اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: در زمینه تثبیت عرصه‌های گرد و غبار در استان خوزستان تاکنون حدود ۲۶هزار هکتار نهالکاری، ۱۲۰هزار هکتار عملیات قرق، ۱۱۲هزار هکتار مدیریت چرا و ۵۶۰ هکتار بوته‌کاری انجام شده‌است.
کوروش کیانی اظهار داشت: در کنار همه اقدامات برای مقابله با ریزگرد در کانون های گرد و غبار و مساله تثبیت شن های روان، نهالکاری در کانون ها در مراحل پایانی قرار دارد و تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان این که هفت کانون گرد و غبار شناسایی شده اظهار داشت: این کانون ها در شهرستانهای مختلف مانند اهواز، خرمشهر، هویزه، کارون، ماهشهر و هندیجان پراکنده شده اند و  مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که ۳۶۰ هزار هکتار عرصه این کانون های گرد و غبار هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به انجام اقداماتی به منظور تثبیت کانون های گرد و غبار  از سال ۹۵ تا کنون توضیح داد: تاکنون اقدامات مختلفی مانند  نهالکاری و آبیاری نهال ها، بوته کاری، قرق، مدیریت چرا، مرطوب سازی و پخش آب برای مقابله با گرد و غبارهای با منشا داخلی انجام شده است.

وی با اشاره به روند نهال کاری در کانون های گرد و غبار بیان کرد: در کارهای بیولوژیکی قطعا مشکلاتی وجود خواهد داشت، در سیل اخیر نیز برخی نقاط نهالکاری شده دچار آبگرفتگی شد که نهال ها آسیب دیدند اما مجددا واکاری شدند و اکنون دارای پوشش گیاهی خوبی است.

کیانی  بیان کرد: سال ۹۸ در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از کانون های گرد و غبار نهال کاری شد که بخشی از آن به خاطر سیل اجرایی نشد، در سال جاری  نیز عملیات نهالکاری حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کانون های گرد و غبار با کمک بسیجیان آغاز شده  است.

پس از توفان شدید گرد و غبار بهمن سال ۹۵ در خوزستان،  طرح مهار کانون‌های گرد و غبار در این استان به صورت اضطراری آغاز شد اولویت این طرح مهار کانون‌های فوق بحرانی در جنوب و جنوب شرق اهواز موسوم به کانون شماره ۴ با وسعت ۱۱۲ هزار هکتار است برای نهال‌کاری در کانون بحرانی (کانون های ۳ و ۴) برنامه ۱۰ ساله پیش بینی شده که شامل عملیات بیولوژیک (نهالکاری) و پخش سیلاب به صورت مصنوعی در هورهای محلی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار