اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
دبیر شورای سلامت اهواز عنوان کرد:
دکتر احمد مشکورنیا گفت: دفاتر پیشخوان و پلیس +۱۰ و مراکز رهگشا مراکز دولتی هستند اما مشاهده می‌شود که در این مراکز، سلامت مردم و خودشان هیچ اهمیتی ندارد.
دکتر احمد مشکورنیا در نشست خبری که امروز (۲۹ شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: در بازه زمانی اردیبهشت‌ماه تا اوایل تیرماه، ۹ تا ۱۰ هفته بحرانی را در اهواز تجربه کردیم و شاهد حجم بسیار مراجعات و بیماران بستری و درگیری تعداد زیادی بیمارستان و مراکز بهداشت با کرونا بودیم. هیچ کس آن روزها را فراموش نمی‌کند اما با همت مردم و توجه مسئولین ذیربط، در آن بازه زمانی وضعیت کنترل شد و از وضعیت قرمز خارج و وارد وضعیت سفید شدیم؛ البته سفید یعنی کم‌خطر، نه بی‌خطر.

وی افزود: در شرایطی که ما در خوزستان در وضعیت سفید به سر می‌بردیم، کل کشور قرمز بود و تنها سه استان سفید بودند اما مسافرت به خارج از استان، مهمانی‌های خانگی، برگزاری مراسم، بازگشایی مدارس و برگزاری کنکور را شاهد بودیم و همه این عوامل دست به دست هم دادند و دوباره اهواز وارد وضعیت قرمز شد.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به دلایل افزایش آمار بیماران گفت: عوامل زیادی در این زمینه تأثیرگذار هستند اما بیشترین موارد، به مسافرت‌ها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا بدون علامت و ۲۰ درصد علامت‌دار هستند، ادامه داد: پنج تا هفت روز پس از زمانی که همه چیز را رها می‌کنیم و پروتکل‌ها رعایت نمی‌شوند، موارد سرپایی بیماری بروز پیدا می‌کنند و دو تا سه هفته بعد از آن، موارد بستری و چهار تا شش هفته بعد نیز موارد مرگ و میر افزایش می‌یابند.

مشکورنیا گفت: هنر کار کردن به معنی این است که اجازه ندهیم بحرانی رخ دهد. اینکه اجازه دهیم بحرانی رخ دهد و پس از آن اقدام شود، هنر نیست؛ هنر این است که وضعیت را سفید نگه داریم.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به برخی وظایف بهداشت در راستای مراقبت از زنان باردار، واکسیناسیون و نظارت بر بهداشت آب و محیط، گفت: هنر این است که بیماری‌هایی مانند دیفتری و فلج اطفال ریشه‌کن شده باقی بماند.

وی افزود: وضعیت بهداشت آب به شدت تحت کنترل است. ممکن است کدورت آب بالا برود و حتی گاهی بو بدهد اما تاکنون آلودگی میکروبی نداشته‌ایم. طغیان بیماری روده‌ای ناشی از آلودگی آب نیز نداشتیم و تنها شاید پنج تا ۱۰ مورد بیمار اسهالی داشته‌ایم. با این وجود، همه این اقدامات کافی نیست زیرا هر روز در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که همشهریان از وضعیت کدورت آب،‌ ویدئوهایی منتشر می‌کنند و گاهی عنوان می‌کنند که آب بو می‌دهد بنابراین باید این وضعیت اصلاح شود.

مشکورنیا با اشاره به دیگر معضلات بهداشتی اهواز گفت: وضعیت پسماند، سگ‌های ولگرد و نخاله‌های ساختمانی رهاشده در شهر، از معضلات بهداشتی هستند اما چه کسی باید این وضعیت را ساماندهی کند؟ همه شهر را نخاله برداشته است و بعضا زباله‌ها در سطح شهر رها هستند. درست است که بعضا عدم رعایت از سوی مردم است اما مشکلات دیگر نیز به دلیل عدم رعایت مردم است؟

وی بیان کرد: برای تغییر محسوس بهداشتی در جامعه باید نظرات متولیان سلامت را پرسید و به پیشنهادهای آنها توجه شود تا در نهایت به تغییر در وضعیت عمومی جامعه منتهی شود اما متأسفانه بسیاری از اوقات، انتظارات ما حاصل نمی‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونا، گفت: در اول شهریورماه ۱۰ مورد مثبت کروناویروس در شرق اهواز شناسایی شد اما به تدریج موارد بیماری افزایش یافت و در ۲۸ شهریورماه ۳۰ مورد مثبت شناسایی شدند؛ این ارقام نشان می‌دهد که در این روز، ۶۰ تا ۷۰ بیمار مراجعه کرده‌اند و از افراد واجد شرایط نمونه‌گیری شده که این تعداد مثبت شناسایی شده‌اند.

دبیر شورای سلامت اهواز با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل‌ها تنها از افراد واجد شرایط نمونه‌گیری می‌شود، گفت: با توجه به اطلاعاتی که از کووید ۱۹ به دست آورده‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که حجم تست‌ها را کاهش دهیم. در حال حاضر از زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون کنترل‌نشده نمونه‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به روش‌های تشخیصی کووید - ۱۹ بیان کرد: شرح حال و علائم بالینی، سی‌تی اسکن، سنجش آنتی‌بادی و تست مخاطی(PCR) چهار روش تشخیص این بیماری هستند.

مشکورنیا افزود: زمانی که یک بیمار با از دست رفتن حس چشایی و بویایی مراجعه می‌کند به معنی ابتلا به کووید - ۱۹ است حتی اگر فرد برای دو ساعت حس بویایی و چشایی‌اش را از دست بدهد، به طور قاطع به کرونا مبتلا شده است بنابراین چنین فردی تست نمی‌شود زیرا مطمئنا مبتلا است.

وی گفت: زمانی که بیماری با علائم ریوی مانند سرفه و تنگی نفس مراجعه می‌کند، میزان تشخیص سی‌تی‌اسکن ۹۷ درصد است اما میزان تشخیص PCR برای وی ۶۳ درصد است. قطعاً روشی انتخاب می‌شود که با استناد بیشتری به ما جواب قابل قبولی دهد. زمانی که سی‌تی‌اسکن مثبت است دیگر نیازی به تست PCR نیست و حتی اگر PCR منفی باشد ابتلا به کروناویروس قطعی است.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به دیگر روش تشخیص این بیماری گفت: آنتی‌بادی کووید - ۱۹ یک روز هم ایمنی ندارد. آنتی‌بادی ایمنی نمی‌دهد و از ابتلای مجدد جلوگیری نمی‌کند. تنها تأثیر آنتی‌بادی، در بهتر شدن حال بیماران بدحال درگیر کرونا است زیرا پلاسمای بهبودیافتگان سرشار از آنتی‌بادی است و می‌تواند برای خروج این بیماران از وضعیت حاد کمک کند. ما شاهد ابتلای دو و سه باره افراد به کرونا بوده‌ایم و ممکن است در پیک بعدی، شاهد ابتلای چهار تا پنج باره نیز باشیم.

مشکورنیا با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در مناطق کم‌برخوردار گفت: افرادی در مناطق کم‌برخوردار ماسک نمی‌زنند و این کار را هم تبلیغ می‌کنند که باید با امر به معروف و نهی از منکر آموزش‌های لازم به این مردم داده شود.

وی با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی ادارات افزود: دفاتر پیشخوان و پلیس +۱۰ و مراکز رهگشا مراکز دولتی هستند اما مشاهده می‌شود که در این مراکز، سلامت مردم و خودشان هیچ اهمیتی ندارد. ادارات دولتی کم‌کاری زیادی داشته‌اند، زمانی که به برخی ادارات مراجعه می‌کنیم احساس می‌شود که در این مراکز ماسک‌زدن ممنوع است.

دبیر شورای سلامت اهواز بیان کرد: کار بهداشت، پیشگیری است و برای پیشگیری به مردم آموزش ارائه می‌شود. به عنوان مثال مشاهده می‌کنیم با اقدامات بهداشت سال‌ها است که موردی از مالاریا نداشته‌ایم و این بیماری، محدود به برخی کشورهای همسایه شده است.

وی با بیان اینکه از یک ماه و نیم پیش برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت آغاز شده است، افزود: در مناطق کم‌برخوردار، برخی افراد سواد خواندن و نوشتن ندارند یا حتی اگر سواد داشته باشند درک درستی از مطالب ندارند، بنابراین باید آموزش‌ها به این افراد به صورت چهره به چهره داده شود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز در خصوص وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، گفت: در شرق اهواز ۶۶۷ شیفت مدرسه داریم که در یک هفته گذشته ۴۲۰ مورد بازدید از این مدارس انجام شد و این هفته نیز بازدیدها تکمیل می‌شود اما پس از آن نیز مجدداً و به صورت مستمر بازدیدها ادامه می‌یابد. در سطوح خاصی از آموزش و پرورش نمی‌توان انتظار داشت پروتکل‌های بهداشتی آن‌طور که باید و شاید رعایت شوند بنابراین اگر کسی می‌داند که فرزندش به خوبی رعایت می‌کند، دانش‌آموز به مدرسه برود در غیر این صورت به هیچ وجه فرزند خود را به مدرسه نفرستد.

مشکورنیا در خصوص تعداد ابتلای دانش‌آموزان به کرونا تصریح کرد: موارد ابتلای دانش‌آموزان را داشته‌ایم اما به دلیل اینکه تعداد مدارس فعال کم بوده، میزان ابتلا عدد بزرگی نبوده است.

وی با تاکید بر لزوم انجام واکسیناسیون کودکان بیان کرد: در یک بازه زمانی که در وضعیت قرمز بودیم، وضعیت واکسیناسیون به ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش یافت که اکنون به ۹۲ درصد رسیده و با شاخص استاندارد فاصله زیادی نداریم. امیدواریم وضعیت قرمز موجب برگشت به عقب نشود.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هواپیماها نیز گفت: مدیریت هر بخش فرودگاه مربوط به ارگانی است که ما به هر کدام از این ارگان‌ها توصیه می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی را بهتر رعایت کنند، اما اتفاق خاصی نمی‌افتد. با این وجود مشکل اصلی ما با شرکت‌های هواپیمایی است زیرا قرار بود با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند اما اکنون می‌بینیم هم قیمت بلیط بالا رفته و هم با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار