اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
وجود انسان ها بطور فطری و خدادادی سرشار از "هیجان" هایی است که هر کدام، می تواند بخش هایی از استعداد و توان فردی را به حرکت و پویایی وادارد و وجود روحی و جسمانی انسان را از خطرات احتمالی محفوظ نگه دارد. در واقع، " هیجان" ها، نیروهای تقویت کننده وجود انسانی است که چنانچه زیر چتر "تعقل" و کنترل عقلانی قرار گیرد، مایه تعادل و تناسب روانی و جسمانی در وجود هر یک از افراد می گردد. این " هیجان" ، البته لازم است که بطور متوازن تقویت گردد.

از هنگام گسترش ویروس کرونا در سراسر کشورمان ایران و بروز تغییراتی در برنامه های فردی و گروهی و اجتماعی مردم، تاکنون یادداشت های تخصصی و نیمه تخصصی فراوانی در پیرامون تاثیر های اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی و روانی آن بر زندگانی فردی و گروهی مردم از سوی کارشناسان نوشته و منتشر گردیده است.

گر چه این ویروس تاکنون جان دهها تن از بهترین عزیزانمان را در بدترین شرایط ممکن از ما گرفته است و زیان های فراوان مالی به تک تک مردم و اقتصاد کشور وارد نموده است ولی از سوی دیگر و از آنجا که هیچ خون ریخته و جان از دست رفته به هدر نمی رود، شاهد بروز تغییرات مثبت و اصلاحات ژرفی در باورها و رفتارهای مردم و مسئولان بوده ایم‌، تغییرات و اصلاحاتی که چه بسا طی سالیان دراز و با تحمل زحمات بسیار قابل تحقق بود.

یکی از عیب های جامعه ایران در چند دهه گذشته و یکی از عیب های پایه ای در سطح رسانه ها و فعالیت های تبلیغی و فرهنگی، تولید خواسته و ناخواسته " هیجان"  و تزریق روحیه کاذب حماسی به مردم از رهگذر تشکیل تجمعات و اردوکشی ها و تولید صدا و شعارهای هیجانی و تند و تیز بوده است.
وجود دهها تریبون و منبر و بلندگو که همه روزه و هفتگانه به تزریق شعار و داد و فریاد و سخنان درشت به پیکر خسته و نحیف جامعه ایران و روح و روان خسته مردم مشغول هستند، گواه این ادعاست.

این هیجانات، بعضا با پشتوانه فکری و فرض های جدی مبنی بر این که عدم هیجان موجبات بی انگیختگی را در جامعه دامن می زند و مردم را به خلوت و زندگی فردی سوق می دهد، همراه بوده است.
دسته ای از اصحاب رسانه های وابسته به تفکر یادشده نیز می کوشند تا با انتخاب تیترهای درشت، به زعم خویش، مردم را برای ستیز با دشمن و پاسداری از ارزش های انقلابی، همچنان آماده در صحنه نگه دارند.
تزریق و تلقین این" هیجان" ها که در مجموع و در دراز مدت، بدون دستاورد مثبت و پایدار همراه بوده است، زمینه های "آرامش و ثبات " را در عرصه های گوناگون جامعه از جمله عرصه تصمیم گیری و عرصه اقتصادی و برنامه ریزی و گرایش به خردورزی و اندیشه محوری را از دست ما ربوده و ما را به دالانی داخل نموده است که در آن مجبور شده ایم به سرعت به جلو فرار کنیم بدون اینکه بتوانیم نگاه و ارزیابی دقیقی به آینده و فردای خویش داشته باشیم‌.
گسترش ویروس خانمان سوز کرونا البته بسیاری از صداها را فرو نشاند و بسیاری از تجمعات را تعطیل نمود و بسیار از تریبون ها و منابر و بلندگوها را خاموش کرد و در واقع زمینه های رشد و شدت هیجان های گسیخته و غلیان احساسات مخرب را،  هر چند بطور موفتی از میان برداشت و محیط و فضا و شرایط کشور و جامعه و زندکی خصوصی ما  را برای اندیشیدن و خلوت گزیدن فردی و بازنگری و ارزیابی شیوه ها و سیاست های کلان حکومتی فراهم آورده است.
اکنون در آستانه ماه روزه داری قرار گرفته ایم ماهی که بویژه در مناطق گرمسیری ماه خلوت گزینی و تعطیلی کسب و کار و ماه بازگشت به خویشتن و راز و نیازهای خالصانه و بدور از دوربین ها و مصاحبه ها و گزارشات تبلیغی است.
این ماه پاک، در شرایط کرونایی، پاک تر از همیشه شده است. این فرصت فراهم شده است تا همه افراد کوچه و بازار و مقامات عالی رتبه کشوری و حکومتی با فرو نشستن و فرو نشاندن " هیجان" ها و خاموش کردن بلندگوها، به جان ها و فضای عمومی جامعه ایران، ثبات و آرامش و خردورزی را برای خویشتن به ارمغان بیاورند. 
عید فطر امسال، در واقع عید تولد دوباره جان هایی است که بدور از هیجان های سیاسی و در فضایی از دوستی ها، به دستگیری از تنگ دستان می پردازند تا این روزهای دشوار، برای همه آنانی که حقوق ثابت دولتی به حساب بانکی آنان واریز نمی شود، هر چه آسانتر بگذرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار