اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :
پای منبری شنیدم، اطلاعی از درستی روایت ندارم، اما از این روایت همواره استفاده اخلاقی بردم از این که بپذیریم که ضرر یک اتفاق دور از دسترس و ناممکن نیست بلکه بخشی لاینفک از معامله و تجارت است.

در این روایت گفته شده، که روزی پیامبر اکرم (ص) مهمان فردی بود که خودش را حبیب خدا می خواند چون هرگز در هیچ معامله ای متضرر نمی گشت، از قضا، در حین سخنانش اتفاقی افتد که ظاهراً، سندی در تایید مدعایش گردید که ناگاه جبرئیل امین بر پیامبر نازل شد و گفتند که پرودگار فرموده از خانه ی این شخص ملعون بیرون بیا، چون این شخص حبیب خدا نیست و ضرر ندیدن خود در هر معامله را از لطف خداوند می داند در حالی که از مال خود هم انفاق نمی کند.

به هر طریق، جهان سرمایه داری که ما روز و شب به حق و ناحق از کلیات و جزئیات آن، ابراز تنفر و انکار می کنیم،  با پذیرش این پیش فرض، که ضرر جزیی لاینفک در کارهای تجاری و صنعتی است که با  ایجاد صندوق ذخیره ی سود سالیانه، می توان راه گذار از بحران دوران ضرر اقتصادی را جبران نمود،  لذا، امروز می بینیم که اولین فرد خدمتگزار مخلص به مردم در مبارزه با کرونا ویروس، جناب آقای کریستین رونالدو بوده که چه جالب، در پاسخ به این عملش، خیلی بدهکارانه بدون فیس، افاده و هیچ منت گذاری از خود واکنش نشان داده و گفت؛ این کمتری کاری است برای شخصی چون من، که همه ی ثروتش را از بابت حمایت مردم بدست آورده،  نتواند و  یا نخواهد بخشی از آن ثروت را در خدمت مردم بکار نبندد.

دومین نفر، بیل گیتس آن بزرگمرد معروف دنیای انفورماتیک بود که خیلی منطقی و ریلکس مثل همیشه خردمندانه، گفت؛ این کمک ها را در راستای وظایف و مسوولیت های اجتماعی که در بخش خصوصی بوده انجام داده است .

دونالد ترامپ برعکس همه ی کارهای جنجالی خود، خیلی هوشیارانه با کنگره نشست و بدون هیچ حرف و حدیثی دو تریلیون دلار از خزانه ی دولت را برای کمک به مردم اختصاص داده بود.

القصه، در کشور ما بقول مقام معظم رهبری اتفاق خوبی رخ داد و در سایه ی بصیرت و کمال معرفتی مردان و زنان بی ادعا و گمنام، کارهای مثبتی در خدمت به مردم موثر افتادند.

اما، احساس می شود بعضی از ارگان ها و نهادهای دولتی، انقلابی و بخش های خصوصی هموراه، خدمت به مردم را با یک پروپاگاندای تبلیغاتی و شائبه ی منت گذاری انجام می دهند که مواردی از این تحرکات نادلچسب در فضای مجازی خیلی نخ نما شده انعکاس یافته بود که این اعمال در شأن مردم مسلمان  نیست.

آری، در ایران نباید دولت در جهت ایفای نقش و وظیفه ی ذاتی خود در راستای کمک به مردم طوری عمل کند که انگار دارد به مردم صدقه  می دهد و شایسته نیست که بخش خصوصی برای ادای مسوولیت اجتماعی، تفکر فرار از ضرر را در سر خود بپروراند و از خدمت به مردم طفره رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار