اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
شوشان / نوید قائدی:
  
در باب اهمیت کاشت درختان نیاز چندانی به توضیح نیست چون قطعا شما بهتر از نگارنده از فواید آن ها مطلع هستید.

اما چرا باید به مقوله کاشت و نگهداری درختان در اهواز توجه ویژه ای شود؟جواب ساده است، زیرا اهواز در اقلیم گرم و خشک با میزان متوسط زیر ۲۵۰ میلی متر بارندگی و تبخیر و تعرق بالا قرار دارد،البته علاوه بر شرایط اقلیمی چند سالی است مقوله آلودگی هوا موضوعی مهم و بغرنج شده است که باید برای کاهش آن توجه ویژه کرد.

معمولا جهت سنجش میزان فضای سبز شهرها اعدادی به عنوان سرانه مطرح می شود که بیشتر جنبه کالبد شهری و اجتماعی دارد،اما در مقوله کنترل جزیره های گرمایی شهری و میزان آلاینده ها بهتر است تحقیقات بر تعداد،گونه،سن و پراکنش درختان متمرکز باشد.

اما در اهواز چه تعداد درخت وجود دارد؟سوالی است که بعید می دانم کسی بتواند به آن پاسخ گوید.طی برسی های میدانی نگارنده و اماربرداری های رندومی این نتیجه حاصل شد که حدود سی درصد منازل شهری اهواز دارای درخت در حیات یا بیرون منزل هستند.

طی سال های گذشته گرچه بر تعداد درختان پارکها و فضای سبز و آیلند ها افزوده شده اما مرتب از تعداد درختان منازل کاسته شده است که حکایت از قهر شهروندان با درختان دارد.

فقر دانسته ها و عدم فرهنگ سازی بر لزوم کاشت و حفظ درختان سبب شده شهروندان در منازل کمترین استقبال را از کاشت درخت ها داشته باشند.

در سایت شهرداری اهواز دیدم حدود ۲۲۹ هزار انشعاب آب در شهر اهواز وجود دارد،اگر همین تعداد را ملاک منازل موجود در شهر بگذاریم و در عدد ۷۰ درصد ضرب کنیم نشان می دهد با فرهنگ سازی مناسب حدودا می توان ۱۶۰ هزار اصله بر تعداد درختان موجود در شهر اهواز افزود.

طی گزارش سازمان محیط زیست کانادا یه درخت بالغ در طول سال تقریبا ۱۱۸ کیلوگرم اکسیژن تولید می کند،همچنین مطالعات دیگر نشان می دهد درختان در محیط شهریمی توانند تا حدود بیشتری ترکیبات So2 و میزان کمتری No2 را کاهش دهند.

تحقیقات دیگری در کشور چین نشان داده در شهرهای پرتراکم درختان می توانند تا ۱۰ درصد ذرات معلق درشت دانه را کاهش دهند.

تمام مسئله در موارد گفته شده نیست زیرا درختان در کاهش میزان متوسط دمای محیط بین ۳ تا ۵ درجه موثر هستند،دارای زیبایی بصری در شهر هستند و همچنین به عنوان عایق صوتی عمل می نمایند،همچنین محل و کلونی ای جهت پرندگان و اسکان و زاد و ولد آنها می شوند.

از مهم ترین ارکان موفقیت اجرای این طرح آگاهی بخشی به شهروندان و جلب حمایت و مساعدت آن ها در اجرای طرح است،این مقوله نیاز به تولید محتوای دقیق علمی و ترویجی با تلفیق کاری متخصصان علوم شهری و اجتماعی و کشاورزی دارد.

تا کلیت اهمیت موضوع ترویج شود،برای اجرا باید برنامه مدون داشت،تا بتوان با همکاری مردم گونه هایی را تهیه و توزیع و یا با‌ همکاری شهروندان خرید و غرس کرد،حتی می توان از گونه های مثمر مرکبات مقاوم مانند نارنج ، یا درخت پهن برگ انجیر معابد یا کنار و حتی زیتون بهره برد.

در شرایطی که شهرداری به هر دلیل توانایی انجام امور ضروری شهر را ندارد، لازم است جهت انجام آن ها از شهروندان در قالب طرح های همیار شهرداری کمک و بهره گیرد،اگر شهروندان مورد توجه قرار گیرند و ارتباط دوسویه مدیریت شهری و آن ها برقرار شود ، بسیاری از برنامه های توسعه پایدار محله ای را می توان با کمترین هزینه و بالاترین اثربخشی در شهر اهواز تدوین و اجرا کرد.

من ا... التوفیق
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار