اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
شوشان -  دکتر لفته منصوری :
هیچ جامعه‌ای بدون «دین» نبوده و هیچ دینی بدون «مناسک جمعی» سراغ نداریم. قرآن کریم آداب و شعائر دینی را جزء خصوصیات همه‌ی ادیان و یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های فرهنگی در هر جامعه‌ای می‌داند. به تعبیر قرآن کریم «لِکُلّ اُمَةٍ جَعَلْنا مَنْسَکاًهُمْ ناسِکوه: برای هر امتی عبادتی قرار دادیم تا آن عبادت را انجام دهند.»[1]

دین ترکیبی از باورها و اعمال است. مراسم و مناسک بخش گسترده‌ای از کنش‌های اجتماعـی ما را شکل می‌دهند. تـنوع، گستردگی، پـویایی، تأثیر فرازمانی و مکانی، ازجمله ویژگی‌های مراسم و مناسک دینی در فرهنگ جوامع به شمار می‌رود. این کنش‌ها به‌صورت پویا و زنده برای همه نسل‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها تأثیرگذار خواهد بود؛ برخی از تأثیرات و کارکردهای کنش‌های جمعی عبارت‌اند از همبستگی اجتماعی، وفاق اجتماعی، بازیابی هویت جمعی، ایجاد پیوندهای فرا نسلی و ... است.

جامعه‌شناسان دین که در پی بررسی مناسبات دین و جامعه، شناخت اندیشه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، مناسک و شعایر دینی هستند، ضمن توجه به تأثیرگذاری دین در نظام اجتماعی و کنش‌های فردی و اجتماعی، به نقش و کارکردهای اجتماعی باورداشت‌ها و عملکردهای دینی می‌پردازند.

کرونا در اولین ظهور و بروز خود مناسک جمعی دینی را تعطیل کرد. پاپ در ایوان مشرف‌به میدان سنت پیتر ایستاده و برای کلیسایی که پیروانش در خانه دودست خود را به هم گره‌کرده و از عیسی مسیح تقاضای برکت و حیات می‌کنند، دست تکان می‌دهد! کعبه چون نگینِ دورافتاده از انگشتری، طواف کنندگانش را از کف ربوده و تصویر مهیب و رعب‌آوری از سکوت فریاد می‌کند! حرم امامان شیعه از هیاهوی عاشقان و شیفتگانشان به خلوتی ترسناک خو گرفته‌اند! نماز جمعه‌ها و نماز جماعت‌ها غریبانه دیگر به‌صف نایستاده‌اند! آن شراره‌ی ایزدی فروزان مقدس در آتشکده‌های زرتشتیان، مؤمنانش را ازدست‌داده است! و تفیلا خوانی کاهنان در کنیسه‌های یهود نه به سمت بیت‌المقدس که ساکت و سر در گریبان فرورفته است!

اگر کرونا یک سال، دو سال و یا چند سال این فاصله‌گذاری مهیب عبادی را ادامه بدهد؛ سرنوشت مناسک جمعی دینی چه می‌شود؟ آیا ادیان به سمت نوعی کارکرد کنش فردی دینی نظیر دوری از کج‌روی اجتماعی، الگوپذیری، کسب آرامش درونی، افزایش مسئولیت فردی، نظم‌پذیری، آمادگی برای فداکاری، درونی شدن هنجارها و ارزش‌های دینی و... سوق خواهند یافت؟ یا آینده‌پژوهی مناسبی از سوی دین‌پژوهان و جامعه‌شناسان دینی برای بقای کنش‌های جمعی عبادی صورت خواهد گرفت؟!

ماه مبارک رمضان، عید فطر و حج تمتع مسلمانان در پیش است! عید پاک مسیحیان و جشن هفته مقدس پس از اعتدال ربیعی فرامی‌رسد! روزه‌ی‌ یوم کیپور یا روزه‌ی توبه یهودیان در سپتامبر یا اکتبر و نماز جماعت واجب «مینیان» این قوم در کنیسه‌ها درراه است!

امروز از آینده‌پژوهان دینی انتظار می‌رود که از طریق شناسایی، ابداع، ارائه، آزمون و ارزیابی آینده‌های ممکن و محتمل، آینده‌های مرجح را انتخاب و برای شکل بخشیدن به مطلوب‌ترین آینده معرفی بکنند.[2]

شاید پاسخ استفتاء از آیت‌الله‌العظمی سیستانی درباره روزه‌ی ماه مبارک رمضان در شرایط کرونایی در نوع خود هم از جهت تفصیل پاسخ و هم پرداختن به جزئیات، مانند پیشنهاد خوردن آدامس بدون قند، در این شرایط، بی‌مانند و بدیع باشد. شاید فتاوای دیگری درراه است؟ شاید ضرورت‌های زندگی روزمره‌ی دینی ما اقتضای سبک جدیدی می‌کند؟! آیا ما وارد عصر جدیدی شده‌ایم؟ آیا در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد رخدادهای مهمی در دین ورزی و دیگر عرصه‌های زندگی خواهیم بود؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار