اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
یک اقتصاددان مطرح کرد
یک اقتصاددان سه عامل تحریم، شیوع کرونا و کاهش قیمت نفت را، دلایل افزایش مشکلات اقتصادی کشور برشمرد.
مرتضی افقه با اشاره به مشکلات اقتصادی و بالا بودن نرخ تورم اظهار کرد: در طول این چند سال اخیر، تحریم‌ها به شدت به کشور فشار وارد کرده‌اند و روز به روز نیز شاهد تشدید آن‌ها هستیم. شیوع ویروس کرونا نیز بر بار مشکلات دولت افزوده و قیمت نفت نیز در مقایسه با گذشته، نصف شده است. همه این مسائل در کنار هم، مشکلات اقتصادی کشور را دوچندان کرده است.

وی افزود: مجموعه این سه عامل تحریم، کرونا و کاهش قیمت نفت، در کنار دستگاه بروکراسی‌ای که در مقابل تولید قرار دارد، باعث شده که مردم با این شرایط دشوار اقتصادی مواجه شوند و نرخ تورم نیز روز به روز بالا برود. مسائل سیاسی داخلی و تنش‌ها در روابط با کشورهای خارجی نیز از دیگر عواملی هستند که شرایط اقتصادی کشور را دچار مشکل کرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در شرایط اقتصادی فعلی، دولت با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و راهکاری جز گفتن دلیل این مشکلات اقتصادی ندارد.

وی با بیان این‌که با گفتاردرمانی مشکل اقتصاد کشور حل نمی‌شود، افزود: در شرایط کنونی امکان جدیدی برای کنترل و مهار تورم وجود ندارد زیرا دولت همزمان، درگیر سه مشکل اساسی تشدید تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا و کاهش نرخ نفت است.

این اقتصاددان بیان کرد: دولت در چنین شرایط اقتصادی تنها می‌تواند دلایل و عواملی که موجب شده‌اند اقتصاد و نرخ تورم به این شکل دچار مشکل شوند را بیان کند زیرا راهکاری نیست که برای حل مشکلات ارائه شود.

افقه اظهار کرد: در شرایط اقتصادی کنونی امکان پرداخت هزینه‌های عمرانی وجود ندارد و این مساله، خود زمینه‌ساز افزایش رکود در کشور است. در چنین وضعیتی دولت تنها باید هزینه‌های جاری را پرداخت کند که البته در پرداخت این هزینه‌ها نیز دچار مشکل است.

وی با اشاره به ابزار سنتی تامین درآمدهای دولتی گفت: استقراض از بانک مرکزی، استقراض از خارج و استقراض از مردم سه ابزار سنتی هستند که از آن‌ها برای تامین و جبران نیازهای دولت استفاده می‌شد. اکنون و به دلیل تحریم‌ها امکان استقراض از خارج وجود ندارد و تنها، مردم و بانک مرکزی می‌توانند محل استقراض باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد گرایش دولت استقراض از بانک مرکزی باشد اما برخی از اقتصاددان‌ها به این روش انتقاد دارند و می‌گویند دولت باید از مردم استقراض کند. انتشار اوراق بدهی، همان استقراض از مردم است که البته چندان روش مناسبی نیست زیرا مردم پول ندارند و اقتصاددان‌ها در این زمینه آدرس‌های اشتباه می‌دهند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار