اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بیش از نیم میلیارد مترمکعب سیلاب از حوضه‌های بالادست وارد سدهای این استان شده اما حجم کافی در مخازن سدها برای مهار وجود دارد.
شوشان: داریوش بهارلویی گفت: در پی بارندگی‌های شدید در حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان از دیروز، ورودی آب به سدهای دز، کارون و کرخه افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: حداکثر دبی ساعتی ورودی به سد دز چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه، در سد کرخه ۲ هزار و ۱۰۰ مترمکعب درثانیه، در سد کارون ۴، یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه و در سد مارون ۱۱۲ مترمکعب درثانیه بوده است.

بهارلویی با بیان اینکه بیش از نیم میلیارد مترمکعب سیلاب وارد سدهای خوزستان شده، اضافه کرد: در هشت ساعت گذشته متوسط ورودی به سد دز سه هزار و ۴۰۰ مترمکعب درثانیه، سد کرخه ۲ هزار و ۱۰۰ مترمکعب درثانیه، سد کارون۴، سه هزار و ۲۰۰ مترمکعب درثانیه و سد مارون ۸۰ مترمکعب درثانیه بوده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حجم کلی ذخیره آب در سدهای کرخه ۳.۳ میلیارد مترمکعب، دز ۱.۵ میلیارد مترمکعب، مجموعه سدهای حوضه کارون ۳.۲ میلیارد مترمکعب و سد مارون ۴۲۲ میلیون مترمکعب است.

بهارلویی خاطرنشان کرد: خروجی سدها هنوز تغییری نداشته و هم اکنون خروجی سد دز ۲۴۰ مترمکعب در ثانیه، مارون ۱۰ مترمکعب در ثانیه و گتوند (کارون) ۲۰۰ مترمکعب درثانیه و سد کرخه ۳۵۰ مترمکعب در ثانیه است که خروجی سد کرخه امروز به ۴۰۰ مترمکعب افزایش می‌یابد.

به گفته وی رواناب ورودی به سد کرخه کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده اما با تثبیت ورودی‌ها در سه روز آینده می‌توان برآورد دقیق‌تری داشت.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین با بیان اینکه سدهای استان ۸.۳ میلیارد مترمکعب حجم خالی دارند، تاکید کرد: سدهای خوزستان آمادگی مهار سیلاب‌های ورودی را دارند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی درباره تصاویر منتشر شده از وقوع سیلاب در استان‌های بالادست خوزستان، گفت: این سیلاب‌ها در پیش بینی‌ها لحاظ شده و مخازن سدهای استان می‌توانند آنها را کنترل کنند.

وی افزود: پس از سیلاب، خروجی سدها در حد تاب آوری رودخانه‌ها افزایش می‌یابد تا آمادگی برای بارش‌های آینده و سیلاب‌های بهاره در آنها ایجاد شود.

بهارلویی اضافه کرد: احتمال آبگرفتگی در خوزستان بسیار کم است زیرا میزان خروجی سدها بر اساس تاب آوری رودخانه‌ها تنظیم شده، تاب آوری رودخانه کرخه ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه و دز ۷۰۰ تا یک هزار مترمکعب درثانیه است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار