اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
یک اقتصاددان پیشنهاد داد:
یک اقتصاددان گفت: کوپن، جیره‌بندی و مواردی مشابه به آن در اقتصاد همه کشورها جایگاه دارد و در صورتی که شرایطی خاص و ویژه در اقتصاد یک کشور رقم بخورد قطعا از این اهرم‌ها برای توجه به دهک‌های آسیب‌پذیر استفاده خواهد شد.
مرتضی افقه در خصوص طرح بازگشت کوپن به چرخه اقتصاد کشور اظهار کرد: علی‌رغم داشتن ظرفیت، ثروت و نیروی انسانی توانمند، شرایط اقتصادی کشور به جایی رسیده است که باز هم به کوپن نیازمندیم.

وی افزود: در کشور میلیون‌ها فقیر وجود دارد و برای حل مشکل این افراد باید چاره‌ای اندیشیده شود که بازگشت کوپن و اختصاص جیره به این جمعیت، یکی از راه‌های حل مشکلات اقتصادی مردم است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در شرایط تحریمی که پول نفت قطع شده و دولت نیز پولی در جیب ندارد، رانت‌خواری باعث به وجود آمدن ابرثروتمندانی در کشور شده که ثروت آن‌ها با ثروتمندان جهان برابری می‌کند.

افقه گفت: متاسفانه در این دوره که بسیاری از مردم مشکل مالی دارند، باید راهکاری برای حل مشکل اقتصادی این اقشار اندیشیده شود و بازگشت کوپن یکی از این راهکارهاست تا این جمعیت فقیر و دهک‌های پایین جامعه گرسنه نمانند.

وی در خصوص محل تامین بودجه مورد نیاز کوپن و تخصیص جیره به مردم ادامه داد: دولت برای تامین هزینه‌های مورد نیاز تخصیص کوپن یا باید از بانک مرکزی مجددا وام بگیرد که این کار به صورت مستقیم روی نرخ تورم اثرگذار است و یا باید اوراق مشارکت به فروش برساند که ظرفیت این کار نیز در بودجه سال ۹۹ تکمیل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: اینکه دولت دقیقا قرار است از چه محلی هزینه‌های مورد نیاز بازگشت کوپن را تامین کند، مشخص نیست اما بستن مالیات اضافه بر درآمدهای اقشار ثروتمند کشور، می‌تواند بهترین اقدام برای تامین هزینه‌های کوپن باشد.

افقه با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور به جایی رسیده که به کوپن نیاز است و مجبور هستیم به گذشته برگردیم، گفت: این‌که مملکت کوپنی شود، قابل سرزنش است و باید از افرادی که منجر شده‌اند اقتصاد کشور به این حال و روز بیافتد، ایراد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: باید از قشر کم‌درآمد و فقیر جامعه به شکلی حمایت شود و نباید این قشر نادیده گرفته شوند. در وضعیت فعلی اقتصاد، بهترین راه حمایت و توجه به اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه همین استفاده از کوپن است.

این اقتصاددان ادامه داد: شرایط فعلی کشور به گذشته بازگشته و مجبور هستیم از کوپن استفاده کنیم. وضعیت اقتصاد کشوری مثل ایران که به فروش نفت وابسته است، اکنون بدتر از دوران جنگ است زیرا در آن زمان نفت را به هر شکلی می‌فروختیم اما در حال حاضر نفت نیز به فروش نمی‌رسد.

افقه گفت: کوپن، جیره‌بندی و موارد مشابه آن در اقتصاد همه کشورها جایگاه دارد و در صورتی که شرایطی خاص و ویژه در اقتصاد یک کشور رقم بخورد قطعا از این اهرم‌ها برای توجه به دهک‌های آسیب‌پذیر استفاده خواهد شد.

وی افزود: برای مثال اگر اکنون در یک کشور پیشرفته اروپایی نیز جنگ یا شرایط خاصی رخ دهد، قطعا از این راهکارها از جمله کوپن استفاده خواهد شد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار