اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
افتتاح 2500 ميليارد توماني در سال 98 در خوزستان/هر روز دراستان 10 ميليارد تومان پروژه آب و برق افتتاح شده
سال گذشته رقم قابل توجه 2500 ميليارد تومان در استان خوزستان با اجراي 10 پروژه صنعت آب و برق افتتاح شد.
شوشان: خوزستان را بدون شک بايد از استان هاي مهم کشور دانست، اينجا هم منابع ارزشمند و نفت و گاز زياد است و هم کشاورزي، سدها، نيروگاه هاي توليد برق و از همه مهم تر مردم ارزشمند آن زبانزد است.

خوزستان اين روزها ابداً قابل مقايسه با گذشته نيست،‌ خدمات و طرح هاي توسعه اي در اين استان به وفور در حال اجرا است اما واقعيت اينست تا رسيدن به آنچه انتظار مردم است هنوز فاصله داريم و مي طلبد اقدامات و برنامه هاي جدي تري براي آباداني اين استان تدارک و اجرايي شود.

آب و برق بدون شک مظهر و پايه توسعه و آباداني پايدار هر استاني به شمار مي رود، خوزستان نيز جداي از اين مساله نيست، در اين استان طرح هاي گسترده سد،‌آب،‌برق و فاضلاب در حال اجرا است،‌ گزاف نگفته ام اگر بگويم بخش زيادي از نياز کشور به برق، محصولات کشاورزي و آب را استان خوزستان مي دهد.

در ادامه به برخي اقدامات وزارت نيرو در حوزه مهم ترين شالوده هاي توسعه و آباداني استان، يعني آب و برق پرداخته ام:

افتتاح 2500 ميليارد توماني در سال 98 در خوزستان/هر روز دراستان 10 ميليارد تومان پروژه آب و برق افتتاح شده

نگاه وزارت نيرو به استان خوزستان همواره توسعه اي بوده است، تنها در سال 98 در اين استان در قالب پويش آباداني #هرهفتهالفب_ايران رقم بزرگ 2500 ميليارد توماني براي بهره برداري از 10 پروژه صنعت آب و برق هزينه شده است که در شرايط تحريمي و اقتصادي امروز کشور کم سابقه بوده است.

از ابتداي دولت تدبير و اميد تاكنون فقط در بخش آب، برق و فاضلاب اين استان ۲۳ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان طرح اجرا شده است و این یعنی اینکه به‌طور متوسط هر ماه ۳۰۰ ميليارد تومان و هر روز ۱۰ ميليارد تومان پروژه در استان خوزستان اجرا شده و طرح‌هاي بزرگي هم در دست اجرا قرار دارد.

در حوزه وزارت نيرو غير از پروژه‌هايي كه تاكنون در خوزستان به ثمر رسيده، ۲۹۹پروژه ديگر در دست اجرا قرار دارد كه اعتبار اين پروژه‌ها كه بخشي از آن هم هزينه شده، افزون بر ۵۱ هزار ميليارد تومان است.

وزارت نيرو براي غيزانيه 75 ميليارد تومان هزينه کرده و مي کند

براي آبرساني به روستاهاي غيزانيه قريب به 75 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است که 25 ميليارد را مجموعه هاي وزارت نفت تقبل کرده اند و مابقي نيز در تعهدات وزارت نيرو است، اگرچه قبلا تزريق منابع اندک بود اما اکنون با ادغام شرکت هاي آب روستايي و شهري فرايند کار به خوبي پيش مي رود.

تا پيش از دکتر اردکانيان پروژه آبرساني غيزانيه کمتر از 25 درصد پيشرفت فيزيکي داشت اما از 96 تاکنون بيش از 70درصد کار شامل 18 کيلومتر خط انتقال عظيم اجرايي شده است.

درواقع بخش زيادي از توسعه شبکه انتقال و پمپاژ آب به روستاهاي غيزانيه از سال 96 به بعد انجام شده و با ادغام آبفاي روستايي با شهري ادامه پروژه بسيار با قدرت تر از گذشته در حال اجرا و تکميل است.

اصرار اردکانيان براي ادغام شرکت هاي آبفاي شهري و روستايي حالا مشخص شد!

ادغام شرکت هاي آب و فاضلاب روستايي و شهري سالها بود روي ميز وزراي مختلف بود و حتي چندباري اين طرح تا اجرا پيش رفت اما هر بار  به دليل برخي مسائل وزراي سابق از اجراي اين طرح عقب نشيني کردند، دکتر اردکانيان اما اين طرح مهم را با همه سنگ اندازي ها به مرحله اجرال رساند تا کاري که بسياري خواستند اما از انجامش عاجز بودند را عملياتي کند.

منسجم شدن توان مالي، انساني، عملياتي و فني شرکت هاي آب شهري و روستايي براي خدمت رساني بهتر به مردم مهمترين ايده وزير نيرو براي ادغام بود، حالا شرکت هاي آب استان هم از  توان بالاتر از نظر فني،‌مالي و انساني برخوردارند و هم سنگ اندازي ها و رفت و برگشت هاي بيهوده بين دو شرکت روستايي و شهري وجود ندارد.

در غيزانيه شاهد بوديم به دليل توان اندک مالي آبفاي روستايي اين پروژه مدت زيادي به درازا کشيده شد و موجب رنجش اهالي شريف اين منطقه هم شد، حال که پس از ادغام اين دو شرکت و در همين مدت کوتاه 10 ميليارد تومان از محل منابع شرکت ادغام شده آبفاي استان هزينه شده است و اين خود مشت نمونه خروار است.

افزايش تخصيص اعتبارات

از 96 تاکنون به طور متوسط بيش از 54 درصد بودجه مصوب طرح هاي آب و فاضلاب خوزستان تخصيص شده است.

اگر اين رقم را در کنار آمار سال هاي قبل بگذاريم و آنهم در شرايطي که قيمت نفت در پايين ترين سطح خود بوده و مشکلاتي ناشي از تحريم ها در بدنه اقتصادي کشور اثراتي را گذاشته به وضوح به اين نتيجه ميرسيم که وزارت نيرو بناي تحول آفريني در پيشرفت آب و برق خوزستان را دارد.

روستاهاي خوزستان آباد مي شوند

شاخص آبرساني به روستاهاي خوزستان در 3 سال اخير با هزينه 4.441.803 ميليون ريال و با ايجاد 1230 کيلومتر خط انتقال و شبکه توزيع، 22100 متر مکعب مخزن قريب به 8 درصد افزايش يافته و نزديک به نرم هاي بين المللي قرار گرفته است.

تنها در 3 سال اخير 328 روستاي شهرستان هاي مختلف خوزستان از کارون و باوي گرفته تا روستاهاي باغملک، شادگان،  اميديه، لهبري، رامشير، ‌انديمشک تا ديگر مناطق از نعمت آب شرب سالم برخوردار شدند، اين روند البته توقف ندارد و خبرهاي خوب از توسعه آب و برق در روستاهاي اين استان همچنان مخابره مي شود.

خدمات گسترده در حوزه شهرهاي استان/سيستم فاضلاب کارآمد مي شود

افزايش ظرفيت تصفيه خانه هاي آب به 240.000 متر مکعب در شبانه روز در کنار توسعه حدود 900 کيلومتري خط انتقال در شهرهاي استان تنها در حدود 3 سال اخير نشان از عزم وزارت نيرو براي توسعه آب استان دارد.

برخي ايرادات در سيستم فاضلاب به ويژه در زمان بارندگي ها ايجاد گله مندي هايي کرده است و مشکلاتي براي مردم نيز به وجود آورده است اگرچه شايد بتوان ايراد اساسي را در عدم هدايت مناسب آب توسط دستگاه هاي مرتبط شهري دانست.

با اين وجود توسعه سيستم فاضلاب با وجود همه محدوديت هاي مالي ادامه دارد و در سه سال با هزينه 11.685 ميليارد ريال و توسعه حدود 500 کيومتري شبکه فاضلاب، 400.000 متر مکعب در شبانه روز به ظرفيت تصفيه خانه هاي فاضلاب استان افزوده شده است.

حل مشکل قديمي خوزستان 

گرد و غبار و قطعي برق ناشي از اين پديده همواره محل گله مردم نجيب خوزستان بوده است.
در سال 98 برای اولین بار بزرگترین ناوگان مبارزه با ریزگرد در استان راه اندازی شد تا دیگر شاهد قطعی برق پس از هر گرد و غبار نباشیم.

سيلاب ها ديگر جان هيچ خوزستاني را نميگيرد

سال گذشته را بايد يکي از سيلابي ترين سال هاي خوزستان دانست، ورود بيش از 47 میلیارد متر مکعب آب به سدهاي استان کم سابقه بود.

اگرچه حجم ورودي هاي آب به استان آنچنان زياد بود که به ناچار تخريب هايي در پي داشت اما براي نخستين بار بود به دليل برنامه ريزي مناسب ورودي و خروجي شد، بازديد و بررسي مستمر توسط شخص وزير سيلاب ها نعمتي براي کشاورزي استان شد و براي اولين بار اين حجم از سيلاب هيچ قرباني در استان نگرفت.

توليد تاريخي برق پاک در استان

وزارت نيرو از سيلاب هاي سال گذشته بعنوان فرصتي بهره گرفت تا توليد  انرژی برقابی را به فراتر از 17میلیون مگاوات ساعت برساند، رقمي که در تاريخ نيروگاه هاي استان سابقه نداشت و افزايش بيش از 8 درصدي را نشان مي دهد.

علاوه بر استفاده آب براي برق، افزايش سطح زيرکشت کشاورزي مردم استان نيز ره آورد مديريت صحيح سيلاب ها بود که همين امر کام کشاورزان منطقه را شيرين کرد.

جاني دوباره به پروژه هاي راکد آب

يکي از سياست هاي مهم وزارت نيرو تکميل و اتمام پروژه هاي نيمه کاره رها شده در خوزستان بود،‌  تنها از محل اجراي پروژه هاي نيمه تمام آب در سال 98 در شهرستانهای امیدیه، شادگان و رفیع، جمعیتی بالغ بر 270 بهره مند از آب شرب پايدار شدند.

تغيير الگوي محاسبه قيمت برق به دستور دکتر اردکانيان

يکي از گلايه مندي هاي مردم خوزستان را قطعاً بايد نگراني آنها از فيش هاي بالابلند برق دانست.
از سال 96 اما به دستور و موافقت دکتر اردکانيان رقم برق در دو پله تنظيم شد و از آن به بعد مشترکانی که ۳ هزار تا ۳۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف کنند، مشمول تعرفه گرمسیری تخفیف ۹ ماه از سال می‌شوند، عمده مردم استان نيز در اين طبقه هستند و البته افرادي که بي توجه به صرفه جويي باشند رقم هاي بالاتري را پرداخت مي کنند.

شايد بتوان از 96 تاکنون را بهترين روزها در توسعه آب و برق خوزستان دانست، با وجود مشکلات عديده و بارش هاي سيل آسا اما روند آباداني و افزايش ظرفيت هاي آب و برق نه تنها متوقف نشد که در کنار محدوديت هاي مالي، تغيير يک باره نرخ ارز و تحريم هاي ظالمانه به خوبي راه خود را رفته است.

اين روند قطعاً نويد بخش آينده روشني در صنعت آب و برق استان است و اين پيام را مخابره مي کند که بايد منتظر روزهاي خوب در خوزستاني آباد و شاد باشيم...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار