اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
تخلیه صدها تن زباله در سکوی پسماند در نزدیکی منازل مسکونی روستایی در شهرستان کارون استان خوزستان، اعتراض برخی از اهالی را به دنبال داشته و خواستار تعطیلی این محل شدند.
سال‌هاست که زباله‌های شهر کوت عبدالله در شهرستان کارون در جنوب اهواز، به سکوی زباله در نزدیکی روستای «قلعه چنعان» منتقل می‌شود. اما نزدیک بودن محل تخلیه زباله‌ها به خانه‌های روستایی مشکلات بسیاری را به دنبال داشته و اعتراض اهالی را موجب شده است.

کوت عبدالله بخشی از حاشیه شهر اهواز بود که در سال ۱۳۹۱ از اهواز منفک شد با ۹ روستای اطراف خود، شهر کوت عبدالله، مرکز شهرستان کارون را تشکیل داد. قلعه چنعان یکی از روستاهای شهرستان کارون، با بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت بزرگ‌ترین روستای کشور به شمار می‌رود که با محرومیت های بسیاری دست به گریبان است.

یک فعال محیط زیست شهرستان کارون که ساکن روستای قلعه چنعان است، با اعتراض به محل قرار گرفتن این سکوی زباله، خواستار تعطیلی این محل شده است.

حیدر نواصری وسعت سکوی پسماند را حدود چهار هکتار عنوان کرد و افزود: این سکوی زباله بسیار نزدیک خانه‌های مردم قرار دارد و به دلیل آلودگی و بوی نامطبوع، برای اهالی مشکلات زیادی داشته و باعث بیماری در بین اهالی شده است به ویژه سوزاندن زباله و دود ناشی از آن، باعث آزار ساکنان می‌شود.

وی اضافه کرد: انواع زباله خانگی و بیمارستانی بدون تفکیک، روزانه در این مکان تخلیه می‌شود به طوری که تپه‌های بلند زباله ایجاد شده است.

نواصری ادامه داد: در پیگیری‌هایی که داشتیم به صورت شفاهی به ما گفته شد که شهرداری کوت عبدالله این سکوی زباله را بدون مجوز ساخته و طبق قراردادی که با پیمانکار داشته باید روزانه ۶۰ تن زباله توسط سه دستگاه تریلر از این محل تخلیه شود، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و شاهد هستیم که هفته‌ای یک نوبت یک لودر بخشی از زباله‌ها را بارگیری و حمل می‌کند.

وی گفت: سطح وسیعی در اطراف سکوی زباله از شیرابه متعفن پوشیده شده که آلودگی محیط را تشدید می‌کند؛ به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا این وضعیت قابل قبول نیست، و بهداشت شهرستان کارون در صورت بازدید این عمل غیرانسانی را تایید خواهد کرد.

نواصری تصریح کرد: با وجود پیگیری‌های بسیار این مشکل تاکنون رسیدگی و حل نشده است.

تعلل شهرداری

شهردار کوت عبدالله اما گفت: ۲ زمین به عنوان جایگزین سکوی پسماند پیشنهاد شده اما به دلیل وجود معارض هنوز این مکان‌ها تصویب نشده است.

نواب حاجیان افزود: سکوی فعلی زباله در سال ۷۰ احداث شده که در آن زمان خارج از شهر بوده و نزدیک سکونتگاه‌ها قرار نداشته اما بعدها ساخت و ساز غیرمجاز در اطراف آن شکل گرفت که این مشکلات بوجود آمده است.

وی اعتراض اهالی نسبت به وضعیت زمین زباله را رد کرد و افزود: تنها کسانی که اعتراض می‌کنند کسانی هستند که قصد دارند بعد از تخلیه سکوی پسماند، زمین‌های آن را تصرف کنند.

حاجیان همچنین گفت: سکوی پسماند نزدیک روستای قلعه چنعان، تا ۲۰ روز آینده به طور کامل پاکسازی شده و هیچ زباله‌ای در آن باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه تخلیه زباله از این سکو از ۲ روز پیش آغاز شده، افزود: از سال ۹۵ زباله‌ها در این سکو تخلیه شده اما منتقل نشده‌اند و اکنون شهرداری برای پاکسازی کامل این محل قراردادی هفت میلیارد ریالی با یک پیمانکار منعقد کرده است.

حاجیان اضافه کرد: مقرر شده است که دیگر در این سکو هیچ زباله‌ای تخلیه نشود و فقط یک دستگاه سیمی تریلر مستقر شود که زباله‌های کامیون‌های حمل در آن تخلیه شود.

طرح جدید برای قلعه چنعان

فرماندار شهرستان کارون همچنین با تاکید بر جابه‌جایی سکوی پسماند شهرستان کارون، گفت: مدت زیادی است که پیگیر جابه‌جایی سکوی زباله هستیم، این مساله در کارگروه‌های شهرستانی طرح و بررسی شده و شهرداری مکلف شده زمین‌های مناسب را پیشنهاد بدهد و آماده‌سازی کند اما به دلیل مشکلات اعتباری شهرداری کوت عبدالله هنوز این امر محقق نشده است.

معصومه خنفری درباره انحلال شورای شهر کوت عبدالله از اسفند پارسال، اظهار داشت: اختیارات شورای شهر به استانداری تفویض شده است.

وی توضیح داد: احداث سکوی زباله مربوط به قبل از مسکونی شدن منطقه و زمانی است که کوت عبدالله هنوز جزیی از شهر اهواز بوده و به عنوان شهرستان کارون منفک نشده بود.

خنفری افزود: خانه‌سازی غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی اطراف آن در چند سال گذشته صورت گرفته که بعدها به شهرک ربیع نامگذاری شده، در واقع این منازل خارج از طرح هادی روستایی بوده‌اند به همین دلیل خدماتی دریافت نمی‌کردند.

وی از تهیه طرح هادی جدید روستای قلعه چنعان خبر داد که در آن شهرک ربیع، قلعه چنعان کوچک و منازل پشت لوله نفت (حد فاصل کانتکس تا قلعه چنعان) به طرح ملحق قبلی ملحق می‌شوند.

خنفری اضافه کرد: طرح هادی جدید روستای قلعه چنعان در کارگروه زیربنایی استان تصویب شده و در حال طی کردن مراحل نهایی است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت وجود معارض برای زمین پسماند پیشنهادی، فرمانداری این مشکل را حل می‌کند.

شهرداری به دادگاه می‌رود

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کارون نیز در همین رابطه گفت: پرونده سکوی زباله شهرستان کارون در روزهای اخیر برای دومین بار به مراجع قضایی ارجاع شده است.

عباس ظاهری افزود: مهر ماه ۹۸ از شهرداری کوت عبدالله به مراجع قضایی شکایت کرده بودیم که یکی از ۱۲ بند این شکایت مربوط به سکوی زباله بوده است، بعد از اعتراض اهالی در فروردین ماه امسال، دوباره شکایت جداگانه ای به همین دلیل علیه شهرداری مطرح شده است که در انتظار رسیدگی هستیم.

وی وضعیت سکوی زباله نزدیک روستای قلعه چنعان را غیرقابل قبول دانست و گفت: این سکوی زباله از چندین سال پیش قرار است جابه جا شود اما هنوز این وعده عملی نشده است.

ظاهری اضافه کرد: در ابتدا این سکو برای دفع موقت پسماند شهر کوت عبدالله ساخته شده بود، قرار نبود زباله ها در این محل انباشته شود بلکه قرار بود در یک سیمی تریلر جمع آوری و روزانه به مدفن زباله های اهواز در «صفیره» منتقل شود اما این روال رعایت نشده و این سکو به یک محل دائم دفع زباله تبدیل شده است.

وی با تاکید بر ضرورت جابه جایی این سکوی زباله، تصریح کرد: سکوی زباله نزدیک منازل مسکونی قرار دارد و پاکسازی نمی شود که مشکلات زیست محیطی بسیاری را به دنبال داشته و ادامه کار آن از نظر اداره محیط زیست پذیرفتنی نیست.

تهدید بهداشت و محیط زیست

کارشناسان معتقدند: به دلیل وسعت شهرها و فاصله تا محل دفن زباله ، اگر چه ایستگاه‌های انتقال در شهرهای بزرگ و متوسط از لحاظ فنی مورد تایید است اما مکان یابی، ‌طراحی و اجرای صحیح همچنین بهره برداری و نگهداری درست باید رعایت شود. این در حالیست که در خوزستان طراحی و مکان یابی نادرست و ضعیف است. سکوها غیراستاندارد هستند و اسناد و مطالعات علمی محکمی نیز ندارند.

از سوی دیگر دفع نامناسب زباله در تضاد با قوانین محیط زیست است و تهدید بهداشت عمومی، ‌آلودگی آب، خاک و هوا را به دنبال دارد که به همین دلیل بهداشت و محیط زیست باید به شکایت‌های مردمی در این رابطه رسیدگی کنند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار