معاون میراث فرهنگی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: خانه احمد محمود در محدوده مصوب بافت تاریخی اهواز است و چنانچه مالک جدید قصد تبدیل آن به احسن یا تخریب آن را دارد باید از میراث فرهنگی مجوز دریافت کند.
احمدرضا حسینیبروجنی با بیان اینکه خانه احمد محمود ثبت ملی نیست توضیح داد: آنجا خانه پدری احمد محمود است و برای ثبت ملی یک خانه نیاز به ضوابط خاصی مانند ارایه و اثبات ارزش تاریخی یا وقوع یک رویداد خاص در آن بنا است.
وی ادامه داد: پرونده ثبت ملی برای این اثر چند سال پیش تشکیل شد اما به نتیجه نرسید. از این رو، قرار شد ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان آن را خریداری و تبدیل به خانه مشاهیر کند تا به واسطه فعالیت فرهنگی، میراث فرهنگی وارد عمل شود و آن را به عنوان خانه مشاهیر در فهرست آثار ملی ثبت کند که در این زمینه نیز هیچ اتفاقی نیفتاد.
او با اشاره به این که قدمت بنا به پهلوی دوم برمیگردد اما شاخصهای یک اثر تاریخی را ندارد گفت: در هر صورت این بنا در محدوده مصوب بافت تاریخی اهواز است و چنانچه مالک جدید قصد تبدیل آن به احسن یا تخریب آن را دارد باید از میراث فرهنگی مجوز دریافت کند.
معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: اداره ثبت اسناد باید برای خرید و فروش بنایی که تاریخی به شمار میآید، از ادارهکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استعلام بگیرد؛ در چنین بنایی که ارزش تاریخی ندارد مانعی برای نقل و انتقال بنا وجود ندارد اما خریدار باید ضوابط حافظتی را رعایت کند.
به گزارش ایسنا، براساس اعلام ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، فروش خانه احمد محمود، نویسنده و داستاننویس و خالق «همسایهها» و «زمین سوخته» روز شنبه از سوی خانواده این نویسنده موجب نگرانی اهالی فرهنگ و قلم شد. جمعی از اهالی قلم و فرهنگ فروش خانه این داستاننویس ایرانی را چوب حراجی بر سر فرهنگ و هنر خوزستان میدانند و معتقدند ارزش معنوی این اثر با هیچ چیز قابل قیاس نیست و حیف است فضای فیزیکی یادآور یک نویسنده ملی اینگونه از خاطرهها پاک شود.
خانه پدری احمد محمود جایی که او کودکی و جوانی خود را در آن گذرانده است در منطقه سیمتری اهواز قرار دارد. این منطقه به نوعی بافت تاریخی اهواز محسوب میشود و با توجه به این که کلانشهر اهواز تاکنون از داشتن موزه محروم بوده است خانه این نویسنده ممکن بود این ظرفیت را برای اهواز ایجاد کند.
احمد اعطا معروف به احمد محمود در بررسی تاریخ ۲۰ ساله ادبیات داستانی ایران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ به عنوان برترین داستاننویس و رمانپرداز ۲۰ سال ادبیات داستانی در جامعه ادبی ایران شناخته میشود و هنوز هم با گذشت چندین سال از درگذشت این داستاننویس جنوبی بر تعداد علاقهمندانش افزوده میشود.
احمد محمود فعالیت ادبی خود را با نگارش چند داستان در سالهای ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۶ در مجلههای تهران آغاز کرد و پس از آن موفق به انتشار آثاری شامل "دریا هنوز آرام است"، مجموعه داستان "بیهودگی"، "زائری زیر باران"، مجموعه "پسرک بومی و غریبهها"، "همسایهها"، رمان "داستان یک شهر"، رمان "زمین سوخته"، مجموعه داستانهای "دیدار"، "قصه آشنا"، "از مسافر تا تب خال"، رمان سه جلدی "مدار صفر درجه"، "درخت انجیر معابد" شد.
رمان همسایههای احمد محمود یکی از جنجالیترین کارهای یک داستاننویس ایرانی است که با سبک ادبی خاص همچنان علاقهمندان خود را دارد.