اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
شوشان - نوید قائدی:

محال است بچه جنوب و گرما باشی و با شنیدن اسم ماست خیار خنک و نون تنوری حض خوردن نداشته باشی، خودم جز دسته جنوبی هایی هستم که ماست خیار را با دنیایی از غذاهای رنگارنگ و چرب چیلی عوض نمی نکنم،ماست خیار من را دنیای لطیف و مهربان گذشته می برد و برای من و تمام عزیزان جنوبی یک نوستالژی حی و حاضر است، البته ناگفته نماند شاید مدتی است به آن کم مهری می کنیم.

اگر در این ایام کرونایی که بیشتر خانه نشین شده ایم و تحرکمان کم شده،قدری به خود زحمت بدهیم و با خرید یک کیلو شیر تازه در یک ظرف روحی یک کیلو ماست اعلا دست ساز درست کنیم،می توانیم فردا شب در یک پیاله سفالی با لعاب آبی رنگ با ریختن مقداری ماست دست ساز،خیار رنده شده و مقداری نعنا خشک یا پونه شاید هم کمی چاشنی پیاز یا پودر سیر ماست خیار بی نظیری راست کنیم و با نون های تنوری گرم خریداری شده میل کنیم و لذت دنیا را ببریم.

از فواید این ماست خیار دست ساز می توان به خواب راحت شب و هضم راحت آن اشاره کرد،خصوصا اگر هنگان تناول آن در کنار عزیزان خانواده بتوان آهنگ سنتی را با صدای آرام پخش کرد.

بعضی وقت ها با خودم فکر می کنم گور پدر آمریکا و تحریم های جهانی،ملت بزرگی چون ایران با این قدمت و تجربه و داشتن خوراک های ساده و پر انرژی و سالم همیشه می تواند در صحت و سلامت پیروز تاریخ باشد.

خداوکیل ماست خیار را به حاشیه راندن و مصرف دسری آن با تنهایی بی انصافی است،ماست خیار می تواند چشم و چراغ سفره ایرانی باشد،ما را شاد و حس لطافت ما را زنده و البته جمع های ما صمیمی تر کند.

خوشا روزهایی که در مهمانی های سرزده بدون هماهنگی از قبل ماست خیار یا املت جز بهترین منوهای سفره بود و سبب می شد دل های اهالی فامیل بهم نزدیکتر و صله ارحام به بهترین نحو ممکن برآورده شود.

شما هم اگر مثل من عاشق ماست خیار هستید بسم ا...در این شب های زیبای خوزستان که گرما در حال آمدن است ، این سنت را احیا و ما در از دعای خیر خود محروم نکنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار