اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
شوشان - نوید قائدی :
سیر تکاملی روحیه انسان به گونه ای است که با دیدن محیط های طبیعی و زیباساز انسانی به آرامش می رسد، به ویژه در محیط های شهری که انسان ها دچار روزمرگی و تنش ناشی از سختی زندگی هستند رویت زیبایی های هارمونیک شهری می تواند بسیار مفید و موثر باشد.
در اکثر شهرهای استان خوزستان که شرایط اقلیمی به گونه است که مردم در معرض فرسایش بیشتر روحی قرار دارند ایجاد مناظر زیبا خصوصا برای شهروندان کم سن و سال یعنی کودکان و نوجوانان می تواند قدری از تالمات آنان را کاهش دهد.
تیرهای برق در شهرهای خوزستان معمولا روزمینی و فاقد رنگ و شمایل خاص هستند و در همه خیابان ها پراکنده اند، این پراکندگی این امکان را فراهم می کند تا با یاری جستن از هنرمندان و هنرجویان که روحیه هنر متعهد مردمی دارند،به عنوان بستر و بوم نقاشی،طرح ها و اثرهای زیبا بر تیرها خلق کرد، مثلا بر تیرهای گرد چوبی با تاسی از تنه نخل می توان طرح نخل را بر تیرها حک کرد، یا طرح های مفهوم دار و شعاری و هدایت گر ایجاد گرد.
با یک جستجوی ساده اینترنتی می توان نمونه های زیادی در شهرهای دنیا را یافت که چنین کرده اند، بنده توانستم با یک جستجوی ساده در دو شهر مهاباد و قائمشهر چنین طرح هایی را رویت نمایم.
در این طرح سازمان های متولی امور شهری مانند شهرداری ها،اداره های توزیع برق و سازمان ارشاد،کانون پرورش فکری کودکان و سازمان های مردن نهاد شهری و کانون های هنری و هنرمندان می توانند همکاری و مساعدت نمایند.
این طرح را می توان به صورت پایلوت در شهرهای کوچک و یا محله های شهری اجرایی و بازخورد آن را بررسی کرد تا در صورت موفقیت آمیز بودن با پایش مجدد کارهای بیشتری و بهتری را با برنانه ریزی انجام داد.
از پیشنهاد های دیگر جهت الصاق به پایه های برق ساخت و نصب لانه های متناسب برای پرندگان شهری است،خصوصا در تیرهایی که در فضاهای سبز و آیلند معابر در جوار درختان بلند قرار گرفته اند و می توانند آشیانه مناسبی برای زندگی و تکثیر پرندگانی مانند بلبل خرمایی و کبوترهای قمری شهری بومی منطقه باشند،این پیشنهاد می تواند در قالب یک طرح تحقیقی چند جانبه بین دانشگاه های استان و سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری ها و انجمن های زیست محیطی و علاقمندان مطرح و اجرایی شود.
امید است بتوان با تهیه طرح های خلاقانه و اجرایی و چند جانبه بتوان زمینه مشارکت بیشتر شهروندان در امور شهری و ایجاد شهرهای خلاق را فراهم ساخت تا شهروندان خود را در اداره امور سهیم بدانند و به شعار شهر ما خانه ما نزدیک نزدیک شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار