اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در بحث بازگشت محدودیت‌ها نیازمند سیاست‌های استانی و کشوری هستیم. ما پیشنهاد می‌دهیم ولی ستاد ملی در این زمینه تصمیم‌گیرنده است، حتی در شورای تامین استان نیز بنده تنها حضور می‌یابم و گزارش می‌دهم و از جلسه خارج می‌شوم و اعضای جلسه تصمیم‌گیرنده هستند.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست با فعالان رسانه‌ای خوزستان در خصوص علت اعلام نشدن آمار به صورت استانی، اظهار کرد: در اوایل شیوع کروناویروس، آمار به صورت روزانه در استان ارائه شد و سیاست وزارت بهداشت این بود که با اعلام روزانه آمار، ترس و نگرانی در جامعه درباره ویروس ایجاد و موجب رعایت بیشتر اصول بهداشتی شود ولی در ادامه با وجود بالا رفتن آمار، شاهد بودیم که تغییر رفتار در مردم ایجاد نشد و بسیاری از مردم اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کردند.

وی افزود: از سوی دیگر در این زمینه تابع سیاست‌های شورای اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هستیم و با توجه به اینکه وزارت اعلام کرده است آمار به صورت استانی ارائه نشود، ما نیز باید از این سیاست پیروی کنیم.

تکذیب آمار منتشرشده در برخی صفحات مجازی

ابول‌نژادیان بیان کرد: در حال حاضر آمار به صورت روزانه مکتوب می‌شود و با امضای شخص رییس دانشگاه، به وزارت بهداشت ارسال می‌شود. در روزهای گذشته برخی صفحات مجازی آماری را برای خوزستان ذکر کردند و به عنوان مثال روز گذشته عنوان کردند که ۱۲۵۷ نفر مبتلا و ۶۲ نفر فوتی در خوزستان داشته‌ایم که این آمار را تکذیب می‌کنیم. تنها برای آنکه ثابت شود آمار ارائه شده به هیچ وجه صحت ندارد اعلام می‌کنم که در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز جان خود را از دست داده‌اند و میزان مرگ و میر نسبت به روزهای گذشته سیر نزولی داشته است.

وی با اشاره به حاشیه‌هایی که در یک هفته گذشته در خصوص دانشگاه علوم پزشکی اهواز در فضای مجازی منتشر شده است، تصریح کرد: در این مدت دانشگاه علوم پزشکی اهواز به ناحق مورد هجمه قرار گرفت و در حق دانشگاه جفا شد. بنده مدعی‌العموم سلامت در استان هستم و به عنوان مدعی سلامت خوزستان، موظف هستم مدیران اجرایی دانشگاه را مورد خطاب قرار دهم و پیش از آنکه رسانه‌ها به سراغ مراکز بهداشت بروند، بنده باید بازرس بفرستم و شرایط را بررسی کنم. زمانی آقایان می‌گفتند نیرو ندارند، نیرو دادیم، گفتند خودرو نداریم، در اختیار گذاشتیم، دیگر نباید بهانه‌ای برای ارائه خدمات باکیفیت وجود داشته باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: امروز نیز از مرکز بهداشت شرق اهواز بازدید کردم و فردا هم به ماهشهر می‌روم و هرجا لازم باشد تذکر می‌دهم و برخورد می‌کنم. بنا نیست اگر به مدیری تذکر داده شود، برود و در فضای مجازی شلوغ‌کاری کند. این صندلی ریاست برای امثال بنده و آقای دکتر علوی (معاون بهداشت دانشگاه) هیچ سودی ندارد و بلکه درآمد شخصی بنده نیز به واسطه تعطیل شدن مطب، یک‌چهارم کاهش یافته است، پس به هیچ وجه به قیمت مماشات با دیگران، به دنبال حفظ این صندلی نیستیم.

وی بیان کرد: در یک هفته گذشته بسیار تلاش کردند ما را از مسیر اصلی خود که رسیدگی به وضعیت بیماران است، دور کنند ولی بنده بسیاری از صحبت‌ها را در حدی نمی‌دانم که پاسخی بدهم، ضمن آنکه هر ۱۰ دقیقه‌ای که وقت برای پاسخ به حواشی بگذاریم، جان یک انسان را به خطر انداخته‌ایم.

برخی نیروهای آزمایشگاه کرونا ۶۰ روز است به منزل نرفته‌اند

ابول‌نژادیان گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم که از مدافعان سلامت حمایت کنند؛ ما نیروهایی در آزمایشگاه داریم که ۶۰ روز است به منزل نرفته‌اند و در شرایط دشوار و آلوده آزمایشگاه و بیمارستان، با لباس‌هایی که بسیاری از آنها موجب آلرژی‌های پوستی عزیزان می‌شود، به دنبال حفظ سلامت مردم هستند.

وی افزود: در سیستم درمانی قطعا کاستی‌هایی نیز داریم، مانند دوران دفاع مقدس که رزمندگان اسلام در روزهایی پیروز می‌شدند و در روزهایی نیز شکست می‌خوردند، ولی مردم پشتیبان آنها بودند و امروز نیز باید پشتیبان مدافعان سلامت باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: بخشی از کمبودهای سیستم درمانی هم ناشی از مشکلات تحریم است. اکنون دستگاه اتوماتیک استخراج به ما نمی‌دهند، دستگاهی که در یک ساعت ۳۶ تست می‌گیرد و اگر آن دستگاه را داشته باشیم در روز حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ تست استخراج می‌شود، این در حالی است که اگر این میزان نمونه را بخواهیم دستی انجام دهیم باید پنج نیرو را به کار بگیریم.

ورودی روزانه ۲۵۰۰ نمونه به آزمایشگاه‌های کرونا در خوزستان

وی ادامه داد: اکنون ورودی آزمایشگاه‌های ما در استان ۲ هزار ۵۰۰ نمونه در روز است که البته با تلاش نیروهای جهادی دانشگاه به ۳ هزار و ۸۰۰ نمونه در روز نیز رسیده است. وقتی مردم برای تست مراجعه می‌کنند ملزم به ارائه خدمات به آنها هستیم، حال همین آقایانی که حاشیه‌سازی کردند به واسطه دوستی با رییس یک دستگاه، فقط به دلیل اینکه نمونه یک کارمند آن دستگاه مثبت بوده، از ۷۰ نفر نمونه گرفته‌اند و این کار هدر دادن بیت المال است و از سوی دیگر حجم کار در آزمایشگاه‌ها را نیز  افزایش می‌دهد و فرصت ارائه خدمات صحیح را از ما می‌گیرد.

ابول‌نژادیان بیان کرد: اکنون پزشکانی که در مراکز بهداشت و مراکز نمونه‌گیری مستقر هستند، موظفند پیش از ارجاع فرد به واحد نمونه‌برداری، او را معاینه کنند و در صورت مشاهده علائم اولیه، فرد را ارجاع دهند. غربالگری در این مرحله موجب می‌شود حجم کار آزمایشگاه‌ها زیاد نشود و تنها در صورت مشاهده علائم در فرد، کار نمونه‌گیری انجام شود. اگر قرار باشد پزشکی هر ۱۰۰ نفر مراجعه در روز را برای تست ارجاع دهد، دیگر نیازی به آن پزشک نیست و آقایان حاشیه‌ساز، به این موارد بی‌توجه بودند.

به نسبت جمعیت، استان‌های قرمزتر از خوزستان نیز وجود دارد

وی افزود: در مورد مقایسه آمار خوزستان با دیگر استان‌ها نیز این نکته را بگویم که هر استانی تست بیشتری بگیرد، تعداد آمار مثبت‌اش نیز بیشتر خواهد بود. اگر در استانی با جمعیت یک‌چهارم خوزستان روزانه تنها ۳۰۰ تست گرفته می‌شود و ۱۵۰ مورد آن مثبت است، به این معنی نیست که وضعیت آن استان از خوزستان بهتر است. معاون وزیر بهداشت نیز در سفر به خوزستان به این نکته اشاره کرد که به نسبت جمعیت، استان‌های قرمزتر از خوزستان نیز وجود دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در مورد حاشیه ایجاد شده درباره مفقود شدن ۱۱ هزار نمونه آزمایشگاهی در خوزستان، تاکید کرد: چنین موضوعی به هیچ وجه صحت ندارد و هیچ نمونه‌ای مفقود نشده است. البته مانند همه آزمایش‌ها، نمونه‌گیری کرونا نیز با مواردی برگشتی مواجه می‌شود؛ به عنوان مثال ممکن است در حین انتقال نمونه از شهرستان به اهواز درب نمونه‌ایی باز شود و آن نمونه به شهرستان برگشت داده شود و یا اینکه نام فامیل و کدملی همخوانی نداشته باشد.

وی بیان کرد: اگر نمونه‌ها به صورت استاندارد ارسال نشود، نمی‌توان انتظار پاسخ داشت، ولی تعداد این موارد اندک است. معاون وزیر بهداشت نیز در سفر دو روز پیش خود به اهواز از بیمارستان‌های سینا، امیرالمومنین(ع)، فاطمه‌الزهرا(س) و بیمارستان آبادان بازدید کرد و همه موارد مورد بررسی قرار گرفت.

نیازمند حمایت ملی هستیم

ابول‌نژادیان با اشاره به درخواست مجمع نمایندگان خوزستان برای حضور وزیر بهداشت در استان، گفت: این کار خوب است، البته شخص وزیر روزانه با استان در تماس است و آخرین آمار و وضعیت به شخص ایشان گزارش می‌شود و بسیاری از کمبودها، مانند دستگاه ونتیلاتور به ایشان گزارش و تامین شد و موارد دیگر نیز به معاون وزیر بهداشت ارائه شد و قول داده شد که تامین شود.

وی تصریح کرد: خوزستان در زیرساخت‌های درمانی عقب است و به عنوان مثال بیمارستان رازی اهواز دستگاه سی‌تی‌اسکن و اکسیژن‌ساز نداشت و پس از شیوع کرونا، تامین شد. در این مورد نیازمند حمایت‌های ملی هستیم و بنده نیز مطالبه خواهم کرد.

شرایط بازگشت محدودیت‌ها

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در خصوص دستور رییس جمهور مبنی بر بررسی وضعیت استان‌های قرمز و احتمال بازگشت محدودیت‌ها در استان‌های قرمز، افزود: در این مورد نیازمند سیاست‌های استانی و کشوری هستیم. ما پیشنهاد می‌دهیم و اکنون نیز موارد را مکتوب پیشنهاد داده‌ایم، ولی ستاد ملی در این زمینه تصمیم‌گیرنده است. حتی در شورای تامین استان نیز بنده تنها حضور می‌یابم و گزارش می‌دهم و از جلسه خارج می‌شوم و اعضای جلسه تصمیم‌گیرنده هستند.

وی بیان کرد: اینکه در استانی مانند هرمزگان نیز سه روز پایان هفته تعطیل اعلام شده و از آن به عنوان بازگشت محدودیت‌ها یاد می‌شود لازم است بگویم که این مدل تعطیلی فایده ندارد و اگر بنا باشد با تعطیل کردن موضوع را کنترل کنیم، لازم است ۲۸ روز به معنای دو برابر دوره نهفته ویروس تعطیل شود، آن هم همه شهر، نه آنکه فقط ادارات تعطیل شوند و بازارهای محلی فعال باشند.

مشکل شیوع بیماری، در حاشیه شهر است

ابول‌نژادیان تصریح کرد: در حال حاضر مشکل ما در کیانپارس و مرکز شهر نیست، مشکل در حاشیه شهر است و افرادی که به دلیل معیشت و یا مسائل فرهنگی، در منزل نمی‌مانند. همه باید کمک کنند تا در این زمینه جامعه اقناع شود.

وی افزود: حتی در قشر پزشکان نیز افرادی داشته‌ایم که با وجود آنکه تست آنها مثبت بوده، به کار خود ادامه داده و در این زمینه به بیمارستان‌های خصوصی ابلاغ کرده‌ایم مانع فعالیت این پزشکان شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: حساسیت مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی کاهش یافته و این، سم است. در حال حاضر شرایط در استان خوزستان پایدار است و میزان فوتی‌ها کاهش یافته است.

همچنان ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز هستند

وی بیان کرد: در زمینه تخت‌های خالی مشکلی نداریم ولی در بخش تخت‌های ویژه کمبود داریم و در شهرهای دزفول و آبادان نیز ظرفیت آی‌سی‌یو تکمیل شده است و در حال ظرفیت‌سازی هستیم.

ابول‌نژادیان افزود: همچنان ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز هستند و برای کمک به این شهرها، نیروهای کمکی را از شهرهای سفید به شهرهای قرمز منتقل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت پلاسمادرمانی برای کاهش مرگ و میر ناشی از کروناویروس، تصریح کرد: افرادی که یک ماه از بهبودی آنها می‌گذرد به شکرانه درمان هم که شده، برای اهدای پلاسما به مراکز مراجعه کنند. در حال حاضر دو داروی موثر در درمان کرونا وارد کشور و استان شده، ولی بهترین دارو که رایگان هم هست، پلاسما است و اگر بتوانیم با این کار میزان مرگ را ۵۰ درصد کاهش دهیم، اقدام بزرگی انجام داده‌ایم. با وجود اطلاع‌رسانی در این زمینه، تنها ۷۰ نفر مراجعه کرده‌اند و لازم است همکاری بیشتری را شاهد باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا، گفت: در حال حاضر برای استقرار مراکز نمونه‌گیری، نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم. اکنون به جز شهرداری اهواز که یک محل در کیانشهر را در اختیار ما قرار داده است، دیگر دستگاه‌ها همکاری نداشته‌اند و با کمبود فضا مواجه هستیم.

وی بیان کرد: نمی‌شود فقط به دانشگاه فشار آورد و حتی وقتی از فضای در اختیار دانشگاه، یعنی مرکز بهداشت برای نمونه‌گیری استفاده می‌کنیم هم افرادی اعتراض کنند و همسایه‌های آن مرکز مانع فعالیت شوند. اگر دانشگاه از فضاهای در اختیار خود استفاده نکند، در کجا باید نمونه‌گیری کند؟ وقتی هم دست کمک به سوی سازمان‌ها دراز می‌کنیم، متاسفانه برای در اختیار گذاشتن فضا و نیروی همکار، کمک نمی‌کنند. اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل هستند، ولی در زمینه در اختیار گذاشتن نیرو و فضای فیزیکی اصلا همکاری نمی‌شود.

توضیحاتی درباره پرداختی به نیروها

ابول‌نژادیان درباره پرداختی به نیروهای دانشگاه و شرکتی، گفت: بنده ۶ ماه است رییس دانشگاه شده‌ام و در این مدت ۹ ماه کارانه را واریز کرده‌ام و هفته آینده نیز یک واریزی دیگر انجام می‌شود. مطالبات پرسنل مربوط به گذشته است و بنده نیز در حد توان برای به روز کردن آن از وزارت بهداشت مطالبه‌گری کرده‌ام.

وی افزود: در اسفند گذشته که برخی استان‌ها در وضع قرمز بودند، پرداختی خوبی مستقیما به این دانشگاه‌ها انجام شد و برخی از آنها با این پرداختی در یک شب ۱۰ ماه معوقه را پرداخت کردند. بنده نیز همراه استاندار به سازمان مدیریت رفته‌ایم، ولی تنها یک‌دهم آن مبلغ برای خوزستان واریز شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: اکنون یک‌سوم مبلغی که با اجازه مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی برداشت شد، به وزارت بهداشت داده شده است. با توجه به اینکه خوزستان ۶ درصد جمعیت کشور را دارد، پیگیر هستم که ۶ درصد این مبلغ نیز به خوزستان داده شود.

وی تصریح کرد: در خصوص نیروهای شرکتی نیز مطالبات وجود دارد و تلاش می‌کنیم به روز شود، ولی برخی از این نیروهای شرکتی با دور زدن قانون در سال‌های گذشته به کار گرفته شده‌اند و در نتیجه در اصل موضوع با آنها مشکل داریم. برخی از آنها را کنار گذاشته‌ایم و آنهایی که مشکل ندارند نیز پیگیر مطالبات‌شان هستیم.

ابول‌نژادیان تاکید کرد: ساختار تخصیص اضافه‌کار نیز دچار مشکل بود. با این حال اضافه‌کار تا پایان ۹۸ را پذیرفتیم، ولی از تیرماه به بعد اضافه‌کار پس از اصلاح سیستم، تخصیص می‌یابد تا عدالت در مورد نیروهای درمانی رعایت شود.

وی گفت: در حال حاضر ۴۶ درصد فوتی‌ها، در چهار روز نخست پس از مراجعه بیمار به بیمارستان ثبت می‌شوند، به این معنی که ویروس نانجیب‌تر شده و افراد نیز دیرتر به ما مراجعه می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بیان کرد: همچنین مشخص شده که علی‌رغم اینکه افراد دارای بیماری‌های ریوی ۱۰ درصد موارد فوتی را شامل می‌شوند، ولی این افراد در ۴۸ ساعت اول پس از مراجعه فوت می‌کنند.

جامعه گاهی بهداشت را فراموش می‌کند

به گزارش ایسنا، دکتر سیدمحمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز در این نشست گفت: بهداشت نیز به اندازه درمان اهمیت دارد، حال آنکه جامعه گاه بهداشت را فراموش می‌کند. پیشگیری بهتر از درمان است و اگر مردم اصول اولیه بهداشتی مانند استفاده از ماسک را رعایت کنند، حجم مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: کرونا، ویروسی جدید و ناشناخته است و بسیاری از کشورهایی که در ابتدا درگیر نبودند، امروز می‌بینیم که به شدت مبتلا شده‌اند. اکنون در خوزستان تسلط کادر درمان بیشتر شده و به همین دلیل مرگ و میر نیز کاهش یافته است. با این وجود تذکر می‌دهم که کرونا نه واکسن دارد و نه دارو و بهترین راه مقابله با آن، رعایت بهداشت و استفاده از ماسک است.

علوی تصریح کرد: بهداشت سه سطح دارد. سطح نخست پیش از ورود ویروس است، سطح دوم زمان ورود ویروس و سطح سوم، زمانی است که ویروس منتشر شده و اکنون دیگر باید با آن زندگی کرد؛ همانطور که با آنفلوآنزا زندگی می‌کنیم. در این مرحله لازم است موازین بهداشت بیشتر رعایت شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار