شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۸

روزتامه روزان در ستون ویژه های خود نوشت : یکی از مشکلات موجود در سیستم های مدیریتی در بیشتر ادارات حتی در کشورهای پیشرفته نیروی کار است که با توجه به بالا رفتن بودجه جاری موجب می شود تا با حداقل نیروی انسانی کارها را پیش برد.

اما این قضیه برای شهرداری اهواز کاملا برعکس است و یکی از مشکلات موجود این ارگان تامین و پرداخت هزینه جاری آن است که هر شهرداری که وارد این سیستم می شود اولین اولویت خود را بر کاهش نیروی انسانی و کاهش هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد و افزایش بیکاری در جامعه متمرکز می نماید. اما شهرداری اداره ای نیست که بتوان نیروی انسانی در آن را اضافه و بی فایده دانست بلکه می توان با ایجاد یک برنامه جامع و بلند مدت همه این افراد را وارد کار کرد و از این پتانسیل بسیار با ارزش که برای شهرداری هم بسیار پرهزینه تمام می شود استفاده نمود.

شهردار اهواز در مراسم هفته آمار اهمیت آمار و اطلاعات را برای مدیریت بسیار ضروری دانست و گفت باید برنامه ریزی را بر اساس آمارهای مورد نیاز و مهم تدوین نمود. امروز هم نیاز به جمع آوری یک سری اطلاعات از نحوه عملکرد معاونت ها، مدیران مناطق و سازمان های شهرداری است و می توان با ایجاد یک فرم برای ارزیابی مدیران در وارد کار کردن پرسنل و واگذاری کارها به آنها در چارچوب وظایف کاریشان هم در افزایش کارایی در سیستم گام بزرگ و موثر برداشت و هم از نارسایی ها و انحرافاتی که گاها مشاهده می شود جلوگیری نمود.

اگر این اطلاعات به طور محرمانه از محتوای آن استفاده نشود تا اینکه پرسنل بتوانند تمام نظرات خود را که بعضا برای رسیدن به اهداف مورد نظر مفید باشد منعکس نمایند. البته همه این شروط زمانی محقق می شود که فعالیت های انجام شده و مشکلات موجود در رویه کار پرسیده شود و از هر یک راهکاری برای حل هر مشکل خواست و هم اطلاعات جمع آوری شده از افراد مورد آنالیز قرار گیرد و در تصمیمات اخذ شده برای مدیریت شهرداری خود را نشان دهد.

البته به احتمال بسیار قوی با توجه به گذشته این روش و ارسال فرم های متعدد برای ارزیابی و عدم انعکاس نتایج بررسی ها برای اطلاع کسانی که آنها را پر کرده اند، احتمالا استقبال از این نظرخواهی کمرنگ و با دقت صورت نگیرد مگر آنکه در ایجاد آن از سوالاتی همچون نحوه عملکرد مدیر خود البته با داشتن اسناد و مدارک مورد قبول ، میزان فعالیت و ارتباط موضوع کارهای واگذار شده با تخصص آنها،  انتقادات و پیشنهادات برای ارتقای سطح فعالیت در زمینه کاری خود و بسیاری از پرسش هایی که تعارف را کنار گذاشته باشد و دلایل بیکاری و غیرفعال بودن این همه نیروهای متخصص و متبحر در بدنه عظیم شهرداری را منعکس نماید تا این سرمایه عظیم که هزار ساعت در هر ماه را شامل می شود که جزو  سرمایه های سوخته ناپیداست دوباره برای خدمت به مردم به سیستم برگردانده شود. البته نقش اول را در این بین مدیران اول هر اداره بازی می کند چرا که مدیریت راس هر سیستم است که فعالیت و کارآفرینی را برای زیر مجموعه خود ایجاد می کند و در سیستم شهرداری بعضا مدیرانی دیده می شوند که به دلایلی نامعلوم کمتر زیرمجموعه را در انجام امور دخالت می دهند و سعی می کنند خود شخصا به انجام آنها مبادرت ورزند.

بهتر است با توجه به اینکه شهرداری در مرحله جدیدی از موج تغییرات مدیریتی خود قرار دارد با استفاده از این روش بتواند بهترین انتخاب ها را چه برای ماندن و چه برای رفتن انتخاب نمابد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار