اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خبر داد:
مدیردفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: با پایان اردیبهشت‌‎ماه و دوره بارشی و آبگیری سدهای استان، حجم ذخیره شده از مرز 19 میلیارد مترمکعب گذشت.

شوشان: داریوش بهارلویی اظهار داشت: 91 درصد حجم سدهای استان آبگیری شده که با این احتساب، اهداف برنامه‌ریزی شده برای سال آبی جاری را محقق دانست، اگر چه تا نیمه خرداد همچنان آبگیری مخازن برخی سدها ادامه خواهد داشت اما با رهاسازی آب از سد مارون عملا دوره برداشت و کشت‌های تابستانه در خوزستان آغاز شده است. 

وی افزود: جلسات فنی و کارشناسی بمنظور تدوین برنامه رهاسازی آب در حوضه‌‎های مختلف برگزار شده و به مرور شاهد افزایش خروجی سدها برای تامین نیازهای کشاورزی و سایر مصارف خواهیم بود.

مدیردفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به تفاوت شرایط منابع آبی تابستان سال جاری در مقایسه با سال قبل، بیان کرد: به لحاظ منابع آب قابل دسترس و مجاز به استفاده، به سبب کاهش میزان ورودی‌های آب، 6 میلیارد مترمکعب حجم آب کمتری در اختیار می باشد که موجب می شود مصرف و خروجی آب سدها بی قید و شرط نباشد.

وی ادامه داد: در 4 ماه گرم سال گذشته بیش از 8 میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدها شده که در سال جاری برآورد می‌شود این میزان به نصف تقلیل یابد، اما امسال کشاورزی رونق خواهد داشت و فقط کشت های پرمصرف در برخی مناطق بر اساس موجودی بانک‌های آبی استان که همان سدها می باشند، هوشمندانه تعیین سطح شده است.

داریوش بهارلویی عنوان کرد: برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و بی‌رویه، رهاسازی هدفمند و موثر آب و دسترسی آسان همه مصرف‌کنندگان مجاز منطقه، کمیته‌های جداگانه‌ای تشکیل و با بازه‌بندی مکانی و زمانی رهاسازی آب، نظارت و کنترل‌های مداوم سعی و تلاش می شود تا بهترین راندمان توزیع و مصرف آب حاصل شود، در این بین بسیار مهم می باشد که حقابه‌بران و کشاورزان مجاز منطقه در همیاری سازمان آب و برق خوزستان مشارکت داشته باشند چرا که هدف نهایی توزیع قانونمند و دسترسی آنان به آبی است که حق مصرف دارند.

وی تصریح کرد: برای سال جاری حقابه تالاب‌ها و محیط زیست به شکلی جداگانه در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شده و اگر برداشت‌کنندگان آب همیاری کنند این ذخایر مهم محیط زیستی که اثرات عدیده مثبت بر زیست بوم و حیات جلگه استان خوزستان دارند دچار تنش نخواهند شد. 

مدیردفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان  بیان کرد: از ابتدای سال آبی تا پایان اردیبهشت‌ماه 21 میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدها شده که به ازای آن 16 میلیارد مترمکعب نیز آب برای تامین تمامی مصارف رها گشته است. 

وی در ادامه به تولید انرژی برقابی سدهای استان اشاره و اعلام کرد: تابستان امسال نیز با تمام ظرفیت ممکن نیروگاه‌های برقابی فعالیت داشته و نقش موثر و تعیین کننده‌ای در تامین انرژی برق ایفا خواهند کرد.

داریوش بهارلویی اذعان داشت: اهمیت بخشیدن به کیفیت و تامین آب شرب یک موضوع حیاتی در کنار تامین حقابه های زیست محیطی است. با توجه به شرایط مصرفی که روندی افزایشی را نشان میدهد که این موضوع از اولویت‌های لاینفک برنامه‌ریزی‌های تابستان و ماه‌های گرم امسال است که مورد اهتمام ویژه بخش‌های نظارتی، کنترلی و فنی سازمان آب و برق خوزستان می‌باشد. 

وی با تاکید بر اینکه در بخش منابع آب و تامین حداکثری مصارف از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای رونق بخشیدن به کشاورزی استان در ماه‌های پیشرو سود جسته است، مطرح کرد: در سال آبی جاری موفقیت‌های خوبی در برنامه‌ریزی آب سدهای استان حاصل شد که امیدواریم در چند ماه پایانی نیز این روند رو به رشد و مثبت علیرغم همه دلنگرانی‌ها و اثرات مخرب بیماری ویروسی بر اقتصاد جامعه و بخش کشاورزی، ادامه داشته و مرهمی بر این شرایط باشد. 

مدیردفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در پایان خاطر نشان شد: آب و برق خوزستان در تمامی شرایط همراه و همقدم مردم استان بوده و تلاش می‌کند از منابع آبی سدها بهترین نتیجه و دستاورد را برای عموم استان حاصل کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار