اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
شوشان - علی حسنی پور :
رسانه‌های معاند و بیگانه بعد از ماجرای زلزله، سیل و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، این بار در قضیه شیوع بیماری کرونا وارد میدان شده‌اند تا در راستای جنگ روانی، شبه‌افکنی و نیز کاهش اعتماد عمومی، عملیات رسانه‌ای خود را وارد فاز جدیدی کنند. در حالی‌که کرونا به یک بیماری فراگیر در سراسر جهان تبدیل شده و برای بیش از ۴۰ کشور مشکل‌آفرین بوده است، این رسانه ‌ها، اخبار اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه ‌های دولتی کشورمان را در راستای مهار کرونا، وارونه و ضعیف جلوه می ‌دهند.

در واقع سیاست رسانه‌ای دشمن؛ ایجاد التهاب در جامعه، زیر سؤال بردن اقدامات دستگاه‌های اجرایی و به تبع آن ایجاد یأس و ناامیدی برآمده از عدم اعتماد به دولت و رسانه‌های رسمی و در نهایت افزایش تنش و ناآرامی است.

برای اینکه دشمن در راستای سیاست‌های مورد اشاره موفق شود، ابتدا تلاش می‌کند رسانه‌های رسمی داخلی را به عنوان خط مقدم جنگ روانی و عملیات روانی، ناکارآمد و غیرقابل اعتماد جلوه دهد و بدین منظور، قدرت رسانه‌ای خود را تمام و کمال به کار گرفته تا به اهداف ضدایرانی خود نایل آید.

رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند تا هر مشکلی را در جمهوری اسلامی بزرگ و همه‌گیر جلوه دهند و این مسئله به یک امر عادی برای آنها تبدیل شده است. دستور کار رسانه‌های معاند و ضدانقلاب، تضعیف ایران و جمهوری اسلامی است و در این راستا، از باران، طوفان و سیل بهره‌برداری‌های سیاسی و ضدایرانی می‌کنند.

در ماجرای کرونا، دشمنان ما طوری وانمود می‌کنند که گویا هیچ اقدامی از سوی دولت برای مهار این ویروس صورت نگرفته و آن را نشانه ضعف دولت جلوه می‌دهند؛ در صورتی که شیوع کرونا در سراسر جهان به امری کاملاً طبیعی تبدیل شده و برای همه دولت‌ها مشکلاتی را به همراه داشته است؛ لذا رسانه‌های بیگانه در خصوص نحوه پوشش اخبار کرونا در ایران، سیاه‌نمایی می‌کنند.

رسانه‌های تصویری وابسته به اتاق فکر مشترک ضدایران (بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، من و تو) خباثت و دشمنی خود را با مردم ایران به جایی رسانده‌اند که اخبار موارد جدید ابتلا یا درگذشتگان این بیماری در ایران را با خشنودی و رضایت نه چندان پنهانی مخابره می کنند و از هیچ فرصتی برای تخریب فضای روانی مردم ایران، دامن زدن به بی‌اعتمادی همه جانبه، افزایش شکاف ملت و حاکمیت و پمپاژ بی‌وقفه دروغ نمی گذرند.

درگیری با ویروس کرونا، با همه تلخی‌ها و تلخکامی‌ها، دست‌کم این حسن را دارد که مردم ایران چهره بی‌نقاب دشمنان خود را ملاحظه کنند، همان‌ها که به نام «آزادی» و «حقوق بشر» و «اطلاع‌رسانی آزاد» از جنایتکارترین رژیم‌های روی زمین (امثال سعودی و آمریکا و اسراییل) بودجه می گیرند و در چنین روزهایی، از ابتلاء مردم ایران ابراز شادی و رضایت می کنند.

در مواقعی که دشمن از طریق وارونه نشان دادن حقایق به دنبال ایجاد یأس و التهاب در جامعه است؛ رسانه‌های رسمی داخلی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کنند؛ یعنی در شرایط تعدد رسانه‌های مختلف جهانی، وفور شبکه اجتماعی و شبکه‌های مجازی باید هنرمندانه به مقابله با تبلیغات و القائات مأیوس‌کننده بپردازد؛ لذا از ابتدای شیوع کرونا به عنوان یک بحران طبیعی در کشور، امیدبخشی و آرامش‌بخشی از مهمترین کارویژه‌های رسانه‌های داخلی محسوب می‌شود.

در حوزه جنگ نرم، سواد رسانه‌ای به عنوان مهمترین مقوله به شمار می‌رود و در شرایطی که دشمنان تلاش می‌کنند افکار عمومی را در راستای منافعشان هدایت سازند، باید سواد رسانه‌ای مردم را افزایش داد که این مهم با کمک دولت و رسانه‌های داخلی قابل تحقق است و از سوی دیگر، دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌های رسمی و ملی باید اخبار صحیح و قابل استناد ارائه کنند تا احتمال هرگونه سوءاستفاده و میدان‌داری رسانه‌های معاند به حداقل کاهش یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار