اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
معاون میراث فرهنگی با اعلام خبر تخریب کامل گنبد امامزاده‌حمزه ماهشهر گفت: از اوقاف که بدون هماهنگی با میراث فرهنگی درصدد تخریب این بنای تاریخی برآمده است، شکایت کردیم.
طی روزهای گذشته فیلمی از تخریب بنای تاریخی بارگاه شاهزاده حمزه  منتشر شد که با واکنش‌هایی از سوی فعالان مذهبی و میراث فرهنگی همراه بود.

این حرم مطهر در حد فاصل ۲۵ کیلومتری جاده بندرماهشهر به هندیجان واقع شده است. ساختمان این بنا که از جمله آثار ثبت‎شده شهرستان ماهشهر در فهرست آثار ملی بود، پس از تخریب بنای اولیه، در دوره قاجار بار دیگر بنا شده بود.

 احمدرضا حسینی‎بروجنی معاون میراث فرهنگی خوزستان امروز در این‌باره اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه ماهشهر بدون هماهنگی این بنای تاریخی را تخریب کرده است.

او ادامه داد: «آن‌ها با لودر و بولدوزر در محل حضور یافتند و در تعطیلات این بنا را خراب کردند؛ درحالی که پرونده ثبتی این اثر تاریخی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان در سال ۹۶ تهیه شد و در نهایت سال گذشته در فهرست آثار ملی ثبت شد.»
 
معاون میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‌که اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان درصدد توسعه این امامزاده بود افزود: «توسعه چنین آثار ثبتی‌ای نیازمند ارائه طرح‌ها و نقشه‌ها به شورای فنی استان و کمیته فنی وزارتخانه است تا مصوب شود؛ این درحالی است که هیچ‌یک از این مراحل توسط اوقاف طی نشده و هیچ‌گونه مجوزی نیز از سوی وزارت میراث فرهنگی برای این موضوع صادر نشده است.»

وی گفت:اداره اوقاف روز سه‌شنبه هفته گذشته بدون هیچ هماهنگی‌ای با میراث فرهنگی استان و با نظر هیأت امناء این بنا را تخریب کرد که ما نیز شکایت کردیم و آن‌ها مؤظف هستند عین به عین آن را بسازند.

 تخریب و بازسازی بارگاه شاهزاده حمزه با هماهنگی بوده!

علی زاده مسئول روابط عمومی اداره کل امور اوقاف و خیریه استان خوزستان اظهار داشت: تخریب حرم مطهر امام زاده حمزه با قصد بازسازی و با هماهنگی قبلی اداره میراث فرهنگی و گردشگری بندرماهشهر، دادستان و امام جمعه این شهر انجام شده است.

وی ادامه داد: مکاتبات و مستندات کامل این هماهنگی در اداره اواقاف و امور خیریه بندرماهشهر موجود است و این اقدام توسط آقای عسکر درویشی هیئت امنای این بقعه مذهبی انجام شده است که طرح جامع آن نیز توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان به تایید رسیده بود.

پیگیری های خبرنگار خبرگزاری فارس برای مصاحبه با رئیس اداره اوقاف بندرماهشهر در این رابطه بی پاسخ ماند و او حاضر به پاسخگویی نشد.

یک اثر ملی نابود شد/اوقاف مقصر است

همچنین اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان طی بیانیه ای اداره اوقاف و امور خیریه را مقصر اصلی تخریب و نابودی این اثر ملی دانسته است.

در این بیانیه آمده است: به آگاهی می‌رساند که در روز سه شنبه مورخ ۲۷/۰۳/۱۳۹۹، اثر ملی امام‌زاده حمزه واقع در شهرستان ماهشهر توسط اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان تخریب و نابود شد در حالی که این اثر تاریخی سال گذشته با شماره ۳۲۹۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تحت حفاظت و نظارت قوانین و مقررات ناظر بر حفاظت از آثار تاریخی ـ فرهنگی قرار داشته است.

پس از اطلاع از موضوع، مراتب از طریق دادستان محترم شهرستان ماهشهر مورد پیگیری قرار گرفت و باتوجه به این‌که این اداره‌کل متولی قانونی آثار تاریخی ـ فرهنگی در استان خوزستان است و تخریب آثار تاریخی برابر ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی جرم و قابل تعقیب کیفری است و نظر به این‌که آثار تاریخی برابر ماده ۲۶ قانون مدنی به عنوان منافع عمومی و مصالح ملی و برابر ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری از ارکان حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند، بر خود فرض می‌دانیم که ضمن آگاهی‌رسانی به عموم هموطنان، از منافع ملی و مصالح عمومی و اقتدار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی دفاع نموده و موضوع تخریب این اثر ملی توسط مرجع پیش‌گفته را از طریق مراجع دادگستری و سایر مراجع ذیصلاح پیگیری نماییم.

براساس شجره‎نامه موجود، امام‌زاده حمزه (ع) با هشت واسطه به امام موسی کاظم (ع) می‎رسد. در شرح احوال ایشان آمده است که در نیمه دوم قرن سوم هجری در زمان امام حسن عسکری (ع) از مسیر بازرگانی دریایی آن روزگار (رودخانه زهره) به سمت خاک ایران به صورت گروهی چندنفره برای تبلیغ دین خدا و حقانیت اهل بیت (ع) حرکت کردند و زمانی که به ایران رسیدند، توسط حاکمان عباسی مورد تعقیب قرار گرفته و در محلی به نام غزاله (مکان کنونی) دستگیر و به شهادت رسیدند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار