شوشان - محمدسعید بهوندی :
درست یادم هست؛ حدود ده سال پیش نظر خودم را بعنوان کسی که در سیستم آموزشی کشور ( آموزش و پرورش) تحصیلکرده بوده(کارشناس ارشد مدیریت آموزشی) و هم تجارب بیش از سی سال سابقه آموزشی داشته و نسبت به نقاط ضعف و قدرت آن واقف است و هم در کتابی مستقل بسیاری از زوایای پیدا و پنهان آنرا با پشتوانه ی دانش و تجربه روشن ساخته(مشقِ ناتمام)، در مورد نحوه ی محاسبه ی نمره ی مستمر دانش آموزان در اکثر مدارس کشور در مقاطع مختلف آموزش و پرورش بصورت مستدل و علمی و معطوف به اهدافی که در مقررات آموزشی برای آن در نظر گرفته شده است، به اطلاع مسئولین مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش رساندم. در این اظهار نظر اعلام نمودم که هدف از طراحی نمره ی مستمر در سیستم آموزشی مدارس کشور، فعّال و آماده نمودن دانش آموزان در فرایندی منطقی و علمی است که می بایست در طول یک ترم آموزشی در کلاس درس، با هدف پایین آوردن استرس و اضطراب امتحانات پایان ترم، که ممکن است دانش آموزانی به دلایل مختلف شبِ امتحان دچار مشکل شده و نتوانند خود را آماده ی امتحان نمایند و از آن مهمتر ایجاد پایداری و عمق یادگیری بیشتر نزد آنان اتفاق بیفتد. ولی اکثر مدارس کشور با آگاهی و پشتیبانی ادارات آموزش و پرورش عملاً یک نوبت امتحانی دیگر به امتحانات دانش آموزان تحت عنوان؛ "امتحانات مستمر"، اضافه نموده و با این اقدام خلاف اهداف و مقررات آموزشی، اجرای فرایند منطقی و علمی نمره ی مستمر را که توسط واضعان و کارشناسان آن در اهداف و مقررات آموزشی گنجانیده اند، همه ی نیّت خیری که توسط آنان در این موضوع دیده شده بود را به کلی از بین برده و امتحانات مقاطع مختلف تحصیلی را نیز از دو نوبت عملاً به چهار نوبت رسانیده و دانش آموزان را با برگزاری امتحانات پی در پی، خسته، کوفته و دلزده روانه ی امتحانات پایان ترم می سازند. البته ناگفته نماند که مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ دوستانه به اظهار نظر و انتقاد اینجانب، اعلام نمودند که؛ این نوع امتحانات (مستمر) توسط مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت و واحدهای سنجش ادارات آموزش و پرورش طراحی، رصد و پشتیبانی نمی شوند، بلکه تحت نظارت و ارزشیابی واحدهای آموزش ادارات دنبال گردیده و طبیعتاً مسئولیت و پاسخگویی و ارزیابی از این موضوع نیز متوجه آنهاست.
به هر حال دانش آموزان، خانواده ها، کارشناسان و دلسوزان زیادی در سراسر کشور نسبت به برگزاری امتحانات مستمر به این شیوه که عملاً یک نوبت امتحانی به امتحانات دانش آموزان و فرزندانشان اضافه نموده و کشور را بیش از پیش به "کشور امتحاناتِ استرس آفرین"! تبدیل نموده است، شدیداً اعتراض داشته و خواهان برچیده شدن چنین اقدامی در مدارس کشور شده و اجرای آن را به شیوه ای است که در مقررات اجرایی و منطقی آن گنجانده شده و اهداف ارزشمندی را دنبال می نماید، درخواست می کنند و حال که مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش، علیرغم اینکه نمره ی مستمر مانند نمرات دیگر در کارنامه ی دانش آموزان درج می شود، برگزاری چنین امتحاناتی را در چهارچوب حوزه ی کاری و مسئولیت های خود قلمداد نمی نماید، امیدوارم حداقل در سطح معاونت های آموزشی وزارت و واحدهای آموزش ادارات آموزش و پرورش با رویت این مطلب نسبت به آن واکنش مناسب و موثر داشته و بصورت شایسته ای مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند!.