شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹

سختی گیر(water softener) دستگاهی است که برای حذف سختی کل آب شامل کلسیم ، منیزیم و برخی کاتیونهای فلزی موجود درون آب سخت استفاده میشود. سختی گیر رزینی با فراهم نمودن محیطی مساعد درون بدنه ای تحت فشار فلزی (گالوانیزه) یا فایبرگلاس (FRP) زمینه تبادل یونی را فراهم می نماید.


با استفاده از این دستگاه آبی نرم در اختیار صنایع مختلف شامل صنایع غذایی ، نساجی و رنگرزی ، چرم سازی ، شستشو ، دستگاه های حرارتی و برودتی ، ساخت بتن و . قرار داده میشود. آب نرم خروجی ازدستگاه سختی گیردارای مزایای بسیاری از جمله طولانی شده عمر لوله کشی ساختمان، کف کردن بیشتر تمیزکننده ها و صابون می باشد.

سختی گیر های رزینی پرکاربردترین و رایج ترین نوع دستگاه سختی گیر در بازار هستند. این سیستمها را به نام های سختی گیر مکانیکی یا تبادل یونی و همچنین رسوب گیر رزینی نیز میشناسند. از املاح موجود در آب بیشتر کلسیم و منیزیم باعث تشکیل رسوب و باعث گرفتگی در تاسیسات و دستگاه های مختلف میشوند.

اجزای تشکیل دهنده سختی گیر

دستگاه های سختی گیر رزینی به شکل استوانه های فلزی هستند که درون آن ها ذرات رزین قرار می گیرد و داخل سطح آن با رنگ اپوکسی پوشش داده می شود تا از خوردگی جلوگیری گردد و طول عمر دستگاه افزایش پیدا کند..

به صورت کلی اجزا یک سختی گیر رزینی به شرح زیر می باشد:

· شیر تخلیه هوا

· فشار سنج

· لوله ورودی آب

· لوله خروجی آب

· شیر چند راهه

· شیر آب نمک

· رزین

· آب پخش کن

· صفحه آب پخش کن

· لوله خروجی شستشوی معکوس با بک واش

· شیر تخلیه آب

· پایه ها

· آب نمک

· مخزن آب نمک

· دریچه بازدید

انواع سختی گیر

1. دستگاه سختی گبر رزینی

2. دستگاه سختی گیر مغناطیسی

3. دستگاه سختی گیر الکترونیکی

دستگاه سختی گیر رزینی

Water softener معادل انگلیسی سختی گیر و با معادل رسوب زدا یا رسوب گیر سیستمی است. بواسطه عبور دادن آب سخت ودارای املاح ازدرون رزین بافشار بالا با بدنه‌ای فلزی ویا فایبرگلاس به تصفیه‌آب وحذف آهک کمک می‌کند.در دستگاه‌های سختی گیر‌ذرات رزین قرار دارند به منظور جلوگیری از خروج آن‌ها چندین لایه ذرات شنی یاآنتراسیت در قسمت پایین دستگاه و درزیر رزین ‌ها قرار دارد.ذرات انتراسیت به دلیل جلوگیری ‌از ورود سیلیس به آب بر ذرات شن ترجیح داده می‌شود.

سختی گیر شامل مسیر ورودی، مسیر خروجی، مسیرآب نمک، مسیر تخلیه، شستشو و مسیر احیا و بکواش می‌باشد. دسترسی به درون سختی گیر رزینی توسط دو دریچه،یکی در بالای سختی گیر و دیگری در پایین سختی گیر امکان پذیر می‌باشد. یک منبع نمک درکنار دستگاه سختی‌گیر قرار دارد به ‌جهت احیای سختی‌گیر که توسط لوله مسیر آب ‌نمک را به منبع اصلی متصل می‌کند. نمایش فشارآب درون سختی‌گیر توسط یک گیج که در قسمت فوقانی منبع اصلی سختی‌گیر قرار دارد محاسبه می‌شود.


در سختی‌گیر رزینی تعدادی شیر با کارکردهای مختلف وجود داردکه توضیحاتی در رابطه با آن در این قسمت به شما داده میشود. برای ورود و خروج آب در سختی گیر یک شیر اصلی وجود دارد که شیر سلو ولو نام دارد. وظیفه این شیر که بزرگترین شیر سختی گیر بوده تغییر مسیر آب در لوله‌های سختی گیربه منظورهای مختلف است.چندین شیر کوچک در جای‌جای سختی‌گیر به غیراز شیرسلوییدولو اصلی وجود دارداین شیرهاعبارت‌است از شیر هواگیر،شیر ورودی،شیرخروجی،شیرنمونه برداری.

شیر هواگیر که در قسمت فوقانی قرار دارد، شیر ورودی بر لوله مسیر ورودی سوار شده، شیر خروجی برروی مسیر خروجی قراردارد، شیر نمونه ‌برداری قبل‌ از شیرخروجی برروی لوله مسیر خروجی قرار دارد. تعدادی شیر دیگر هم برروی سختی‌گیر وجود دارد که می‌توان به شیرخط نمک در مسیرآب نمک،شیرتخلیه درمسیر بک‌واش وشیر تخلیه شستشو درمسیر تخلیه شستشو اشاره ‌کرد. سختی گیرهای موجود در شرکت مخزن سازه در دو نوع سختی‌گیر آلمینیومی و سختی گیر فایبرگلاس است. در تمام تجهیزاتی که با آب سروکار دارند وجود سختی گیر الزامی است. درصورت نبودن سختی گیر شاهد به وجود آمدن خسارتی درسیستم کاری که باآب سروکار دارند هستیم.

دستگاه سختی گیر مغناطیسی

سختی آب به روش مغناطیسی آخرین تکنولوژی بهبود کیفیت آب برای موارد مختلف استفاده از آن است.با استفاده از این سیستم از این سیستم آب سخت بدون افزودن موارد خارجی ،به آب سبک تبدیل می شود و درنتیجه مساله ی سختی آب بدون ایجاد تغییر در طعم و بوی آن حل می شود. در اثر عبور آب از داخل لوله و تاسیسات به مرور زمان رسوبات مختلفی بر جداره لوله و تاسیسات تشکیل خواهد شد که قسمت عمده این رسوبات کلسیم کربنات می باشد.

مزایای سختی گیر مغناطیسی

1. سختی گیر مغناطیسی از تشکیل رسوب در لوله ها و تجهیزات جلوگیری می کند.

2. سختی گیر مغناطیسی رسوبات از قبل تشکیل شده را از جداره لوله ها و تجهیزات جدا نموده و همراه جریان آب دفع میکند.

3. سختی مغناطیسی موجب افزایش انتقال حرارت در مبدل ها شده لذا موجب صرفه جویی در انرژی می شود.

4. سختی گیر مغناطیسی موجب کاهش خوردگی و در نتیجه افزایش طول عمر لوله ها و تجهیزات می شود.

5. سختی گیر مغناطیسی تنها موجب تغییرات فیزیکی درآب می گردد.

دستگاه سختی گیر الکترونیکی

اصول کار رسوب زدای الکترونیکی بدین صورت است که امواج الکترونیکی دائماً در حال تغییر توسط دستگاه PAC تولید و از طریق آنتن های که بدور لوله آب پیچانده می شود به آب سخت داخل لوله انتقال داده می شود تحت تاثیر این میدان نمک های محلول که به صورت یون در آب هستند به شکل بلور های ریز و معلق در می‌آیند تجمع این ذرات هسته تشکیل دهنده بلور خنثی کربنات کلسیم به شکل معلق درآب راتشکیل می‌دهند که فاقد خاصیت چسبندگی می باشد لذا دیگر روی جدار داخلی لوله و تجهیزات رسوب تشکیل نمی شود و نیز به دلیل بالا رفتن حلالیت آب رسوب های قبلی نیز در آب حل و تبدیل به بلور معلق درآب می شود.

قیمت دستگاه سختی گیر

تعیین قیمت سختی گیرنیاز به در نظر گرفتن آیتمهای مختلفی دارد. اولین فاکتور حجم مورد نیاز است. همچنین تعداد دفعاتی که در روز سیستم بکواش می گردد ، جنس بدنه (فایبرگلاس، استیل یا گالوانیزه بودن بدنه فلزی) ، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن شیرها ، نوع رزین مورد استفاده درون سیستم تصفیه آب همگی در تعیین قیمت نهایی تاثیر خواهند داشت.

طرز کار سختی گیر رزینی

نحوه عملکردسختی گیرهای رزینیبا جایگزینی یون های سخت منفی در آب سخت با اتم سدیم مثبت Na+ که در رزین سختیگیر موجود است، انجام میشود. این رزین باید به طور متناوب احیاء شود تا از رسوب مواد معدنی سخت در آن جلوگیری گردد. این فرایند با خارج شدن سختی گیر از سیکل و عبور نمک محلول در آب صورت می گیرد و در طول فرآیند احیا آب سختی گیر به همراه نمک محلول عبوری از رزین از سیستم تخلیه می گردد و در این بازه زمانی که عموما در طول شب صورت می پذیرد، آب موجود در سیکل بدون سختی گیری وارد سیستم می شود تا روند شست و شو پایان یابد. یکی از روش های جلوگیری از خروج سختی گیر از سیستم استفاده از دو سختی گیر تحت عنوانسختی گیر دوبلکسمی باشد که در ادامه به طور مفصل به نحوه عملکرد آن پرداخته می شود.


منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار