کارون اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان برای لایروبی کارون سه برنامه را در دستور کار داشت تا بتواند لایروبی اثرگذاری را در این رودخانه در مقطع اهواز انجام دهد.

وی افزود: لایروبی بخشی از جزیره تشکیل‌شده در بالادست پارک جزیره شادی و برداشتن نی‌های ساحل شرقی و غربی در حدفاصل پل سوم تا پل علی ابن مهزیار، دو برنامه‌ای بودند که برای لایروبی رودخانه کارون در مقطع اهواز اتخاذ شدند. همچنین برنامه سوم این بود که در صورت تامین اعتبار، دستگاه "کاترساکشن۳۸۰۰" که یک دستگاه برای لایروبی در کارون است را مجددا اورهال و راه‌اندازی کنیم.

کار "نی‌بری" در کارون رو به اتمام است

مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر کار لایروبی جزیره تشکیل شده در بالادست پارک جزیره شادی تقریبا به اتمام رسیده و بیش از ۳۰۰ هزار متر مکعب لایروبی انجام شده است. در این زمینه در حال انجام اصلاحات شکلی در آن منطقه هستیم تا روند جریان آب در آن نقطه بهبود پیدا کند. در این بخش بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و کار لایروبی رو به اتمام است.

عباسپور ادامه داد: کار نی‌بری در دو ساحل شرقی و غربی رودخانه کارون در مقطع اهواز تقریبا بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این عملیات نیز رو به اتمام است. در برخی از نقاط رودخانه نی‌هایی باقی مانده که توسط دستگاه‌های موجود امکان حذف آن‌ها وجود ندارد و قرار است تا به کمک کارگران نسبت به قطع و بریدن این نی‌های حاشیه‌ای رودخانه اقدام شود.

راه‌اندازی دستگاه "کاترساکشن" در رودخانه کارون

وی با اشاره به راه‌اندازی دستگاه کاترساکشن در کارون عنوان کرد: با وجود اینکه اعتبارات مورد نیاز برای راه‌اندازی این دستگاه لایروب به سازمان آب و برق تخصیص داده نشده است اما برای آنکه نشان دهیم به دنبال انجام کار لایروبی در این رودخانه هستیم، این دستگاه را با کمک اعتبارات و منابع داخلی، اورهال و از حدود دو ماه گذشته راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم به کمک این دستگاه نسبت به لایروبی در سطوح وسیع اقدام کنیم.

مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: این دستگاه کار لایروبی را در ابعاد بسیار زیاد و حجم‌های بالا انجام می‌دهد و می‌تواند در بحث لایروبی کارون بسیار موثر باشد اما ادامه فعالیت آن نیازمند اعتباراتی است که باید به سازمان آب و برق خوزستان تخصیص داده شود.

حذف چند جزیره در رودخانه کارون

عباسپور بیان کرد: این دستگاه در حال حاضر یک جزیره در نزدیکی پل پنجم را کاملا لایروبی و برداشته و بیش از نصف یک جزیره دیگر را نیز برداشته است و اکنون در حال کار کردن برای حذف کامل آن جزیره است. پس از اتمام این جزیره به کمک این دستگاه نسبت به حذف یکی از بزرگترین جزیره‌های کارون که در ساحل غربی رودخانه قرار دارد اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بهره‌برداری از دستگاه کاترساکشن بسیار بالا است، ادامه داد: اگر حدود ۳۰ میلیارد تومان به سازمان آب و برق اختصاص داده شود تا این دستگاه در طول ۳۶۵ روز سال کار کند، قطعا شاهد شرایط و وضعیت مناسبی در بحث لایروبی رودخانه کارون خواهیم بود. در حال حاضر با منابع داخلی سازمان در حال کار با این دستگاه هستیم و با توجه به محدودیت منابع ممکن است مجبور به توقف کار شویم.

فقط حدود ۵ درصد از کل لایروبی کارون انجام شده است

مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان‌کرد: برای لایروبی ۱۴ میلیون متر مکعب از رودخانه کارون، یک برنامه سه تا چهار ساله را تدوین کرده‌ایم و برای این کار نیاز به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم اما تا کنون فقط حدود ۴ میلیارد تومان تخصیص داده شده است و با توجه به این اعتبارات تخصیص داده‌شده و روند کار، می‌توان گفت که فقط حدود ۵ درصد از کل لایروبی را انجام داده‌ایم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار