اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
/۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر/
مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: شرایطی که با شیوع کرونا به وجود آمده، باعث شده مصرف گوشت قرمز کاهش پیدا کند و بازار فروش دام‌های عشایر با مشکل مواجه شده است.
خدارحم کریمی با اشاره به ۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر در خصوص اثرگذاری کرونا بر زندگی عشایر اظهار کرد: از ابتدای شیوع کروناویروس در کشور، اطلاع‌رسانی موارد بهداشتی به عشایر مهم‌ترین اقدامی بود که به منظور آگاهی‌بخشی در زمینه این بیماری انجام شد.

وی افزود: با همکاری و هماهنگی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خوزستان، معاونت‌های بهداشت و درمان و فرمانداری‌های شهرستان‌هایی که عشایر در آن‌ها زندگی می‌کنند، اقداماتی در زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش و گندزدایی برای مقابله شیوع کرونا انجام شده است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان تصریح کرد: در کوچ بهاره امسال عشایر از خوزستان به سمت مناطق ییلاقی، شاهد هیچگونه تلفات انسانی عشایر بر اثر کرونا نبودیم و کوچ بهاره در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه، بی‌خطر انجام شد.

کریمی با اشاره به آغاز کوچ پاییزه و بازگشت عشایر به خوزستان عنوان کرد: از نیمه دوم شهریورماه کوچ پاییزه عشایر آغاز شده و عشایر از هفت استان کشور در حال بازگشت به خوزستان هستند. کوچ پاییزه تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد و بخشی از عشایر نیز در مناطق قشلاقی استان خوزستان مستقر شده‌اند.

وی افزود: امسال بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد استانی مقابله با کرونا در خوزستان و شهرستان‌های قشلاقی، مبادی ورودی استان توسط اکیپ‌های بهداشت و درمان کنترل و عشایر پس از غربالگری وارد می‌شوند. در این غربالگری، عشایری که مشکوک به ابتلا به کرونا هستند شناسایی و برای درمان به مراکز بهداشتی منتقل می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان بیان کرد: روند غربالگری عشایر در مبادی ورودی خوزستان تا زمانی که کوچ پاییزه عشایر به اتمام برسد، ادامه خواهد داشت.

کریمی ادامه داد: پیش‌بینی‌هایی نیز انجام شده تا در محل اسکان عشایر، خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه در زمینه کرونا ارائه شود و به این منظور، همه اطلاعات جمعیتی و مکانی خانوارهای عشایری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار داده شده تا بتوان در خصوص پایش عشایر، اقدامات لازم را انجام داد.

وی در خصوص فوتی‌های عشایر در اثر ابتلا به کرونا اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بر اساس استعلام رسمی که از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان خوزستان انجام شده است، پنج نفر از عشایر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: این افراد عمدتا جزو عشایری بودند که امسال کوچ نکردند و در درون استان مانده بودند.

کریمی با اشاره به اثرات اقتصادی کرونا بر معیشت و زندگی خانوارهای عشایری گفت: کوچ بهاره عشایر به دلیل شیوع کرونا با یک ماه تاخیر انجام شد و این مساله باعث شد تعلیف مرتعی دام‌ها از مراتع قشلاقی بیشتر شود و اکنون که در کوچ پاییزه به این مناطق بازگشته‌اند، بخشی از مراتع پیش‌خور شده‌اند و مشکلاتی در تامین علوفه دام‌های عشایر به وجود آمده است.

وی ادامه داد: اکنون نیاز به علوفه دستی برای دام‌های عشایر افزایش یافته است و با توجه نوساناتی که در قیمت‌ها در بازار وجود دارد، با شرایط سخت‌تری علوفه مورد نیاز دام‌ها تامین می‌شود. اقتصاد خانوار عشایر بر پایه دام و دامداری بنا شده است و شیوع کرونا به اقتصاد عشایر و معیشت خانوارها آسیب وارد کرده است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا، کوچ عشایر از روش سنتی به ماشینی تغییر یافت و این مساله باعث شد هزینه‌هایی به خانوارهای عشایری تحمیل شود و این موضوع نیز یکی دیگر از فشارهای اقتصادی است که کرونا به خانوارهای عشایری تحمیل کرده است.

کریمی خاطرنشان کرد: شرایطی که با شیوع کرونا به وجود آمده، باعث شده مصرف گوشت قرمز کاهش پیدا کند و بازار فروش دام‌های عشایر با مشکل مواجه شده است. قیمت دام و گوشت نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است اما هزینه‌های زندگی عشایر روز به روز بالاتر می‌رود.

وی با بیان اینکه بخشی از دام‌های عشایر روی دست آن‌ها مانده و در بازار به فروش نرفته است، گفت: پیگیری‌هایی در سطح ملی انجام داده‌ایم تا صادرات دام پرواری آزاد شود و عشایر بتوانند با صادرات، بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار