اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
معاون دانشگاه شهید چمران اهواز:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه دانشگاه در چندین پروژه خود را به اثبات رسانده است و به دنبال این هستیم که چندین کار نمونه در دانشگاه که تبدیل به برند شده اند را تجاری‌سازی کنیم، گفت: برای تحقق شعار جهش تولید باید درخواست همکاری با دانشگاه بسیار زیاد باشد، بنابراین از طرف صنایع نیاز به حمایت داریم.
علی حقیقی اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ بخشی از این پژوهش‌ها بنیادین هستند که به چاپ مقاله و انتشار اسناد علمی منتهی می‌شوند چرا که نظام‌های رتبه بندی در کشور و در جهان بر این اساس است و عملا ۷۰ درصد مقاله محور هستند. دسته‌ای دیگر در حوزه تحقیقات کاربردی جای دارند که یک جنبه آن به کارهای تحقیقاتی ارتباط با صنعت و جامعه می‌پردازد و ممکن است منتهی به چاپ مقاله نشود اما مشکلی از جامعه یا صنعت را حل می کند و امکان دارد که در رتبه بندی دانشگاه‌ها نیز دیده نشود.

وی افزود: دسته ای دیگر از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در حوزه فناوری است که شامل استارت آپ‌ها، ثبت اختراع و... هستند. در دانشگاه چمران در حوزه مدیریت پژوهشی سه حوزه مدیریتی داریم که شامل مدیریت امور پژوهشی، مدیریت ارتباط با صنعت و مدیریت مرکز رشد است. از ۵ سال گذشته دانشگاه شهید چمران اهواز تصمیم گرفت که جهت خود را مشخص کند بر این اساس یا مقاله محور باشد و یا در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه کار کند. با توجه به پتانسیل‌هایی که در دانشگاه شهید چمران اهواز و استان خوزستان وجود دارد، دانشگاه به سمت ارتباط با صنعت و جامعه حرکت کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: سعی کردیم که تحقیقات کاربردی و ارتباط با صنعت را پر رنگ تر کنیم و دانشگاه کاملا از این موضوع حمایت کرد. در سال های اخیر صنایع کم کم به دانشگاه اعتماد کردند. در واقع بیشترین موفقیت را در صنعت نفت داشتیم و چندین پروژه ملی و کاربردی را انجام دادیم که باعث ایجاد اعتماد دو طرفه شد.

حقیقی با بیان اینکه برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز یک برنامه کلان ۵ ساله است و به دنبال این هستیم تا پروژه های مختلف را با صنعت ادامه دهیم، گفت: دانشگاه ها را به عنوان تولیدکننده نمی‌شناسند و به عنوان مراکز تحقیقاتی می شناسند. ما در سال گذشته حداقل ۲ تا ۳ پروژه موفق داشتیم. برای تحقق شعار جهش تولید باید درخواست‌ها به دانشگاه‌ها بسیار زیاد باشند، بنابراین از طرف صنایع نیاز به حمایت داریم. دانشگاه ما در چندین پروژه خود را به اثبات رسانده است و به دنبال این هستیم که چندین کار نمونه در دانشگاه که تبدیل به برند شده اند را تجاری سازی کنیم و به تولید برسانیم.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم پروژه‌ها را تجمیع کنیم، پژوهشکده میادین و تحقیقات نفتی را در دانشگاه تاسیس کردیم. برای حوزه آب و انرژی نیز پژوهشکده آب و انرژی جندی شاپور را داریم و در حوزه علوم انسانی نیز چندین پژوهشکده داریم. هدف این است که ارتباط جامعه با دانشگاه از حالت فردی به حالت تشکیلاتی درآید. تشکیلات نیز از طریق راه‌اندازی پژوهشکده‌ها به وجود می‌آیند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان گفت: دانشگاه ما در تمام حوزه‌ها یکسان کار کرده است اما اینکه می بینیم بیشتر پروژه‌های موفق دانشگاه در ارتباط با صنعت نفت بوده به دلیل همکاری نفت با دانشگاه است که به اهمیت تحقیقات کاربردی بیش از سایر صنایع پی برده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار