اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
یک اقتصاددان:
یک اقتصاددان گفت: حذف چهار صفر از پول ملی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلاتی که در بحث کرونا وجود دارد، اجرایی کردن آن ضرورت ندارد.
مرتضی افقه با اشاره به بحث حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: بیش از یک دهه است که بحث حذف صفر از پول ملی کشور مطرح است و به نظر می‌رسد اکنون مسئولان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نسبت به حذف چهار صفر از پول ملی اقدام کنند. این کار در همه جوامعی که با تورم‌های بالا مواجه می‌شوند مرسوم است اما باید انجام آن نسبت به هزینه‌هایی که در بر دارد، ارزش داشته باشد.

وی افزود: ارزش این کار زمانی می‌تواند به هزینه‌های آن برتری داشته باشد که انجام آن با اقداماتی که همراه با کاهش تورم است، همراه باشد و تورم پیش از اجرای آن تثبیت شده باشد تا پس از حذف صفر از آن پول، مجددا شاهد اضافه شدن صفر به آن به دلیل افزایش نرخ تورم نباشیم.

شاهد تورم جهنده در کشور هستیم

این اقتصاددان در خصوص وضعیت اقتصادی کشور پیش از حذف چهار صفر از پول ملی، تصریح کرد: در کشور نه تنها تورم کاهش پیدا نکرده و تثبیت نشده است بلکه در شرایطی قرار داریم که شاهد تورم‌های جهنده هستیم. این شرایط به معنای آن است که اگر حتی چهار صفر از پول کشور حذف شود، با توجه به وضعیت تورم در کمتر از یک دهه مجددا نیاز است که چهار صفر دیگر از پول ملی حذف کنیم زیرا پیش نیازهای اساسی این کار یعنی ثبات تورم فراهم نشده است.

افقه با بیان اینکه با کاهش ارزش پول شاهد افزایش صفرها هستیم و اگر پیش نیاز اساسی حذف صفر از پول یک کشور یعنی تورم رعایت نشود، حذف صفر کاملا یک کار بی فایده است، عنوان کرد: در این زمینه سیاستگذاران این طرح، مطرح کرده‌اند که هدف از اجرای آن تاثیرگذاری بر تورم و تولید نیست و این کار با هدف تسهیل محاسبات و عملیات حسابداری و همچنین نکات شکلی و حقوقی اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس آنچه مطرح می‌شود یکی از بحث‌های مهم این طرح، مسایل حقوقی آن است. در این زمینه حدود ۸۰ سال پیش که ارزش پولی هر کشور را با مقدار مشخصی طلا تعیین کردند، ایران نیز هر یک ریال را معادل ۰.۸ گرم طلا معرفی کرد اما اکنون این رابطه برقرار نیست و باید نسبت به تغییر آن اقدام شود. هرچند که بهتر بود این رابطه تغییر پیدا کند، نه اینکه بدون فراهم کردن پیش نیازها نسبت به حذف صفرها اقدام شود.

حذف صفر هیچ تاثیر مثبتی بر متغیرهای اقتصادی کشور ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: حذف چهار صفر از پول کشور، هیچ تاثیر مثبتی در هیچکدام از متغیرهای واقعی و حقیقی اقتصادی از جمله تورم، رشد اقتصادی، اشتغال و درآمدها ندارد و فقط می‌تواند به تسهیل محاسبات حسابداری کمک کند.

افقه با اشاره به هزینه‌های این طرح گفت: جمع‌آوری اسکناس‌های فرسوده و چاپ اسکناس‌های جدید، تطبیق مردم با شرایط جدید به وجود آمده، تغییر نرم‌افزارها و شرایط کار کارکنان ذی ربط برای هماهنگی با واحد پولی جدید و... از جمله هزینه‌هایی است که حذف چهار صفر از پول ملی به دنبال خواهد داشت. باید دید در این شرایط که با بحران‌های مختلف در کشور مواجه هستیم تا چه میزان ارزش دارد که نسبت به این کار اقدام شود.

اجرای این طرح یک یا دو سال مسکوت بماند

وی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلاتی که در بحث کرونا وجود دارد، اجرایی کردن آن ضرورت ندارد، عنوان کرد: بهتر است در شرایط کنونی کشور، این طرح حدود یک یا دو سال مسکوت بماند و اجرایی نشود و پس از بهبود یافتن شرایط، برای اجرایی کردن آن تصمیم‌گیری شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار