اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
واکنشها به پذیرش یک "خطای انسانی"
اعلام ستاد کل نیرو های مسلح مبنی بر بروز خطای انسانی در رابطه با مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراینی به صورت غیر عمد، واکنشهای داخلی و خارجی بسیاری را در پی داشت که گزارش کامل آن را میتوانید در لینک های زیر بخوانید.

رئیس جمهور با انتشار بیانیه ای خطاب به ملت با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، تاکید کرد: مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. حجت الاسلام روحانی همچنین در توئیتر اعلام کرد که اشتباه پدافند سپاه موجب سقوط هواپیمای اوکراینی و قربانی شدن ۱۷۶ انسان بی‌گناه شده است.

در جریان این اتفاق رئیس قوه قضاییه هم طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، ضمن اعلام تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد.

همچنین دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان نظامی تهران خواستار ورود به حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین و شناسایی علل و عوامل این حادثه شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران خبر داد که از مجموع ۱۴۷ مسافر ایرانی جانباخته هواپیمای اوکراینی، بستگان ۱۳۰ جان باخته برای نمونه برداری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. بقیه نیز مراجعه کنند.

***در گفت و گو با ایسنا***

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خواستار معرفی و مجازات مقصرین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین برگزاری مراسم باشکوه برای قربانیان و اعلام عزا و تعطیلی عمومی شد.

علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی: مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی استعفا دهند و مجازات شوند

سیده فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: با پنهان‌کاران برخورد شود/ارائه اطلاعات غلط از هزاران بمب و موشک خطرناک‌تر است

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی: با مسببین شلیک به هواپیمای اوکراین برخورد شود

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: حقیقت در همان ابتدا باید به مردم اعلام می‌شد

نماینده زرتشتیان: برخورد قضایی با مقصران حادثه نابخشودنی سقوط هواپیما، حداقل خواسته ایرانیان است

در واکنش به این اتفاق علاء‌الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با تاکید بر لزوم برخورد جدی با مسئولان خاطی در سقوط هواپیمای اوکراینی گفت که باید مشخص شود که چرا اطلاع‌رسانی در مورد علت سقوط هواپیمای اوکراینی با تاخیر بوده این خطای بزرگی است که باید عاملان آن معرفی و مجازات شوند.

***واکنش کاربران توییتر***

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پیامی توییتری با اشاره به نتایج علل سقوط هواپیمای بویینگ با ابراز تاسف عمیق، نوشت: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس درتوییتی با تاکید بر ضرورت استعفا یا برکناری فوری بالاترین رده‌های مسئول در سقوط ⁧هواپیمای اوکراینی نوشت که در جلسه علنی فردا(یکشنبه) مجلس درخواست استیضاح وزرای مسئول در این حادثه را تقدیم می‌کند.

همچنین عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در صفحه شخصی خود در توییتر با انتقاد از تکذیب سه روزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی، خطاب به مسئولان گفت: انتظار دارید حرف‌هایتان مورد قبول افکار عمومی قرار بگیرد؟

محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز با انتشار یادداشتی خواستار استعفا، برکناری و برخورد در خور با مقصران، پنهانکاران و ناصادقان با ملت شد.

***واکنشهای خارجی***

در پی اعلام نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای بویینگ از سوی ایران، نخست‌وزیر کانادا گفت که ایران باید پاسخگو باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی روسیه هم در واکنش به این اتفاق گفت: اگر آشکارسازی جعبه‌های سیاه و تحقیق انجام شده ثابت نمی‌کند که نیروهای مسلح ایران، این کار را عمدا انجام داده‌اند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، [موضوع] این رخ‌داد باید پایان یابد.

همچنین رئیس‌جمهور اوکراین با ابراز تاسف نسبت به این موضوع گفت: امروز، صبح خوبی نبود اما حقیقت را به ارمغان آورد. اوکراین خواهان پاسخگویی ایران، بازگشت اجساد جان باختگان، پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و عذرخواهی رسمی ایران است.

وزیر امور خارجه لتونی نیز در واکنش به اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، آن را اشباهی غم‌‎‌انگیز تلقی و تاکید کرد: کسانی که مسئول بوده‌اند باید پاسخگو باشند.

این گزارش درحال تکمیل است...

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار