اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
شوشان / جواد الهایی سحر:


امروزه هر ايرانبان حقيقي و هر دلسوز و مملكتداري اين سوال را از خود مي پرسد كه سرنوشت آينده خوزستان با طرح انتقال آب بهشت آب به كجا ختم خواهد شد؟

طرح های انتقال آبي كه عملاً اسباب ؛؛خشک شدن رودخانه های حیات بخش و تاریخ ساز کشور، نابودی حیات تالاب ها، به خطر افتادن محیط زیست و تنوع زیستی جانوری و گیاهی،بروز نارضایتی های اجتماعی و ناپایداری سرزمین خصوصاً در حوض های مبدأ شده اند.

پیشینه تاریخی طرح ها انتقال آب بین حوضه ای در جهان نیز حکایت از پیامدهای دراز مدت ناگوار مانند رشد سریع و نامتوازن جمعیت در حوضه های مقصد،خشکی و یا کاهش شدید دبی رودخانه ها و چشمه ها و سفره های زیرزمینی، نابودی باتلاق ها و تالاب ها و بروز فجایع زیست محیطی غیر قابل جبران در نواحی مبدأ صرف هزینه های زیاد و سرمايه كلان مملكت، بروز مشکلات اجتماعی و جابجایی ساکنین آبگیرها و مسیرهای انتقال داشته است. آنچه که در سال های اخیر در فلات مرکزی و یا برخی زیست بوم های کشور رخداده و سبب خشکی و کاهش دبی رودخانه ها و چشمه ها، افت سطح آب سفره های زیرزمینی، و یا مرگ تالاب ها شده است. تنها خشکسالی سال های اخیر نبوده بلکه سهم مردمان آن سرزمین ها در بروز این رخدادهای تلخ به مراتب بیشتر بوده است.

(تجربه تلخ انتقال آب در امریکا )کمیته توصیه هایی راهبردی  برای راهنمایی ایالات متحده  ، هفت مطالعه موردی عمیق ارائه شده در حوضه کارسون-تروی ، نوادا ، محدوده جبهه کلرادو ، شمال نیومکزیکو ، حوضه رودخانه یاکیما واشنگتن ، آریزونا مرکزی و دره های مرکزی و شاهنشاهی در کالیفرنیا به این نتیجه رسیده اند که انتقال آب تأثیرات منفی بالقوه ای را در سرزمین و تغییر اقلیم را فراهم می کند.

سرزمین ایران در کمربند خشک کره زمین واقع شده و میانگین بارش سالانه 250 میلی متری اش کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.

در حال حاضر میانگین سرانه آب در دسترس مردم جهان 6660، ایرانیان کمتر از 1750 متر مکعب نفر در سال و متوسط حجم کل آب سالانه قابل استحصال کشور حدود 130 میلیارد مکعب است. میانگین سرانه آب ایرانیان در طول سه دهه گذشته حدود 50درصد کاهش داشته واز 3500 به کمتر از 1750 مترمکعب نفر در سال رسیده و اگر در افق 1400 جمعیت به 100 میلیون نفر برسد، سرانه آب هر ایرانی به 1300 مترمکعب در سال خواهد رسید. سرانه ی 2000 مترمکعب نفر سال مرز ورود به مرحله تنش آبی و 1500 مترمکعب نفر در سال به عنوان خط فقر آب تعیین شده است.

حال با توجه به این  هشدار فقر آبی و نداشتن امنیت آبی برای ابراستان اقتصادی کشور خوزستان به نظر شما سرنوشت  آينده خوزستان با طرح انتقال آب بهشت آب و بقیه طرح های دیگر چه خواهد بود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار