اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
شوشان - مجتبی حلالی : 
ویروس کرونا. این ویروس نفرت جهانیان را بر انگیخته است. جهانیان نسبت به آن حس تنفر و ترس همزمان دارند. می خواهند که سر به تنش نباشد. یعنی اگر راهی وجود داشت، قطعا مردم با چوب و چماغ و دمپایی و مگس کش و هر چیزی که دم دست شان می آمد، با تمام توان بر سرش می کوبیدند تا برای همیشه از بین برود. آنقدر بر سرش بکوبند که قابل شناسایی هم نباشد. گویی که اصلا نبوده.
این ویروس که در موردش قطعا اطلاعات کافی هم دارید، شایعات فراوانی را پیرامون خود به بار آورده است. اینکه از خفاش به انسان منتقل شده. و یا اینکه خفاشی که یک مار را خورده بود و ویروسی که در بدن مار بوده به خفاش و سپس خفاش به انسان منتقل کرده است.

اصلا آنکس یا کسانی که خفاش را بعنوان وعده غذایی لذیذ تلقی می کنند، چگونه افرادی هستند، حتما سالاد و سس هم در کنارش خورده اند، نوشابه و دوغ و شاید دلستر. آنها قبل از خوردن خفاش تصویرش را هم دیده اند. با آن بال های رقت برانگیز، با آن دندان های تیز و مثلثی شکل و با آن پنجه های زشت و پر از میکروب. واقعا برای آنکه برای اولین بار دست به اختراع غذایی تحت عنوان خوراک خفاش زد، باید تاسف خورد، یا زیادی به شهرت و اختراع علاقه داشته و یا به تازگی کسب و کار راه انداخته و با تبلیغ بر روی غذایی جدید، غذایی متفاوت، غذایی از اعماق جنگل های آمازون با هزار گونه خاصیت غذایی و سرشار از اومگاسه مردم زحمت کش و ساده چین را فریفته و آنها را آلوده به اعتیادی چون خوراک خفاش کرده است.

گمانه زنی دیگر اما دست ساز بودن این ویروس است. می گویند این ویروس هدفمند به ووهان چین وارد شده تا اقتصاد چین را که با شتاب فراوان و سایه به سایه آمریکا در حال رشد و پیشرفت است، زمین گیر کند. می گویند اقتصاد چین طی 10 سال آینده قطعا بعنوان ابر قدرت دنیا و اولین اقتصاد جهان معرفی می شد و این برای آمریکا خطرناک بود و هست. آنها پس از جنگ جهانی دوم و با این ادعا که شر آدولف هیتلر را از سر جهانیان باز کرده اند و پایان بخش کشتارها و تصرف های پی در پی او بوده اند، آرام آرام خود را بزرگ دنیا معرفی کردند. هرچند که در موضوع جنگ جهانی دوم روسیه هم به همین میزان مدعی است که البته بیراه هم نمی گویند، چراکه آمریکا زمانی وارد میدان شد که ارتش آلمان نازی تا حدودی تضعیف شده بود و شکست دادنشان با آن هجم از یکدستی میان سایر کشورهای دنیا دور از ذهن نبود. اما آنکه دایما در حال تقابل و جنگ بود، روسیه بود.

اکنون و با این رخداد جهانی که از ووهان چین آغاز شد و بسیاری از شهروندان این کشور را یا مبتلا کرد و یا از بین برد، بسیاری از کارخانجات و مشاغل تحت شعاع قرار گرفته اند. دو ماه از این حالت سکون می گذرد که به شدت اقتصاد چین را به عقب رانده و برای بازگشت به میدان بزرگ اقتصاد کاری بس دشوار دارند و آن 10 سال پیش بینی شده را شاید به 20 سال افزایش بدهد.

آری این روزها نبرد، نبرد اقتصاد است. اینروزها همه دنیا بر یک موضوع تمرکز کرده اند. پول. 
این نبرد به اقشار مختلف جامعه نیز تسری پیدا کرده و اینگونه است که برای پول و پول بیشتر دست به کارهای تنفرانگیز می زنند. از کشتار عمومی گرفته تا تهدید و تحریم و فشار.


در ایران نیز با همه فشارها و مشکلاتی که کشور آمریکا و مشخصا دونالد ترامپ برای مردم بوجود آورده اند، ویروس کرونا نیز وارد شده است. در نموداری که به تازگی سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است، پیک بیماری در فروردین ماه نشان داده شده و تا آخرین روزهای اردیبهشت ماه سال 99 نیز ادامه خواهد داشت. و این بدان معناست که نوروز باستانی مان بدلیل ویروس کرونا بی رمق برگزار خواهد شد. 
همه در منازل و محدود به همان پدر و مادر و فرزندان. دید و بازدیدها کنسل. تفریح ها کنسل. مسافرت ها کنسل. بازار و خرید عید کنسل. و این یعنی سفره هفت سین هم کنسل. ده ها مورد کنسل می شوند، چرا؟ بدلیل ویروس کرونایی که می شد از ورود آن به ایران جلوگیری کرد، میشد زودتر اطلاع رسانی کرد و مردم را نسبت به آن حساس کرد. میشد پروازهای مکرر توسط هواپیمایی ماهان به چین را برای مدتی متوقف ساخت. می شد تجار از ورود به چین و یا در بازگشت از چین برای مدتی تامل کنند و این ویروس را با خود از کشور یک و نیم میلیارد نفری چین به ایران عزیزمان وارد نکنند. می شد اطلاع رسانی کنند. می شد دلخوشی شب عید و خرید عید و تحویل سال جدیدمان را بی رمق نبینیم. می شد امروز ایران عزیزمان فارغ از هرگونه نگرانی و در آرامش قرار داشته باشد. می شد از تعطیلی و یا نیمه تعطیلی بازار و کارخانه جات و ادارات و بانکها جلوگیری کرد. خیلی کارها می شد، که نشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار