شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸

این روزها علاوه بر مناطق مختلف شهرستان آبادان، جمعه بازار نیز در محاصره فاضلاب درآمده و این وضعیت ساکنان این منطقه، شهروندان و فروشندگان را کلافه کرده است.

 آن طرف‌تر از منطقه بوارده آبادان، جمعه‌ها شاهد برگزاری بازاری‌ است که آخر هفته‌ها شهروندان و خریداران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با اینکه اکثر این اجناس همان‌هایی هستند که در بازار عرضه می‌شوند و اکثر فروشندگان جنس‌های به اصطلاح «بنجل» خود را به این بازار سرازیر می‌کنند اما باز هم نمی‌توان مردم را از انتخاب در خرید و حضور در این بازار منصرف کرد و به جرات می‌توان گفت جمعه بازار طرفداران بسیاری دارد.

جمعه بازار در این شهرستان تاکنون چندین بار تغییر مکان داده است و دلایل آن نیز عدم آلودگی منطقه و کوچک بودن فضای بساط فروش‌ها و مواردی این چنینی بوده است اما حدود سه، چهار سال است که این بازار در جاده ذوالفقاری قرار دارد و تقریبا کمی دورتر از هسته مرکزی و اصلی شهر سکنی گزیده است.

متاسفانه در بازدیدی که این هفته از جمعه بازار داشتم متوجه بوی تعفن و روان بودن فاضلاب شدم که در پشت سر فروشندگان و در فاصله‌ای چند سانتی متری آنان قرار داشت. بوی تعفنی که با وجود هوای گرم و آفتاب داغ این منطقه هیچ مجالی برای خرید که هیچ، برای نفس کشیدن هم باقی نمی‌گذارد.

در همین راستا از فروشندگان و مردم حاضر در این بازار گفت‌وگویی انجام داده که در زیر ماحصل آن را می‌خوانید.

*حتی نفس کشیدن هم برای ما غیرممکن است

احمد صیادی که فروشنده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: از زمانی که وضعیت فاضلاب به این شکل شده است گرایش مردم برای حضور در بازار کمتر شده و به طبع بازار ما نیز رکود کرده است.

وی گفت: چندین بار موضوع را به اداره آب و فاضلاب گزارش داده‌ایم اما هیچ اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

این فروشنده آبادانی عنوان کرد: مسافران زیادی در آخر هفته‌ها با سفر به آبادان از این بازار هم گذری می‌کنند اما این وضعیت واقعا آبروی ما و شهروندان را برده است، اینجا در فاضلاب زندگی کردن دیگر برای ما نوعی عادت شده است.

البته این درددل تنها مختص به آقای صیادی نیز تنی چند از شهروندان و البته فروشندگان وضعیت را در بسیاری از نقاط شهرستان چنین ارزیابی کردند.

*مسئولان مردم را فراموش کرده‌اند

دیگر شهروندی که برای خرید در این بازار حضور یافته است در گفت‌وگو  با خبرنگار فارس عنوان کرد: چند وقتی‌ست که وضعیت فاضلاب رها شده در این بازار چنین است.

وی اضافه کرد: کمی آن طرف‌تر خانه و کاشانه مردم و محل زندگی انسان‌هاست اما ظاهرا مسئولان همه چیز را از یاد برده‌اند.

سارا مادر دو فرزند خاطرنشان کرد: با وجود همه کم و کاستی‌ها باز هم انتظاری از مسئولان شهری نداریم اما این بوی تعفن و آلودگی محیط واقعا ما را کلافه کرده است.

تصمیم گرفتم به سراغ مسئولان بروم و عدم توجه آنان به این معضل را از زبانشان جویا شوم تا شاید بتوان کاری برای این منطقه و مردم بی‌گناه آن انجام داد.

 

*مجری طرح فاضلاب باید پاسخگو باشد

رئیس اداره آب و فاضلاب آبادان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: مسئولیت این بخش بر عهده مجری طرح فاضلاب در شهرستان است.

مهراب قنبری افزود: علت این امر نیز پوسیدگی خطوط لوله فاضلاب و در نهایت ترکیدگی آن است که در نظر داریم خط لوله جدیدی را برای فاضلاب این منطقه کنیم که این امر در این منطقه نیز نیاز به اخذ مجوز از نیروی انتظامی دارد.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های صورت گرفته این مشکل تا یک ماه دیگر رفع می‌شود البته پس از اخذ مجوزها می‌توان کار را آغاز کرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب آبادان اضافه کرد: برای اخذ مجوز نیز وارد عمل شده‌ایم و از طریق مکاتبه با فرمانداری و نیروی انتظامی کار را آغاز کرده‌ایم.

  *مسئولیت فاضلاب سه راهی شطیط با آبفاست

مجری طرح فاضلاب آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: این مشکل که از فاضلاب سه راهی شطیط منشا شده است مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهرستان بوده و البته ما نیز در این زمینه سهم خود را برای همکاری و رفع مشکل ایفا خواهیم کرد.

مهرداد قنواتی با اشاره به اینکه بخشی از خط فاضلاب در این منطقه دچار شکستگی شده است و نیاز به تعمیر و خط جایگزین دارد خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل در این خصوص باید مجوزهای جدید را اخذ کنیم تا بتوانیم خط انتقال فاضلاب موقت را هر چه سریع‌تر اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای اصلاحیه خط اصلی انتقال فاضلاب نیز تدابیر لازم اتخاذ شده است افزود: از زمانی که مجوزهای لازم را اخذ کنیم تا اتمام مشکل فاضلاب منطقه حدود یک ماه به طول می‌انجامد.

وی همچنین عنوان کرد: از شهروندان در خصوص مشکل پیش آمده عذرخواهی می‌کنیم و تمام سعی‌مان بر این است که هر چه سریع‌تر این وضعیت پایان یابد.

البته به گفته شهروندان این وضعیت در اکثر نقاط این شهرستان دست به گریبان مناطق است، حتی در کوچه پس کوچه‌های اطراف فرمانداری نیز به وفور می‌توان این معضل را مشاهده کرد. با وجود اینکه تاکنون چندین کودک از سقوط در کانال‌های مختلف فاضلاب در این شهرستان جان داده‌اند اما این موضوع هنوز نتوانسته است درس عبرتی برای مسئولان شود.

و البته بروز این مشکل در جمعه بازار شهرستان فراتر از حد معمول است چرا که علاوه بر بوی نامطبوع و وضعیت نا به سامان تردد، زنگ خط قرمز بهداشت در این منطقه به صدا درآمده است و مسئولان در کمال ناباوری دست بر روی گوش‌هایشان گذاشته‌اند.

علاوه بر این مسائل نیز باید توجه داشت که فصل پائیز و بارندگی‌ها هر لحظه در کمین است تا بار دیگر وضعیت نابه‌هنجار فاضلاب این منطقه را صدچندان دردسرساز کند تا جایی که راه تعمیر و رفع مشکل مسئولان نیز سد شود. به جرات می‌توان گفت حتی امروز هم برای رسیدگی به این مشکلات دیر است.

فارس/ گزارش از: مریم خبازی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار