اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
کنایه به وزیر میراث فرهنگی؛
تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی اهواز طی نامه ای سرگشاده از وزیر میراث فرهنگی خواستند برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا موزه‌های اهواز را نیز تعطیل کند. اهواز موزه ندارد و به نظر می رسد این نامه با هدف جلب توجه منتشر شده است.

شوشان: نبودِ موزه درکلانشهر اهواز همواره یکی از دغدغه های دوستداران میراث فرهنگی این شهر بود. اخیرا تعدادی از فعالانِ میراث فرهنگی اهواز تصمیم گرفتند با بهره از شرایط کشور و شیوع بیماری کرونا از روشی کنایه ای، نگاه وزیر میراث فرهنگی را به این شهر جلب کنند و طی نامه‌ای از او بخواهند موزه های اهواز را نیز تعطیل کند. 

قاسم منصور آل کثیر یکی از امضاء کنندگان این نامه سرگشاده در این باره توضیح داد: خوزستان را بسیاری بهشت باستان شناسی می خوانند. استانی با پیشینه ی تاریخ عیلامی تا اسلامی. 

آل کثیر افزود: تنها در شهرستان شوش که شهری با دو اثر جهانی ثبت شده است بالغ بر 10 هزار شیء قابل عرضه در موزه وجود دارد. البته این رقم جدای از تعداد اشیائی است که به عنوان شی مطالعاتی محسوب می شوند. 

این دوستدار میراث فرهنگی یادآور شد: این اشیا الان در انبار هستند و می توان آنها را در موزه ای در اهواز به نمایش گذاشت و فضای موزه ای استان و کشور را توسعه داد. اکنون کشورهای توسعه یافته روز به روز بر فضای موزه‌های خود می افزایند و این درحالی است که ما در اهواز هیچ گونه موزه آثار تاریخی و مردم شناسی نداریم. 

موزه‌ای روی آب

به گزارش شوشان، در سیلاب امسال بنایی که قرار است تبدیل به موزه شود و در وسط رودخانه کارون در اهواز که نیمه کاره مانده است در خطر زیر آب رفتن بود. 

طبق بررسی‌ها، هنوز این موزه افتتاح نشده و آثاری هم در دل آن جا نگرفته است اما این پرسش همچنان پیش روی دوستداران میراث فرهنگی است که مسوولان بر اساس کدام چشم‌انداز اقدام به اجرای طرح‌های عمرانی اینچنینی می‌کنند؟ اداره کل امور موزه ها و ایکوم چه نظارتی بر چنین اقداماتی دارند؟

گویا دغدغه موزه در اهواز تنها معطوف به دوستداران میراث فرهنگی نیست. اعضای شورای این شهر نیز در این باره درخواست دارند.


عضو شورای شهر اهواز که نسبت به نشر این نامه سرگشاده واکنش نشان داد نیز گفت: اهواز نیاز به موزه دارد و بی شک این شهر دارای تاریخ و ظرفیت‌های بی‌شمار است و باید تصمیمات لازم از سوی مسئولان برای احداث موزه‌ها اتخاذ شود.

رحیم کعب عمیر همچنین افزود: متولیان میراث فرهنگی اهواز و استان تاکنون هیچ مطالعاتی در زمینه بافت تاریخی اهواز انجام نداده‌اند؛ از این‌رو باید تمامی زوایای مناطق تاریخی اهواز مورد پژوهش و بررسی و مستند نگاری شود.

به گزارش شوشان، وجود هزاران شیء تاریخی که قابل عرضه در موزه های استاندارد است و نبودِ حتی یک موزه در کلانشهر اهواز باعثِ واکنش تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی این شهر شده است. گفته می شود موزه ای که سالها پیش قرار بود به عنوان موزه منطقه ای ساخته شود با مساحت زیربنای 11 هزار و 500 مترمربع در سه‌طبقه در حال احداث است اما همچنان به سرانجام مشخصی نرسیده است. این درحالی است که فعالان میراث فرهنگی موقعیت مکانی این موزه را بسیار نامناسب و خطرناک می دانند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار