اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
نابودی محیط زیست به بهانه مهار ریزگردها
مالچ پاشی اقدامی پرهزینه است که در صورت اجرای غیر اصولی موجب نابودی و تخریب محیط‌زیست می‌شود. متاسفانه با وجودی که اکثر متخصصان و دانشمندان محیط زیست‌ معتقدند مالچ پاشی آنهم با‌ ماده نفتی مضررات فراوانی برای محیط زیست‌ گیاهی و جانوری دارد اما کماکان شاهد استمرار این اقدام غیرکارشناسانه و غیر مسئولانه در دشت‌های زرخیز خوزستان هستیم
شوشان : نماينده خوزستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مالچ پاشی غیر کارشناسانه 800 هکتار از دشت های زرخیز خوزستان، گفت: محیط زیست استان به بهانه مهار ریزگردها در حال نابودی دشت‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه است.

سید محسن موسوی زاده اظهار داشت : مالچ پاشی اقدامی پرهزینه است که در صورت اجرای غیر اصولی موجب نابودی و تخریب محیط‌زیست می‌شود. متاسفانه با وجودی که اکثر متخصصان و دانشمندان محیط زیست‌ معتقدند مالچ پاشی آنهم با‌ ماده نفتی مضررات فراوانی برای محیط زیست‌ گیاهی و جانوری دارد اما کماکان شاهد استمرار این اقدام غیرکارشناسانه و غیر مسئولانه در دشت‌های زرخیز خوزستان هستیم.

موسوی زاده ادامه داد: از بهمن ماه ۹۸ تاکنون‌ پانصد هکتار از ماسه زارهای روستای "کوثر عبیات" شهر بستان در‌ منطقه دشت آزادگان به بهانه اینکه کانون ریزگرد هستند، مالچ پاشی شد که قرار است تا‌ چند‌ روز آینده این مقدار به هشتصد هکتار برسد در حالیکه این ماسه‌های روان فقط با درختکاری تثبیت می‌شوند و در فصل زمستان این ماسه زارها پوشیده از انواع سبزه زارها است و تا سه الی چهار ماه‌ مرتع هزاران راس گوسفند، گاو و شتر روستائیان منطقه و عشایر سیار محسوب می شود.

وی افزود: علاوه بر این حیوانات منطقه نظیر گوزن زرد خوزستان نیز از مراتع این‌ منطقه تغدیه می‌کنند که با استفاده از مواد نفتی برای مالچ پاشی ضمن بهم ریختن زندگی صدها خانواده روستایی باعث تلف شدن حیوانات بومی منطقه نیز شده است. همچنین با هر بار‌ مالچ پاشی بیش از پنج سال از رشد و رویش هرگونه‌ گیاهی در این‌ ماسه‌زارها جلوگیری‌کرده و به معنای واقعی‌ کلمه حیات موجودات زنده را به‌ مخاطره انداخته یا به کلی از بین می‌برد در حالیکه به اعتقاد‌ متخصصان تثبیت شن‌های روان در اینگونه مناطق فقط با امکانات طبیعی موجود در‌ منطقه همانند ریگ‌زارها و سنگریزه‌ها یا‌ کاشت درختان سازگار با‌ محیط همانند‌ کهور‌ و امثال آن باید انجام شود.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها گفت: مالچ پاشی علاوه بر از بین بردن پوشش گیاهی منطقه و به‌ مخاطره انداختن حیات موجودات زنده باعث تحمیل هزینه‌های‌ گزاف برای دولت و همچنین از بین بردن ارزش غذایی خاک‌های منطقه و آلودگی‌ محیطی و مسمومیت‌ ناشی از مواد نفتی شده و مهمتر از همه باعث گرمای‌ بیش از پیش این‌ مناطق خواهد شد.

موسوی زاده عنوان کرد: از مسئولان امر‌ مصرانه خواستاریم جلوی این اقدامات غیر‌ کارشناسانه را بگیرند و برای مهار ریزکردها از شیوه‌های نوین و سازگار با‌ محیط‌زیست استفاده‌ کنند تا با این اقدامات‌ باعث ایجاد خلل بیشتر در زندگی‌مردم منطقه نشوند‌. مردمی که با وقوع جنگ‌ تحمیلی و بعد از آن خشک شدن تالاب پر برکت هورالعظیم و بی برنامگی برخی مدیران زندگی‌ آنها بهم ریخت و منطقه‌ای‌ که زمانی از‌ مناطق مهم‌ کشاورزی، دامداری، ماهیگیری و از مراکز تجاری با‌ کشور عراق بود امروزه توان تامین مایحتاج اولیه زندگی‌خود را هم نداشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار